Carmoliana
Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur får man hästen att förflytta tyngden till bakbenen i utförsbacke? Håller på att sätta igång en travardam och vi har skrittat i lättare kuperad terräng i 1,5mån nu 5-6dagar i vecka , samt kört en hel del. Nu känner jag att klättra vore inte så dumt, men tydligen var de fel tänkt. Jobbar ju mycke på att få vikten bakåt även på bana/plan mark, men i utförsbackar lägger hon all vikt frammåt, vilket leder till att snubblar hon (vilket hon har lätt för men med mkt skogsridning blir de bättre och bättre) går vi ju nästan omkull, eller som idag så gick vi omkull. Tacksamt nog blev det bara en "bicepskaka" och skrubbsår för mig, och ett litet skrubb på mulen för henne, men det är ju hemskt slitande också!
Fick tipset om att göra halt och backa med jämna mellanrum, men är det bra om hästen sällan bakar rakt utan lite "hit och dit" och spjärnar? Försöker tänka på att jag själv "sitter och använder låg tyngdpunk på bakbenen" men än har de inte hjälpt. Finns tyvärr ingen tränare som kan hjälpa mig just med uterittsrelaterade problem heller. Hästen har problem med bett och rids på sidepull
Fick tipset om att göra halt och backa med jämna mellanrum, men är det bra om hästen sällan bakar rakt utan lite "hit och dit" och spjärnar? Försöker tänka på att jag själv "sitter och använder låg tyngdpunk på bakbenen" men än har de inte hjälpt. Finns tyvärr ingen tränare som kan hjälpa mig just med uterittsrelaterade problem heller. Hästen har problem med bett och rids på sidepull