få fet och otränad häst i form.

T

Tican

alltså, hur gör man? det är väl som med människor, bränna mer än man tar in. likväl är det "MAT" folk säger när man behöver hjälp med hur man kan muskla på sin häst.

hur gör man egentligen?

Sv: få fet och otränad häst i form.

Kort och koncist så ser man över foderstaten så att hästen får i sig det den behöver, varken mer eller mindre och sen motionerar man den så allsidigt som möjligt.

Svårt att veta vad just din häst behöver, skiljer ju mycket mellan olika hästar..

Tack för att du startade en sådanhär tråd, för jag har samma problem.

Min häst är en tjock fjording Är det någon som har några tips på foderstater osv?

En fet häst behöver mycket mera träning för att tappa vikt än man tror, man måste dok anpassa träningen till hästens befintliga kondition och öka arbetet sakta. Byt ut höt mot något/några kg halm. Vissa hästar kan man inte ha uträknad foderstat på då blir de för tjocka, detsamma gäller tunna hästar där måste vissa ha mer än vad som man räcknat fram.
Fodra den tjocka hästen med ögat och se till att den arbetar 6dgr i veckan (om den har ålder för det).
Tänk på att i första hand ta bort kraftfoder före stråfoder.
Om man känner sig dum i början kan man ju alltid ge lite morötter när de andra får kraftfoder.
Om man har en häst som lätt blir fet och är svår att banta så skall man inte släppa den på bete. Försök i stället att bara låta den beta ett par timmar/dag.
/M

jaha, så vad ska pållen göra resterande timmar/dygn? :crazy:

och nej, kraftfoder får han inte annat än symboliskt, och hagen han går i är det magraste vi har (ganska liten och nerbetad med mest brännässlor).

hur mycket ska man köra slut på hästen? är det timmars skritt i skogen eller ett vanligt pass i alla gångarterna tills hästen är - hur svettig?

Vissa hästar kan man inte ha uträknad foderstat på då blir de för tjocka,

:confused:
Till en fet häst om något är det väl viktigt att man räknar på foderstaten så att hästen verkligen får allt den behöver, och i balans, men inte ett gram mer.

Likaså en tunn häst, fast där brukar de stora mängderna mat göra så att mineraler och sånt räcker till ändå, men man bör ju helt klart räkna för att vara på den säkra sidan.

Man får helt enkelt utgå från vad hästen ätit för att bli fet, och räkna ut en balanserad foderstat, fast med mindre MJ i än i den tidigare.

Visst kan man öka motionen och på så sätt få en viktminskning.

Det bästa är dock att anpassa foderstaten efter det arbete jag vill att hästen ska utföra. Om jag har en häst som jag vill lunka med i skogen några gånger i veckan - då ställer jag hästen på en foderstat som ger den energi hästen behövr för detta arbete.

Självklart så skall den ha för sitt underhållsbehov. Men vissa hästar verkar ju föda sig på luft. Därför får man inte stirra sig blind på vad uträckningen säger. Vet att många dessutom överskattar hästens arbete och därför får hästen förmycket mat i förhållande till vad den gör. Det är ju inte bra för hästen att vara överviktig.
Men bästa sättet är självklart att motionera hästen mer.
/M

miamiamia skrev:
Vissa hästar kan man inte ha uträknad foderstat på då blir de för tjocka, detsamma gäller tunna hästar där måste vissa ha mer än vad som man räcknat fram.
Foderstaten är likförbannat UTRÄKNAD. Sen att man inte kan gå på rekommenderade tabellvärden är en helt annan sak - dessa tjänar ju bara som en första vägledning. Förutom foderstaten så är ett granskande öga minst lika viktigt!

miamiamia skrev:
Tänk på att i första hand ta bort kraftfoder före stråfoder.
En sanning med modifikation. Är det ett hö med dålig eller usel kvot så funkar det inte så där rakt av. För protein behövs likförbaskat ...

Tänk på att hästen inte ska svältas, för det funkar lika dåligt som vid människobantning om man tänker långsiktigt.

Det man måste komma ihåg är att hästen är en individ och inte ett tabellvärde.

Om man slår upp i tabellen att en häst ska ha X MJ, räknar en foderstat efter detta och hästen blir fet är det inte själva beräkningen det hänger på, utan att hästen inte har det behov man räknat med.

Underhållsbehovet är individuellt för varje häst. Ofta hör man kommentarer som "Min häst är jättetjock, men jag fodrar efter underhållsbehovet, så jag kan inte minska maten". En häst som är tjock får för mycket energi - den får definitivt underhållsbehovet tillgodosett. (Om det är energi vi talar om.)

Samma sak med en tunn häst. Faller hästen ur är underhållsbehovet inte det man räknat med, och då ökar man.

Men vad säger att en uträknad foderstat måste följa tabellerna??

Blir hästen fet när den fodras efter tabellerna så är det ju bara att dra ner, men likförbaskat så måste du ju räkna så att du får en balans i foderstaten.

Man måste skilja på att ha en uträknad foderstat som man rättar efter hästens behov och en som är blint räknad efter tabellvärden utan hänsyn till individen! Det senare är helt värdelöst och kan vara precis lika dumt som att inte räkna alls... :smirk:

Det är svårt att banta en fet häst.
Den behöver ju ändå lika mycket torrsubstans, protein, vitaminer och mineraler som i vanliga fall.
Det är bara energin som skall ner.

På sommaren så kan man sätta hästen ett par timmar på fm och ett par timmar på em på ett frodigt och proteinstint bete.
I övrigt så kan den gå på jorden alternativt i gruspaddok med 4-5kg halm per dag.

Lilja går med greenguard nu på sommaren, så gjorde Patsy också och hon fick lite proteintillskott för hon behövde ganska mkt av den varan men inte så mkt energi.

Ungefär såhär mkt har Lilja gått ner på två månader: (vi rider såklart också, ut och klättra, skritta, galoppera osv så de får röra på fläsket)

30/4
Lilja2.jpg

25/6
midsommar1.jpg

Hon kommer att behöva proteintillskott om ett par veckor när betet börjar avta men greenguarden får sitta kvar då hon fortfarande inte behöver så mkt energi. I vinter blir det knepigare då de ska gå på fri tillgång. Blir mkt ridning...

Oooh... hårremmen skimrar ju verkligen på sista bilden :love:
Vad är greenguard?

Greenguard är en "betesbegränsare", dvs munkorg men med "spjälor" så de kan fortfarande äta men får i sig ungefär en tredjedel av vad de skulle kunna äta om de inte hade den på. Skitsmart tycker jag, kan gå med flocken på vanligt bete utan att bli smällfet och utan det krångel det innebär att hitta en bra bantarbete. Och som sagt, gå med de vanliga kompisarna. I Liljas fall en åring och en tvååring som är hennes bäbisar, kommer när hon ropar osv. Jättesöta :love:

Inte_Ung, ja hon är ju det. Hade tur igen. Fast det finns ju ingen som Patsy...

En sådan fin häst!

Greenguard hag jag tänkt köpa, om det nu är någon mening, hästen i fråga är en mästare på att ta av sig grimmor, hmpf.

Vad är det för proteintillskott du använder?

Tican skrev:
En sådan fin häst!

Greenguard hag jag tänkt köpa, om det nu är någon mening, hästen i fråga är en mästare på att ta av sig grimmor, hmpf.

Vad är det för proteintillskott du använder?

Krafft Protein. Det är svårt att klättra ur grimman med greenguard på. man måste dock spänna den lite och de kan få lite skav i början. Finns särskilda grimmor till men det kostar... Betalade 500kr för greenguarden och den är nu inne på sin tredje sommar. Iofs har Lilja haft sönder en "ribba" men ingen katastrof. Med grimman så såg jag igår för 699 på en "billig" affär. Grön var den också, jag har en svart.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama