Få hästen att stå still vid uppsittning?

Sv: Få hästen att stå still vid uppsittning?

mallan skrev:
håll i bara den ena tygeln!(den andra tygeln ska hänga!) då blir hästen tvungen att gå runt på en mycket liten volt,vilken den tycker är rätt jobbigt. Håll kvar så ,även om du satt dig, tills hästen stannar-DÅ eftergift. Hästen lär sig att det lönar sig att stå still i sån situation.
Det här håller jag på, till en viss del....
Jag tycker över huvudtaget inte du skall upp förren hästen står stilla...
Gör det jobbigt för henne, så fort hon rör sig, ta tag i "innertygel", den på din sida...låt henne gå, det va ju hon som ville det.
Stannar hon, eftergift...Prova igen...osv, tills hon tycker det är skönare o stå stilla, då kliver du upp...
Funkade på min....står som ett ljus idag tills jag ber henne gå...:love:

ett litet inlägg i det hela bara. Vet att du sa att hon inte hade ont i ryggen men kan det vara så att sadeln klämmer vid uppsittning?
Detta har nämligen hänt mig.
Lycka till med alla bra tips du fått

Elisha skrev:
så jag har inte brytt mig spec mkt om hon inte har stått riktigt still, pga att hon var ovan, men nu vill jag att hon ska stå still.
Mmmmm....kan problemet vara här?

JA! Men lixom när hon har haft jätte svårt för att stå stilla utan att linlöpas innan så kan man ju inte börja med direkt att hon ska STÅ BLIXTSTILLA:crazy: hon är ju JÄTTE DUKTIG som inte behöver linlöpas innan ridning iaf

Min kompis hade samma problem med en travare hon red en gång i tiden. Hon började med att om hästen inte stod still när hon skulle hoppa upp så backade (rygggade) hon hästen några steg, också fortsatte hon så tills hästen stod still. Det funkade på den hästen iaf, fast det var väl för att den hästen inte gillade att rygga. ;) Men pröva, det kanske funkar för din med..? :idea:

Mvh: Lillan.

Kanske är lite sent ute men jag har ett jättebra tips...
Så fort hästen rör på sig så ta tag i tyglarna framifrån och tvinga hästen att backa långt och fort (Du går framför hästen)... När ni stannar så bli sams med hästen- (smek den) Prova att kliva upp igen, fungerar det inte gör på samma sätt igen. Upprepa tills hästen förstår.
Sedan när du rider hästen och gör halt se till att hålla tyglarna så att hästen backar bak ett steg och när hästen gjort det så ska eftergiften komma blixtsnabb. På detta sätt står min häst still när jag kliver upp och när vi står still.
Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur