Få hästen att stå still vid uppsittning?

Elisha

Trådstartare
Jag har ett underbart 8-årigt sto, hon har full respekt för mig och hon ska stå lös t.ex. i ridhuset på komando, och när jag ropar på henne så går hon mm. Men när jag ska sitta upp har jag ett problem, om jag har korta sträkta tyglar för att hon inte ska gå iväg så backar hon (ryggar) för det är hon van vid att när jag tar i tygeln och flyttar vikten bakåt så ska hon rygga. och när jag har lösa tyglar går hon iväg. Vad ska jag göra?

Sv: Få hästen att stå still vid uppsittning?

går du upp från marken eller med typ sten som hjälp??? om du går upp från marken testa att ha ngt som hjälp,träna på att stå still vid tex stenen kliv sen upp och stå fortfarande stilla brevid.snart kommer du att kunna "hoppa" upp från stenen utan problem...det är behagligare för hästen...eller träna in ett kommando för still och använd det vid uppsittning...lycka till:banana:

Ja har testat hoppat upp både från pall och från marken... :P

håll i bara den ena tygeln!(den andra tygeln ska hänga!) då blir hästen tvungen att gå runt på en mycket liten volt,vilken den tycker är rätt jobbigt. Håll kvar så ,även om du satt dig, tills hästen stannar-DÅ eftergift. Hästen lär sig att det lönar sig att stå still i sån situation.

okej tack för tipsen allihoppa ska testa dom i morgon:banana:

Jag gjorde så här med min ivriga lilla häst.

Foten i stigbygeln, långa tyglar. Hästen börjar gå iväg, då hoppade jag raskt framför hästen och höjer mina händer en bit så att hästen stannar till, går mot honom lite så han backar. Sen håller jag på så tills han står till tills jag säger att han får gå framåt. Börjar han gå innan jag kommit upp ordentligt backar jag från marken. Börjar han gå efter att jag kommit upp men innan jag ber honom gå fram så backar jag honom från ryggen. Funkar på min. Självklart får han beröm när han gör rätt.

Jag håller med Mallan!! låt hästengå runt i en liten volt och mana gärna på hästen, det var ju den som ville gå ;) . När både du och hästen är yra i huvudet så stanna och sitt av och upp igen. Jag lovar!! det är inte många gånger du behöver göra den poroseduren innan det funkar.
Lycka till

jag håller med dom andra, håll bara i ena tygeln mm.
men när min häst inte ville stå still vid uppsittning var det för att hon hade ont i ryggen, du kanske ska kolla det,
men om inte det är problemet så håller jag med dom andra.

(fast detta inlägg kanske låter lite dumt...)

Min häst har INTE ONT I RYGGEN det kan jag säga till 150 % Hon reagerar inte det minst när man rider, borstar, visiterar osv.:bump:

Patsy och jag kompromissade. Om jag satt upp från tanttrappan så stod hon still. Både från höger och vänster.

(Det hade jag gjort ändå, vill spara på rygg och sadel och mina höfter klarar inte riktigt av att klättra upp från marken).

har du provat att ställa den i ett hörn?! så att den inte kan backa?!

Hej

Jag har tagit en kopia från ett annat tråd som jag gav råd till. Orkade inte skriva samma sak.;) Om du gör detta för 7 dager i rad så lova jag du kommer ser en stor skillnad...

Sv: Vill inte stå stilla! Är trådens namn Om du vill läsa hela tråden.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är många folk som verkligen inte lärt sina hästar att stanna. och tyvär så köpa dem ett starkare bett eller nån annat hjälp medel. Men att får stop är första steg. Och står still är nästa. Du skriv inte att det var ett problemet. så jag ta det att du kan stoppaSå vi börjar från början. Och det kommer blir bara basic råd, som jag hoppas at du löser.

Kan du böja hästen? Kan du står vid manken och böjar huvud runt till häten ger efter trycket och står stilla? Eller om ni kan redan, kan ni gör det när du sitter i sadel?

Vi börja på vänster sidan av hästen. Står vid manken höger hand på manken och ta tag i lite man med dina finger och hålla repet/ena tygel så det finns inget "slack" i det, inte hårt men bara tills du börja känner att repet/tygeln har kontakt med huvud/munen. Du ta i tygel (uterstatygel lössläpt) eller rep grimma (som jag föredra) halvs väg ner nacken med vänster handen (nu kommer svengelska) och "firmly" dra vänster hand up till höger handen och håll fast. Hästen säkert börjar gå runt så det är att bara hänga med. Om hästen går framåt, så har du inte böjattillräkligt mycket. Stanna vid manken och axel bladet så det är lätt att följa med. Så fort hon stanna släppa repet/tygel. Efter några gånger kan du stanna och ber hästen att ger efter till trycket. När det går bra på marken och hästen kan står still för en stund. Så gör du samma ner du ska stiger up. Men hålla du tygel, manken, och manen med vänster hand. för att om hästen börjar gå så har du bättre balance om du är "attached " till hästen istället för saddeln. Så fort hästen rör sig kan du gör några saker. 1. Hoppa bredvid med ena av dina fot i stigbygel om det går. 2. Sätter ner foten och följa med. 3. Du hopaa bredvid hästen up och ner, up och ner så du "störa" henne lite. men den här gången släper du inte. Om du hoppar med så fort hästen sluta går runt och står still kliv av och släppa. Kliv inte up än. Den är hästens efter gift. Don't be greedy!!!! om du ta det i stegvis så är det lättare för hästen att förstår det att "står stilla" är vad du vill har. När detta fungera så kan du står up i stigbygel, står up i ett stygbygel (och lutar över sadel att hålla balans. Nästan att du försöker sitta med höger skinkan i sättet, men har inte slängt över benen än. Rakt som möligt.). Även om hästen börja går runt om du har huved böjd mot dig. Så går han bara i voltar, gör din bäst att hänga med. men inte kliv av eller sitter i sadeln så länga hästen rör sig. Då är det obekvemt till hästen och börjar tappa balans, sen måste VILL han står still. När hästen står stilla kliv av klappa, berom. Ger henne en minut att tänka lite sen börjar om.

När den steget är klart DÅ kan du slänga över ben. Men Så länge hästen rör sig släpa inte huvud. Och ser till att du står still för ett tag innan du börja skritta.

Har tålamod. Jag har haft hästar här som har snurrat för minst 5 min. I kid you not. Men det är extremt. Du måste vänta ut hästen för det ska fungera. Och så fort hästen försöker göra rätt måste du belöna. Har inte så mycket krav i början. Det räcker att hon står still några sekunder. Sen förlänga det.

Men det viktigast är att du släpa tygel så fort hon ger in till dig. Annars du kommer igen stans och hon blir bara irreterad på dig. Bli konsekvent.

----------------------------

Nu har jag änderat lite och jag tror jag har gått över allt, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Lycka till!

Precis så har jag gjort med min pålle innan när han inte stod still vid uppsittning! Behövdes inte så många ggr förrän han stod stilla. Nu står han med lösa tyglar och jag sitter upp från båda sidor utan problem :)

Okej, det är inga problem att göra halt, få stopp på henne vid ridning. hon är inte stark eller att jag måste kämpa för att få stopp

Om du är i ridhuset/paddock kan du ju backa in din häst rumpa i ett hörn och ha korta tyglar, då kan hon ju inte rygga ialla fall. Min kompis hade samma promblem, och det funkade superbra! Det är iaf värt att pröva :D

Då säkert det går väldigt lätt och fort för er. Men blir konsekvent. Och prova det som sagt 7 dagar på samma sätt. Sen hör av dig. Det är kul att höra om det fungera eller inte.

När hon har valt själv att står stilla så som woffihaa sa så efter en stund behöver man inte hålla alls.

Senast ändrad av en moderator:

Min pålle var väldigt svår att få att stå still när jag fick honom. Han är dessutom kallblod och enormt stark så vad jag än gjorde ( höll bara i ena tygeln, höll in honom, någon annan höll i ) så ville han inte stå still. Han har inte heller varit den bästa hästen i början på att vara orädd för saker som prasslar lite på ryggen osv, eftrsom han blivit skrämd en gång i tiden, och han va då väldigt reserverad för att det skulle låta igen. Men då lärde min bror mej, som tränade sin hund för insruktör, att man ska hålla i ena tygeln och när hästen börjar gå så ska man inte göra någonting, utan bara stå still.. och man ska hålla så i tygeln att hästen går runt en hela tiden. Och till slut när den stannar så ska hästen få jättemycket med beröm! Början han gå sen igen så börjar man om. Om man härjar och skäller på hästen så slutar han lyssna tillslut och skiter fullständigt i vad man än gör. Min kuse står nu stilla jämt när jag ska sitta upp, och han får jättemkt beröm varje gång även fast han har gjort den jättebra länge nu.
"Djuret kan göra hursom helst men det finns bara ett sätt som ger berömm".

Lycka till med din häst :smirk:

Egentligen brukar inte träning med godis fungera särskilt väl med min häst men just i denna frågan verkar det göra det. Tränade henne att stå stilla för första gången i förrgår. Jag gjorde såhär:
Satte foten i stigbygeln och bad henne stå stilla (det gör hon alltid när man bara satt i foten). Sedan la jag lite tyngd som att jag skulle hoppa upp. Stod hon stilla då fick hon en godis, medan jag stod kvar så. Sen la jag mig över henne, samma sak här, en godis som beröm om hon stod stilla. Till slut kunde jag hoppa upp, böja mig fram och ge henne en godis.
Man får ju höja kraven gradvis så tillslut hoppas jag det räcker med ett entusiastiskt BRA! när hon står stilla vid uppsittning.
Det som händer är ju att hästen inväntar en belöning i form av godis, alltså är den beredd att böja bak huvudet när du berömmer. Då vill den ju knappast rusa iväg för den kan få nåt så mycket finare om den står stilla.
Men som sagt har jag bara testat detta 1 gång =P Så jag vet inte om det håller i längden, men jag hoppas det och jag tror det.

Lycka till, vilken metod du än väljer =)

Har inte läst igenom alla svar men varför inte bara kommando ordet du använder när hon ska stå still? Min häst var likadan ett tag men då övade jag honom att stå stilla på diverse ställen, diverse lång tid. Sen upprepade jag ordet när jag övade att sitta upp. Sen mkt beröm när han stod kvar, o tillslut uppe i sadeln- stå still ett litet tag innan jag gav tecken att gå.
Litar hon så på dig borde hon ju lyssna på dig när du ber henne o stå still när du sitter upp på henne! Om hon inte har ont.

Jo fast jag kanske skulle ha lagt till en sak i mitt första inlägg, när jag köpte henne i somras sa ägaren att de troligtvis hade hänt något vid uppsittning tidigare i hennes liv (hon är 8) för första gången de förra detta ägarna satt upp på henne hade hon blivit livrädd och fått "panik" ungefär, så de hade longerat henne några varv i trav innan uppsittning. De gjorde jag med i början (några månader), sen började jag med att sitta upp vanligt (från pall), så jag har inte brytt mig spec mkt om hon inte har stått riktigt still, pga att hon var ovan, men nu vill jag att hon ska stå still.

hon står still om man sitter upp på ej spända/sträkta tyglar, dvs halvlånga, för när jag kortar tyglarna ryggar hon, pga att hon tror att hon ska de, eftersom hon är sått lättryggad från hästryggen.

de vart ett långt inlägg men aja...:bump: :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur