SiZo
Trådstartare
När jag hämtade så hade hon förhöjd andning. Pulsen tog jag inte.Vet du om hon hade förhöjd puls och andning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag hämtade så hade hon förhöjd andning. Pulsen tog jag inte.Vet du om hon hade förhöjd puls och andning?
När jag hämtade så hade hon förhöjd andning. Pulsen tog jag inte.
Jag har fodrat med hö i storbal utan problem. Jag hittade några annonser på Blocket om hö, både storbal och småbal. Kolla där om du vill.
Det skrev jag inte heller. Men det lägger sig som en hinna över tarmslemhinnan, vilket skyddar.Diarsanyl hjälper inte mot inflammationen som är det stora problemet här.
Nu har jag pratat med veterinären och imorgon provar vi lite smärtstillande och tar en ny vikt på henne.
Visar biopsin att grovtarmen oxå är påverkad så får hon vandra vidare. Har hon gått ner sen i fredags så är det möjligt att hon får vandra vidare redan imorgon, beroende på hur hon svarar på smärtstillande.
Håller tummarna här. När förväntas biopsisvar komma?Nu har jag pratat med veterinären och imorgon provar vi lite smärtstillande och tar en ny vikt på henne.
Visar biopsin att grovtarmen oxå är påverkad så får hon vandra vidare. Har hon gått ner sen i fredags så är det möjligt att hon får vandra vidare redan imorgon, beroende på hur hon svarar på smärtstillande.
Om en vecka.Håller tummarna här. När förväntas biopsisvar komma?
Om en vecka.
2 kilo har hon gått upp och hon ser faktiskt mer avslappnad ut i buken nu.
Jag vet inte. Igår försökte jag få i henne hennes medicin blandat med kraftfoder i 2 h, sedan gav jag upp och gick till kliniken för att be om hjälp. Hela mitt stallapotek finns ju kvar i östergötland typ, men vi fick i henne medicinen tillslut iaf. Envisa hästjävel kände jag typ då@kimmis87 Hur går det?
Hoppas ni får ordning på henne
Skönt att hon gått upp litegrann iaf.
Min egen erfarenhet av just maghästar och Ulltuna är att de inte riktigt tar det på allvar. Min fick ju kolik i somras när vi var på kurs - dom hävdade envist att det var en luftvägsinfektion - eftersom hon hade feber. Jag var övertygad om kolik - för hon åt inte! Hon visar inte smärta utåt utan blir mer inåtvänd och allmänpåverkad.
Vet. envisades med bakterieprov - visst, jag envisades med att slanga och då insåg vi att ehh jo, det var visst ett litet stopp.. *suck*
@kimmis87 , hur går det? Skett någon förbättring nu över helgen? Håller verkligen tummarna för er!
Igår så var hon mer spänd i buken än hon har varit på några dagar, men hon åt nog 0,7 kilo kraftfoder iaf. Dagarna innan har jag fått i henne kanske 1-2 dl... Idag har jag inte tagit in henne än.
Så slutsatsen är att jag har ingen aning. Hon hade mer ont i magen, men åt bättre. Jag blir inte klok alls på henne.
Syns rätt tydligt hur spänd hon är i buken, även om det syns tydligare irl såklart.
Ingen aning, hon går på lösdrift, men hon går upp i vikt iaf, det är ju det viktiga!Men lilla vännen.
Tycker så synd om er båda två, det är galet jobbigt med sjuk häst och när man inte verkar kunna göra nånting...
Men att hon äter nåt borde väl iaf vara bra, hur mycket grovfoder får du i stackaren?
Lindriga förändringar även i ändtarmen så man kan nog lugnt säga att hela tarmen är påverkad mer eller mindre.
Nu är frågan om jag ska prova att fortsätta att behandla eller om vi ska avsluta direkt.
Hon har nu inte sett ut att ha ont i magen, samtidigt så har hon ingen direkt bjudning till kraftfodret alls. Så jag vet inte alls hur jag ska göra nu.
Ja det är jätteknepigt faktiskt!Vilken trist situation ni hamnat i
Kram