Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut! Språkbanken Korp är jätterolig att slå i för att hitta hur vanligt förekommande ett ord är i tidningstext. Det finns tidningar långt bak i tiden och från dags dato. Dessutom finns en så kallad "bloggmix" där du kan slå upp "de 14-åriga tjejernas" ord och uttryck. Ibland är det riktigt underhållande, ibland mest skrämmande.Det där är väl en tes som Lars Gunnar Andersson (professor i svenska) driver att journalistiken är en av de krafter som driver förändring i språket?
Har verkligen DN det? Gäller det bara artikeltext och inte friare texter såsom krönikor då? För flera krönikörer använder hen, har jag sett.Ett exempel är ju hen. Det betyder brynsten i SAOL. Men det har ju fått en ny betydelse numera. (Dock används den nya betydelsen mycket sällan i medierna och TT och DN har fattat beslut om att inte använda det).
*kl*
Har vi inte redan haft diskussionen om färst? Ordet är definitivt inte nytt för mig, fast jag har ju iofs inte bott 39 år i Sthlm.![]()
Jag måste erkänna att jag skulle göra nästan vad som helst för att inte behöva använda ordet färst ...Det tar emot, rent fysiskt ...
![]()