R
Richmond_
Har alltid funderat över en sak, det är så att jag har ridit på ridskola i ca. 14 år men jag lyckas nästan aldrig få hästarna att jobba i rätt form. Jag har fått höra av min ridlärare att jag har en väldigt bra sits och att jag har en väldigt bra balans i mig själv och, men får väldigt mycket kritik för mina händer, bla att jag har en för hög hand, tycker själv att positionen av mina händer är bra då det är i en lodrät linje fram till bettet (men får problem ibland då jag ska ta förhållningar att jag höjer handen för mycket, men detta är något jag är medveten om och jobbar stenhårt på). Och nu är det så att jag absolut hatar att rida på det sättet som många ridskole-elever gör, sitta med en stenhård, lätt sågande hand som ligger på varsin sida om manken och överlivet frammåt lutat, så att frammåtbjudningen på hästen helt försvinner och hästen hamnar i undertempo och det bara blir en ständig kamp mellan häst och ryttare. Jag rider med ganska långa tyglar (inte så så att de glappar) och använder aldrig spö eller sporrar och jag har absolut inga problem att få fram hästen, rider även med mycket halvhalter på ytter och jobbar mycket med ställningen i hörnen och på volter, men det blir aldrig rätt, lyckas aldrig riktigt fånga upp hästen och få den mellan hand och skänkel. Funderar på om det kan vara så att jag helt enkelt är för snäll, måste jag kräva mer av hästen? Alla tips, frågor (om något skulle vara oklart), kommentarer är välkommna.