Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Carmoliana

Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur får man hästen att förflytta tyngden till bakbenen i utförsbacke? Håller på att sätta igång en travardam och vi har skrittat i lättare kuperad terräng i 1,5mån nu 5-6dagar i vecka , samt kört en hel del. Nu känner jag att klättra vore inte så dumt, men tydligen var de fel tänkt. Jobbar ju mycke på att få vikten bakåt även på bana/plan mark, men i utförsbackar lägger hon all vikt frammåt, vilket leder till att snubblar hon (vilket hon har lätt för men med mkt skogsridning blir de bättre och bättre) går vi ju nästan omkull, eller som idag så gick vi omkull. Tacksamt nog blev det bara en "bicepskaka" och skrubbsår för mig, och ett litet skrubb på mulen för henne, men det är ju hemskt slitande också!

Fick tipset om att göra halt och backa med jämna mellanrum, men är det bra om hästen sällan bakar rakt utan lite "hit och dit" och spjärnar? Försöker tänka på att jag själv "sitter och använder låg tyngdpunk på bakbenen" men än har de inte hjälpt. Finns tyvärr ingen tränare som kan hjälpa mig just med uterittsrelaterade problem heller. Hästen har problem med bett och rids på sidepull :)
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Min kille ville till en början sätta all vikt på framdelen och likt din kunde han braka ner i backen..helst skulle han rusa nedför också i skritten.

Jag gick upp och ner för backar ofta och jag gjorde mycket halvhalter för att bromsa tempot men för att få honom att sätta sig mer på rumpan när det går nedför. Halter gjorde jag också, några få steg, stanna, några steg till, stanna..
Brukade också leka m lite öppnor/slutor i nedförsbacke, det tyckte jag bromsade upp väldigt bra.

Har man tillgänglighet till det fick jag också tips om att lägga ut sly/pinnar eller vad som i backen så att man inte kan rusa ner :devil:

Lärde in att i backar har man inte brått, möjligtvis lite gas uppför men inte nedför
och ett tips till är att själv bromsa med kroppen.
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Tack för tips! Hon rusar faktiskt sällan utför backarna, snubblar som mest när det går långsamt, men ska prova, om inte annat gör man ju dom uppmärksam på att kolla på vad dom gör :)
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Jag skulle vilja ge dig rådet att finna balansen på "fast mark" till en början. Med detta menar jag att ni skrittar i skog både på stigar och lite mer off road, börja med kortare stunder. Använd dig av halten som paus ibland. Då får både du och hästen möjlighet att tänka efter lite innan ni fortsätter.
När ni är stadigare och starkare kan uppförsbackar komma på tal. Börja i kortare backar. Låt hästen skritta och känn hur hen suger tag framåt. Följ med, men håll skritten.
När ni känner er säkra och balanserade kan ni testa utförsbacke. Långsamt och lugnt. Hitta balansen och fäst blicken en bit fram, upp.
Lycka till!
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Ja vi har skrittat i skogen både raskt och långsamt i 1,5mån nu, hon snubblade ju på allt i början och föll ner på knä, men numera kan hon slå i lätt men snubblar 1/40ggr kanske? Uppför sänker hon huvudet, höjer ryggen och jobbar på bra, men hur går man upp men inte ner? :) Vi har bara 2 ridvägar, den plana kuperade, och skogsbilvägen upp på ett berg men i etapper så är en enda brant backe längst ner som inte är så lång, sen är de korta backar upp med inte så mycke lutning så kändes lagom..
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Har du provat att gå med hästen istället. Låt den få tid att hitta sin balans i backarna utan att behöva hålla reda på din vikt också. När du går bredvid kan du hela tiden se om hästen bär sig, dessutom kan du gå långsamt och med din kropp visa hur det ska gå till.
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Gått i den mån ja kan, i början gick jag mest men har en kropp som inte riktigt klarar promenader (inte pga övervikt utan sjukdom) så körde jag mycke vagn i början så hon slapp vikt på ryggen. Hon har endast vilat 2månader innan igångsättning men främst gått asfalt/grusvägar och inte behövt kontrollera hur hon ska lyfta fötterna, biljarderade enormt i början men slutat i princip på vä fram men höger fram finns lite tendenser kvar. Är tyvärr jag som är "medryttare" då ägaren inte haft tid med hästen på flera år, och jag tog över motionsjobbet för ett år sen ungefär men blev sjuk i vintras och fick lov att göra uppehåll, så har ingen som kan promenera heller :/
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Allt handlar om att få hästen att "vänta på ryttaren". På plan mark måste du först få hästen att "gå långsamt" dvs steg för steg utan samling (och utan krav på form) Varmblodet har tendens till att "virra omkring" och inte kunna hålla reda på sina ben, vilket är det svåra med att omskola en travare..

Nedför backar måste hästen alltså ta förhållningarna, så du kan bromsa upp tempot ( och få hästen lugn!). Något okonventionellt är att dessutom på lätt hand "lyfta" huvudet för att kunna ta "myrsteg" nedför. Inte helt enligt regelboken, men ibland nödvändigt om hästen blir framtung och rusar tempot nedför. Viktigt är dock den lätta handen - hästen balanserar sig med halsen vilket gör att om den snubblar måste den få total halsfrihet! Vet ryttare som trott att de hjälper hästen genom att hålla ett fast stöd nedför, vilket inneburit att när hästen väl snubblar så går den i princip omkull! Alltid släppa tygeln helt om hästen snubblar/snavar!

En ridtravare måste "lära sig" att bära ryttare och att omfördela kroppsvikten - de kommer oftast inte på hur de ska göra av sig själva, utan det tar lång tid. Bommar, cavaletti och mycket skrittarbete underlättar. Ingenting är dock omöjligt - vet flera travare som både tävlar dressyr och hoppning!
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Hej! Är ett kallblod men som mest är körd på bana/för vagn så det gäller nog samma princip som ett varmblod, samma tänk i alla fall :) Jag har nog tänkt fel ja, hållit korta tyglar "å hjälpt till" men snarare stjälpt när hon snubblat, dock tar hon förhållningar bra, lyssnar direkt, men man ger ju även eftergift direkt och steget efter de "förhållna" rusar hon, och man får ju så dubbla signaler, ena säger att man absolut inte får ge flera förhållningar, det förstör framåtbjudningen och rubbar hästens balans, och det är därför den snubblar, så är ju de man varit rädd för, samt att jag har blivit tillsagd att hästen jobbar fel och sliter på kroppen om man bromsar den utför så man har ju låtit henne gå så länge hon inte travat/taktat.

Har hittat en liten backe vid stallet, hästarna va nämligen på rymmen imorrse, tänkte att ja kan öva från marken där, men den är ju inte så brant, men en bra början, vad ska man tänka på i sin egen kroppshållning?
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

En häst som snubblar så mycket skulle jag kolla upp fötterna, kanske en bättre hovslagare? Har den utflutna fötter som dasslock eller långa tår kan de bli väldigt snubbliga... En häst brukar ofta ha så pass mycket självbevarelse drift att den inte vill gå omkull...

Sedan skulle jag jobba mycket takten på plan mark. Gå med jämna steg och få den att lyssna på röstkommando. Så att du i backen kan lägga till med "prr" istället för att dra i tygeln och sedan låta hästen ta rätt på sina fötter och framför allt rygg i nedförsbacken.

Jag står alltid i lätt sits utför, just för att låta ryggen på hästen jobba... Sitta och luta sig bakåt hämmar bakbenens rörelser och gör att den inte orkar bära sig ordentligt...
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Hej! Benen är kollade, även röntgade regelbundet (dock inte supernyligen) då hon skadades som unghäst så de har hållit koll på om de skulle bli bestående men, dock är hon under bantning då hon hade i princip en hel hästs övervikt när jag började arbetet i höstas, och hon har en del kvar, mest buk och bygga muskler samt fettdepå över bogarna, så har ingen sadel utan rider barbacka då jag rider :) Dock är hon född med extremt långa tår, har nyligen bytt hovslagare och han har börjat ändra om hovarna då gamla hovis lämnade jätte långa tår, men det tar ju ett tag att ändra om, dock har de ännu inte blivit bättre/sämre än innan, och han sa just att han aldrig sett en häst med så "naturligt" långa tår, han visade nån vit rand och grejjer, kommer inte ihåg precis allt :) Men hovarna är inte "utfläkta", skos med 5-8v mellanrum, vid behov alltså :)

Jobbat mycket med halter från marken, är oftast tvärnit på ptrrr, men ska fortsätta jobba på hållnigen :) Aldrig vetat de där om lättsits, man har ju alltid fått höra att man ska spänna magen och luta sig bakåt för att hjälpa till med balans :S
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Något av det otrevligaste jag vet är hästar som rusar i utförsbackar. Innan jag började rida in min häst tömkörde vi upp och nerför backe och tränade halt i utförsbacke. Hon har lärt sig att gå väldigt sakta och försiktigt ner och gör självmant halt om det behövs.

Så mitt tips är att att träna halt nedför från marken tills hästen klarar av det.
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Du har fått bra tips redan grundproblemet består som jag ser det av art hästen hänger i handen redan från början . Bort med det och plocka in bak kärran då lyfts framdelen och hästen träder in under sig för bak vilket den ska göra i backe .
Svar på din fråga nej det stärker inte att backa den i nedförsbacke om den är så spänd och obalanserad . Även på en skolad häst sliter det rejält ! Avstå från det är mitt råd .
Börja i mindre branta backar och satsa på kvalitet i formen snarare än kvantitet . När hästen bär upp sig kan du klättra i brantare backe osv
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Ja vi får "nöta på" med halter och kroppskontroll från marken i den lätt lutande backen ovanför stallet ett tag, så får vi se om vi lyckas få till något :) Tack för alla tips :)
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Du har fått bra tips redan grundproblemet består som jag ser det av art hästen hänger i handen redan från början . Bort med det och plocka in bak kärran då lyfts framdelen och hästen träder in under sig för bak vilket den ska göra i backe .
Svar på din fråga nej det stärker inte att backa den i nedförsbacke om den är så spänd och obalanserad . Även på en skolad häst sliter det rejält ! Avstå från det är mitt råd .
Börja i mindre branta backar och satsa på kvalitet i formen snarare än kvantitet . När hästen bär upp sig kan du klättra i brantare backe osv
:bow:

KL
Beroende av backens branthet o underlag, men jag har aldrig fått för mig att börja backa i ett sandtag:eek: Det räcker nog som det är!

Brant uppför o i en form där hästen söker sig neråt o höjer ryggen. Nerför- samma o kanske en mindre lutning då det krävs att den orkat hålla emot o rakt ner. Man måste hjälpa dem med det i början.

Långa tår "naturligt" är nog anledningen till att hästen snubblar så illa. en häst som håller på att korrigeras måste skos om oftare i synnerhet på sommaren då de växer mer.
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Ja vi har 5v mellanrum nu ist för hennes vanliga 8v behov, skall skos imorgon :) Sandtag har vi inte här heller så nån backning (eller frammåt-ing) blir det inte i sådant, så de är lugnt :) Övade mkt halter idag, började i den pyttelilla lutningen, från marken då, och de gick galant, ett pyttetuvstypning när hon fick bråttom men annars gick de bra :)
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Var inte rädd för att ta många upprepade förhållningar! Det är en myt att det skulle vara farligt.. Däremot är flera inne på spåret att hästen är framtung - vilket många kallblod är, och det tror jag också. I kombination med en lite het häst med mycket nerver så blir det lätt "tjurrusning" nedför.

Ett annat tips (om den är het) är ju att "rasta av den" något på bana eller plan mark och öva nedför när hästen är lugnare.
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Ja, brukar alltid öva lite halvhalter och halter på banan innan ja rider ut, men på ridbanan är hon seg som sirap likaså när man rider ut, är hemvägen som hemlängtan tar över ;) Men gått promenad idag då min käre sambo hjälpte mig, hann med en hel del backträning innan åskan med regn och hagel körde igång, så bestämt att försöka få igång de de dagar jag kan få hjälp, ska finnas en skogsstig som vuxit igen vid stallet nånstans, perfekt för henne att trampa upp igen ;) Om vi bara kan hitta den :)
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Jag hade samma problem med min gubbe när jag köpte honom. Vi promenerade mycket (även av andra skäl) och tränade särskilt nerförsbackar där han absolut inte fick hänga i handen/ledrepet. Sen höll jag på rätt länge och satt av vid branta nerförsbackar och gick nerför och satt upp igen när vi var nere (gick då bredvid hästen med stöd på tygeln utan att han fick hänga i den). Kanske kan vara något om du har svårt att gå längre sträckor?

Jag tänkte annars tipsa om att prova att rida med balanstygel/halsring/cordeo. Den kan hjälpa hästen att tänka på att förflytta vikten bakåt. Börja dock så klart på volt först och få hästen följsam för den. Min obalanserade häst fick mycket hjälp av den i början för att förstå det där med att flytta vikten.
 
Sv: Få hästen att förflytta tyngden bakåt i utförsbacke?

Ja ja funderade på om man skulle göra nått sådant ett tag framöver, nedanför backen finns nämligen ett släp att hoppa upp ifrån (rider ju bara barbacka :)) Promenerar just nu och det går frammåt med dragningen och att inte ha så bråttom :)
 

Liknande trådar

Ridning Hade Equiterapeuten ute häromdagen då jag under en längre tid känt att hästen inte använt bakbenen utan haft dem mesta vikten fram...
Svar
19
· Visningar
3 005
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp