Få fram hästen på yttertygeln?

E

Expensive_Hobby

Ännu en nördfråga från mig:o Eftersom jag inte har någon bra instruktör som kan förklara för mig så måste jag leta efter andra vägar.

Om man inte får tänka bakåt med tygeln utan hästen ska själv söka upp stödet på yttertygeln, hur kommer jag dit? Alltså, jag förstår givetvis att hästen ska gå på tygeln och ha ytter som en begränsning. Men man får ju inte verka bakåt med handen, och är det "bara" att lära sig rida först för att få hästen att söka stödet på ytter?

Och inner har jag lärt mig att man inte får använda alls, så långt är jag med;)

Satt och lekte med skolorna och det går ju så mycket bättre när man får hästen att suga tag i ytter och tänka framåt, de få gånger som jag får det att ske, typ några steg då och då.

Är jag ett hopplöst fall:o eller går det att lära sig rida fast man har haft otur med tidigare ridlärare som har lärt mig att dra och sparka på:o Hur programmerar man om sin ridning? Kurser? Böcker? Filmer? Konkreta tips och råd?

Ja, jag vet att jag är überflummig, jag vet ju inte ens själv riktigt vad jag söker. Jag vill lära mig rida, och på ett rätt sätt. Trivs inte med den undervisningen som jag hittills har fått inom ridningen. Det var mest "korta tyglarna, DRIV" och det har inte fungerat för mig.

Sv: Få fram hästen på yttertygeln?

Finsn det ngn konkret fråga i det där :D

Först måste du ju kunna rida hästen fram till handen (båda händerna) - och före det måste du ju kunna rida hästen helt avspänd och i balans
- Och för att kunna göra det måste du ha en bra sits och var 100% följsam.

så :smirk: Var skall man börja - och man måste ha feedback från någon som kan se vad man gör för fel.

så :smirk: Var skall man börja - och man måste ha feedback från någon som kan se vad man gör för fel.

Ja det håller jag med om! Man behöver ha en tränare som ser och kan korrigera och ge hjälp, för att man ska komma vidare. Det går inte i längden utan.

Hon vet ju detta och hon sa det. Kan ni inte hjälpa henne i stället med frågan?

Finns det någon som kanske kan filma dig när du rider?
Då kan du titta och jämföra med dig själv, jämföra med nån bok eller video. Men tyvärr lurar man sig själv många gånger och tror att man gör samma, men eftersom du inte har nån tränare som kan titta så har du ju inte så många alternativ.
Jag rekommenderar en bok av Müseler. Kommer inte ihåg vad den heter men den är på tyska och finns även på engelska. Har lånat den av en kompis och tyckte att han förklarade väldigt ingående hur du ska få hästen fram till bettet och hjälperna. Även vidare hur du ska forma hästen med din kropp etc. Väldigt bra och nyttig bok! :) Den har hjälpt mig mycket med grunderna och jag har ändå tränare som tittar och justerar mig. Men ibland så kan boken faktiskt ha hjälpt mig mer.... :crazy:

Boken heter Ridlära av Wilhelm Müseler och finns på svenska. Vissa saker känns lite gammalmodigt då den skrevs på 30-talet, men helt klart en av de bästa. Jag rekommenderar den varmt.
Upplever du att problemet med yttertygeln är lika i båda varv, eller rörelser år båda håll?
Jag tycker inte dina frågor är ett dugg flummiga;) Men det är viktigt att bena upp sakerna så man kommer åt grundorsaken. En sak i taget!
Gällande omprogramering så är det helt enkelt svårt! När man lärt sig en sak så att man gör det automatiskt tar det otroligt många medvetna upprepningar innan man programmerar om. Där är det jättebra om ngn står på backen.
Kom i håg: Det finns inga dumma frågor! Bara dumma svar!

På rakt spår ska den söka lika stöd på bägge tyglarna, annars är den inte liksidig.
På böjt spår ska den vara på ytter, men ska var rund runt innersk.

Varifrån har du fått att röra innertygeln är ajabaja? Härifrån:confused: :crazy:

Jag red för en duktig ryttare som sa likadant till mig o det blev oerhört svårt på en ej genomarbetad yngre häst.
Red bra många lektioner o sen satt hon upp själv.

Först blev hon rädd för hästen då den tvärvände när en människa ploppade upp ur skogen.
Sen red hon i 40 min. på en volt (långt från skogen:D ) o böjde o bände konstant.
hon som red svår dressyr fick använda innertygeln, men inte jag som inte var lika duktig:crazy:
Red ej för henne mer då jag inte tyckte att hon levde som hon lärde. plus att den andra hästen som var riden för lätta hjälper av en annan mkt skicklig ryttare, fick sporrsår efter en ridtur:devil: o skulle använda *sporrar nästa gång- skulle inte tro det:mad:

Du kan använda ledande/ vändande tygeltag eller bara hålla hästen ställd i nacken o sen forma hästen med säte o rätt placering av dina sk. för att hålla hästen formad= den hamnar på ytter.
Den ska kunna förbli ställ o böjd om du lättar o klappar med innerhanden, då har du ridit rätt.
Börja med volter, skolor kan du ta sen när volterna funkar. Börja då med svag böjning. Tvärningen kommer sig därav. Titta gärna i speglarna på kortsidan.

Själva "Hjälpen" är ju innerskänkel ut mot yttertygel.
Men inte underskänkel utan överskänkel.
För mig funkar det faktsitk mycket bättre att tänka inner sittben mot ytterhand.
Min häst vill bli störd så lite som möjligt

Man rider ju över hästen på yttertygeln för att säkra kvaliteten i allt böjt arbete före alla riktningsförändringar även hörnpasseringar

Eftersom hästen är smalare framtill än baktill så måste man för att göra hästen riktigt rak flytta in framdelen - så att man kopplar ihop ytterbak och ytterfram - har man inte gjort det så kan man inta rida över hästen på yttertygeln utan man flyttar istället ut innerbogen eller båda två :angel: - och båda skulle ju in.:crazy:

Expensive _hobby skrev:
Satt och lekte med skolorna och det går ju så mycket bättre när man får hästen att suga tag i ytter och tänka framåt, de få gånger som jag får det att ske, typ några steg då och då.

och det låter ju på att hon är på rätt spår, men jag som inte ser henne kan omöjligt säga att vad hon tappar de gånger hon inte lyckas.

Förmodligen har hon ibland koll på sin koordination och ibland inte, förmodligen så viker hon sig i midjan och då blir vikten fel - eller så är bröstkorgen lite efter i rörelsen. - vanligaste felen, efetrsom vi skall bortse från dra för mycket i innertygeln här :D

Men det är väldigt vilda gissningar - det kan vara ett helt annat grundfel

Senast ändrad:

Jag tror inte man kan lära sej rida från internet, faktiskt, eller böcker. Man kan få hjälp på vägen av det, och att förstå saker bättre men man kan inte ersätta en kunnig person som står och ser en själv rida och kommer med hjälp direkt när man sitter på hästen.

Trivs man inte med dem man provat får man leta vidare. Det har jag själv fått göra.

Jag tror fö att en bra bok som grund är nån av Sally Swift, minns inte vad de heter :o . Upptäckte själv nyligen att jag kunde haft stor nytta av dem om jag hade bemödat mej om att läsa, och snabbare hittat saker.

Men att läsa är en sak, att sen förstå det i praktiken behöver man hjälp med särskilt om man inte är jätteskicklig själv.

Så tränare först och sen böckerna o internet. Om man ska välja.

KL

Bågar över hela ridbanan kan vara bra, samt om du rider på stor volt, vända igenom volten ofta, och vara noga med att få tag på ytter (o bogarna) i vändningen. Inte glappa på nya yttertygeln utan stadig kontakt, forma hästen noga runt hela vägen i vändningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka