Sv: Få hästen att stå still vid uppsittning?
Hej
Jag har tagit en kopia från ett annat tråd som jag gav råd till. Orkade inte skriva samma sak.
Om du gör detta för 7 dager i rad så lova jag du kommer ser en stor skillnad...
Sv:
Vill inte stå stilla! Är trådens namn Om du vill läsa hela tråden.
--------------------------------------------------------------------------------
Det är många folk som verkligen inte lärt sina hästar att stanna. och tyvär så köpa dem ett starkare bett eller nån annat hjälp medel. Men att får stop är första steg. Och står still är nästa. Du skriv inte att det var ett problemet. så jag ta det att du kan stoppaSå vi börjar från början. Och det kommer blir bara basic råd, som jag hoppas at du löser.
Kan du böja hästen? Kan du står vid manken och böjar huvud runt till häten ger efter trycket och står stilla? Eller om ni kan redan, kan ni gör det när du sitter i sadel?
Vi börja på vänster sidan av hästen. Står vid manken höger hand på manken och ta tag i lite man med dina finger och hålla repet/ena tygel så det finns inget "slack" i det, inte hårt men bara tills du börja känner att repet/tygeln har kontakt med huvud/munen. Du ta i tygel (uterstatygel lössläpt) eller rep grimma (som jag föredra) halvs väg ner nacken med vänster handen (nu kommer svengelska) och "firmly" dra vänster hand up till höger handen och håll fast. Hästen säkert börjar gå runt så det är att bara hänga med. Om hästen går framåt, så har du inte böjattillräkligt mycket. Stanna vid manken och axel bladet så det är lätt att följa med. Så fort hon stanna släppa repet/tygel. Efter några gånger kan du stanna och ber hästen att ger efter till trycket. När det går bra på marken och hästen kan står still för en stund. Så gör du samma ner du ska stiger up. Men
då hålla du tygel, manken, och manen
med vänster hand. för att om hästen börjar gå så har du bättre balance om du är "attached " till hästen istället för saddeln. Så fort hästen rör sig kan du gör några saker. 1. Hoppa bredvid med ena av dina fot i stigbygel om det går. 2. Sätter ner foten och följa med. 3. Du hopaa bredvid hästen up och ner, up och ner så du "störa" henne lite. men den här gången släper du inte. Om du hoppar med så fort hästen sluta går runt och står still kliv av och släppa. Kliv inte up än. Den är hästens efter gift. Don't be greedy!!!! om du ta det i stegvis så är det lättare för hästen att förstår det att "står stilla" är vad du vill har. När detta fungera så kan du står up i stigbygel, står up i ett stygbygel (och lutar över sadel att hålla balans. Nästan att du försöker sitta med höger skinkan i sättet, men har inte slängt över benen än. Rakt som möligt.). Även om hästen börja går runt om du har huved böjd mot dig. Så går han bara i voltar, gör din bäst att hänga med. men inte kliv av eller sitter i sadeln så länga hästen rör sig. Då är det obekvemt till hästen och börjar tappa balans, sen måste VILL han står still. När hästen står stilla kliv av klappa, berom. Ger henne en minut att tänka lite sen börjar om.
När den steget är klart DÅ kan du slänga över ben. Men Så länge hästen rör sig släpa inte huvud. Och ser till att du står still för ett tag innan du börja skritta.
Har tålamod. Jag har haft hästar här som har snurrat för minst 5 min. I kid you not. Men det är extremt. Du måste vänta ut hästen för det ska fungera. Och så fort hästen försöker göra rätt måste du belöna. Har inte så mycket krav i början. Det räcker att hon står still några sekunder. Sen förlänga det.
Men det viktigast är att du släpa tygel så fort hon ger in till dig. Annars du kommer igen stans och hon blir bara irreterad på dig. Bli konsekvent.
----------------------------
Nu har jag änderat lite och jag tror jag har gått över allt, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Lycka till!