Få häst att sluta luta rumpan

Corax

Trådstartare
En lite udda fråga...
Min märr är en riktig fena på att stå med (inte klia)rumpan mot boxväggen så att haserna tar i väggen.
Hon är inte piphasad men inte helt ren i hasspetsarna.
Största nackdelen är väl att hon nyper av svansen pga detta. Annars kan jag tycka att det kvittar om hon 'lutar'.

Kan även tillägga att hästen är frisk.

Funderade på att ha vall i boxen men hon står oftast mot boxdörren och där kan man ju inte ha så mycket strö direkt.

Tips nån?

Sv: Få häst att sluta luta rumpan

Sätt något i lämplig höjd som kommer ut en bit från väggen. Så när hon trycker emot det kan inte haserna eller svansroten ta i? Om du tänker dig en vägg såhär I Och så sätter du någonting så det blir såhär (fast inte så spetsigt såklart) <. Då när hon lutar emot den utstickande delen (som ju ska vara slät och inte spetsig) så tar det i uppe på låren och några dm ner, men inte hasspetsarna?

Om det är svansroten svansen nyps av i då, annars blir det ju genast knepigare, då skulle jag satsa på att sätta regel i rätt höjd och gummimatta ner, som viker undan lite?

Skrället har fin svansrot. Det är på längden den nyps av, förmodligen då hon trycker haserna mot väggen.
Har också funderat på om man kan sätta nått längs väggarna men eftersom hon helst står med baken vid boxdörren så går det inte eftersom vi har skjutdörrar. :crazy:
Annars har jag tänkt på skumgummidynor (typ sånna man kan ha i hästsläp) i rumphöjd men det löser fortfarande inte boxdörren.

Just nu har hon flätad svans i boxen men det är ju jobbigt att fläta den stup i kvarten. Samt att det blir ett helvete när det börjar komma insekter. Måste i så fall försöka hitta nått som man kan fläta in i svansen.

Sy en påse och sätt på "lössvans" utanpå den. Riktig svans flätad i, fejksvansen viftar flugisar

Fast hur man får fast denna 'påse' kan jag för mitt liv inte förstå. :D
Däremot kanske man kan fläta in snören/tåtar/remsor i svansen direkt.

Sätt något som går att skjuta på insidan då? =)

Täckeshängare avråder jag starkt ifrån, men åt det hållet, fast något de inte kan fastna i, dvs täck själva 'mellanrummet' mellan utstickande del och vägg.

Men borde ju enkelt gå att göra något som går att skjuta/dra åt sidan på insidan? Enklast tänkbara är ju två hållare, och så en kraftig regel. Som man bara skjuter åt sidan på insidan. Dvs först öppnar du dörren, då är det som en 'bom' kvar, som du skjuter åt sidan på insidan (eller lyfter bort). Sån har jag varit nära att bygga själv pga häst som 'satte' sig och kliade på ovankant av boxdörren så den hängde sig.

Jag tänkte faktiskt på precis detta i morse när jag vaknade men i form av en bom. Jag har ju lång bom i släpet med enkla öglor som fästen. Inget att fastna i alls. Ska undersöka när jag väl är i stallet.

Se till att bommen är bred nog bara. Vet inte hur smal/tjock släpbom du har (mina korta är tjocka t ex, den långa smal), det viktiga är att de inte kan fastna med käken, tydligen har det varit ett antal incidenter med täckeshängare på utsidan av box (utan galler) där hästarna fastnat med underkäken, men otrevliga skador som följd. (Jag har så dock, utan problem. De påpekade risken vid djurskyddsinspektionen, men tyckte att iom att boxarna är öppna runt om borde de inte vara lika benägna att knapra på hängaren som om det bara var öppet dörr.

Och att det inte är mellanrum nog att få ner en fossing mellan bom och vägg, just in case.

Tvärtom i mitt släp. Min långa bom är tjock (6 cm?)medans mina korta är ca 3.
Jag tror att om det skulle funka att ha bom i boxen så skulle mellanrummet mellan vägg/bom bli ca 5-6 cm. Det finns ju dessutom 'låsanordning' på den så att den inte kan hoppa ur hällorna.

Eller så får jag ta att hon är lite fylld i hasspetsarna och att jag måste hålla svansen flätad. :grin:

Farligt, har man otur kan hästen fastna i detta!

Precis.

Jag skulle inte vara rädd att ha det hos min häst men honom känner jag ju. Och man får väga risker mot fördelar i allt man gör i sitt hästeri.

Corax: Hur tror du svanspåsarna fästs normalt då? Du flätar svansen först och sedan på med tygpåsen och binder fast den längst upp i flätan :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka