Få hästen att bära sig bättre?

S

Skuggis

Tränaren tycker inte min ponni bär upp sig i galoppen specielt bra, tyckte inte dressyrdomaren iofs heller när jag försökte mej på en dressyr debut.
Men iaf några tips på övningar eller något som får honom att bära sig.
O när jag ändå är igång så kan jag fråga, hur ska jag göra för att inte få dubbelspår i galoppfattningen. Ponnin huttar ofta in bakdelen innanför spåret i galoppfattningar, men efter några steg så drar han tillbaka den.

Sv: Få hästen att bära sig bättre?

låter som han skulle behöva stärkas lite...?
ut i skogen o rid - offroad.
klättra
jogga
osv

stärk bakkärran. Oftast därför de springer på två spår i övergångar/fattningar. Det är helt enkelt för jobbigt att sätta under sig och bära sig.

Klättra, bomövningar, hoppa studs, rid övningar som skritt-galopp-skritt. Dvs skritta 5 steg, galopp 5 språng, ned till skritt 5 steg. DÅ fick iaf jag fina fattningar och en bärig häst. (ja jo, jag red ju mkt annat stärkande arbete oxå men det är en bra övning för att få dem att "sätta" sig. )

När han flyttar in bakdelen i galoppen kan du tänka lite galoppöppna. På det sättet korrigerar du framdelen efter bakdelen, och det blir inte så mycket störningar.
Träna på att stärka bakdelen, med bla cavaletti, klättring, övergångar m.m. I ridningen kan du sen använda dig av mycket halvhalter och övergångar för att samla upp.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 710
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
2 114
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka