Få envis och orutinerad häst i form/samling

B

Bubben91

Jag ska som kanske några här redan vet träna up och muskla min häst ordentligt nu efter att han blivit bantad.

Men, för att ryggmusklerna ska bli starka så behöver han gå mer i form, problemet är bara att jag och han är orutinerad + att ahn är väldigt envis och har kanske lite svårt att gå o form, pga kropps-byggnad och ovanhet.

Jag har börjtat med att "lyfta upp" framdelen och bogarna, få honom att inte vara så framtung men han bara fortsätter att hänga i tyglen.
Hur ska jag göra för att han ska bli mindre tjurig när jag försöker göra något? Hur ska han bli lättare i handen, jag försöker verkligen vara så lätt jag kan men det är inte så lätt när han hänger i tygeln så fort jag slutar driva för kung coh fosterland ;)
kan tilläggas att jag just nu rider på ett tredelat med fast ringar, men har en tid ridit på tredelat med lösa ringar. bytte bara för att känna om den blev någon skillnad.

Vad är sedan nästa steg efter det att han blivit lättare i handen? Hur kan jag träna upp oss båda till samling? (Har tränat för tränare, gör det ibland)

Vore jättesnällt med svar, även om jag terroriserar er med min problem....hittar ingen bra bok...:D

Sv: Få envis och orutinerad häst i form/samling

Jag ska som kanske några här redan vet träna up och muskla min häst ordentligt nu efter att han blivit bantad.

Men, för att ryggmusklerna ska bli starka så behöver han gå mer i form, problemet är bara att jag och han är orutinerad + att ahn är väldigt envis och har kanske lite svårt att gå o form, pga kropps-byggnad och ovanhet.

....

Vad är sedan nästa steg efter det att han blivit lättare i handen? Hur kan jag träna upp oss båda till samling? (Har tränat för tränare, gör det ibland)

Vore jättesnällt med svar, även om jag terroriserar er med min problem....hittar ingen bra bok...:D

Mitt enda och bästa förslög är, att inte bara rida för tränare ibland, utan REGELBUNDET.

Det tar en sekund för en "orutinerad ryttare" (som du själv skriver att du känner dig som) att lära en häst att göra fel...

Och sen kan det ta 10 år, eller en livstid att lära hästen att göra rätt igen.

Så, SNÄLLA!!!! Be din tränare eller bästa stallkamrat om hjälp.

Vore jättesnällt med svar, även om jag terroriserar er med min problem....hittar ingen bra bok...

Det finns INGEN bok i världen, enbart som kan lära NÅGON att rida.

Lycka till, med arbetet att få igång din häst igen. :bump: :bow:

Senast ändrad:

:bow: :bow:

Till Ts;
som ovanstående talare säger.

Ridning är något som man lär sig i praktiken inte i teorin.

Jag menade inte att en bok skulle lära mig rida, rida kan jag och jag vet att en bok inte gör underverk. Jag hade mer tänkt mig som ett uppslagsverk... :S Skit samma.

Jag står i samma stall om min tränare fast hon har aldrig tid för mig....:(
Vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

Är hästen ung och oruttinerad kanske det inte är så konstigt att du får "mycket i handen". Jag skulle kunna tycka att det är positivt att han söker sig framåt-nedåt i det läget eftersom han då bjuder att arbeta med ryggen. Du kan inte kräva av en omusklad och oruttinerad häst att gå i rätt form och vara lätt i handen men är det så att han "biter sig fast" är det fel och då får du korrigera med halvhalter och/eller lirkningar i tygeln.
Låna några böcker av Reiner Klimke, man kan lära sig mycket av att läsa! Försök att "känna" och "se" hästen och ridningen framför dig när du läser!
Tränare är ju inte heller fel men det största jobbet gör du och hästen själva!

Då skulle jag absolut leta mig en annan tränare, eftersom din tränare inte verkar engagera sig i din utbildning om hon inte kan ordna regelbundna träningar, o då blir det oftast bara skit o pannkaka om tränaren inte engagerar sig.

Jag menade inte att en bok skulle lära mig rida, rida kan jag och jag vet att en bok inte gör underverk. Jag hade mer tänkt mig som ett uppslagsverk... :S Skit samma.

Hör efter med närmsta ridskola. Brukar finnas möjligheter att få privatlektioner där om man inte vill hänga med en vanlig lektion. Av vad jag kan utläsa av ditt första inlägg behöver du det. Man lyfter/drar inte upp hästen i form utan man rider in i formen och det ska komma bakifrån. Det du får i händerna är det du inte jobbat med i bak...:cool:

JO det ar ju sant, men om dina teoretiska kunskaper ar stora och du kan omsatta dom i praktiken sa har du ju ett forsprang.

Vissa ryttare tycker att de rider bra, de har ridigt ut i skogen varje dag i 30 ar, men de vet ingenting om principer regler eller hur en hast fungerar, och varfor hjalperna fungerar som de gor. Men de kan sitta pa en hast och kontrolera den, och sen da?

Naa jag tycker att du ska lasa bocker, och forsoka omsatta i praktiken. De ar en god kalla av kunskap for det ar nagon som har upptackt det du vill upptacka redan.

Forsok hitta till America med bt, da upptacker du att det ar en bra ide att folja andra manniskor kunskap, (ta flyget)

Jag har börjtat med att "lyfta upp" framdelen och bogarna, få honom att inte vara så framtung men han bara fortsätter att hänga i tyglen.
Hur ska jag göra för att han ska bli mindre tjurig när jag försöker göra något? Hur ska han bli lättare i handen, jag försöker verkligen vara så lätt jag kan men det är inte så lätt när han hänger i tygeln så fort jag slutar driva för kung coh fosterland ;)
kan tilläggas att jag just nu rider på ett tredelat med fast ringar, men har en tid ridit på tredelat med lösa ringar. bytte bara för att känna om den blev någon skillnad.

Hur har du hittils försökt få ryggmuskler på din häst?

För det finns ju massor med vis, som inte har med form att göra. Såsom klättring -superbra!, trava över bommar, löshoppning, tömkörning, longering -eventuellt med halsförlängare; Det hjälper hästen att komma ner i formen och höja ryggen, samt länga halsen. Den ska vara såpass spänd att när hästen släpper efter i nacken, så ska även "gummibandet" släppa efter.

Du skriver att hästen blir framtung och att du "lyfter upp" hästen ifrån framdelen; vad menar du då att du gör??
Hästen ska alltid ridas bakifrån och fram och man ska inte lyfta upp någon framdel alls, utan det ska hästen klara av själv. Hästen ska kunna bära sitt huvud själv, det är inte du som ska bära runt på hästens huvud :rofl:

Tycker du ska prova att rida med långa tyglar ett tag, så att hästen lär sig att bära sig själv. vikten ska vara på bakdelen och inte på framdelen, det är det som gör att hästen hänger sig i din hand. Och det är inte trevligt alls att hålla allting i handen :(

Du kan aldrig tvinga ner någon häst i korrekt form genom att rida med händerna, lirka med tyglar osv, utan hästen hamnar i en korrekt form automatiskt när den arbetar rätt bakifrån och fram :) Det du får när du rider mycket med händerna är bara en häst som kröker på nacken i en falsk form och det är ingenting man ska eftersträva.

Så försök att få din häst att jobba med bakdelen, det vinner du massor på och du får en fin, korrekt form på köpet. Lycka till! :banana:

Håller med om mycket som redan skrivits, framför allt att du borde finna en bra/bättre tränare, men vill lägga till en sak;

Övergångar!! ;) Rid massor med över¨ångar, skritt, halt, trav, skritt, trav, halt osv... Mycket nyttigt! :bow:

Ullis

När jag "lyfter upp" honom så menar jag att jag driver honom uppåt, kanske var en dåligt uttryck...
tack så jättemycket ni som inte har missuppfattat mig, sagt att jag inte lär mig något på att läsa böcker, att jag drara upp min häst i tyglarna, att jag inte kan något utan bara rider i skogen hela tiden.

Jag trodde bara inte att det fanns så många personer som bara är ute efter att visa hur bra de faktiskt är, och kasta skit på andra.

tack än en gång till de som fattat vad jag menar!

Ser nu dessutom att du bor i Alingsås, jag kan rekomendera och ge dig nummer till flertalet både dressyr och hopptränare här, innom dressyr finns det även båda barock-bent inspirerade, craig mer klassiska hållet inspirerade, vanliga engelska plus en hel del western & NH tränare.

Mitt tidigare inlägg var inte menat som något illa, men kombinationen oruttinerade häst & ryttare utan en tränare är i mina ögon ganska illa. För Er skulle behöver ni en tränare för att ni ska kunna njuta av ridningen och utvecklas frammåt. Nog för att man kan få tips och råd ifrån böcker och här på forumet men för att kunna komma till grund med problemet behöver man en hjälpande hand på plats. Det kan jag säga utan att tveka att även jag ställer gärna upp med ett öga och råd om du vill ha det.

När jag "lyfter upp" honom så menar jag att jag driver honom uppåt, kanske var en dåligt uttryck...
tack så jättemycket ni som inte har missuppfattat mig, sagt att jag inte lär mig något på att läsa böcker, att jag drara upp min häst i tyglarna, att jag inte kan något utan bara rider i skogen hela tiden.

Jag trodde bara inte att det fanns så många personer som bara är ute efter att visa hur bra de faktiskt är, och kasta skit på andra.

tack än en gång till de som fattat vad jag menar!

Okej, då förstår jag! :) Man ska ju driva hästen bakifrån och fram och antar att det är det du menar då.

Jag har inte missuppfattat dig alls, jag vet precis hur det är själv. Då varken jag eller min häst heller kunde mycket ifrån början. Vi lär oss av varandra utan tränare också. Bara ridit för tränare kanske 3ggr och hon har varit så oangagerad i oss, så slutade med det. Bättre att läsa sig till saker tycker jag, det är så jag kommit någon vart med min häst nu. Mycket med hjälp ifrån Bukefalos och genom böcker.

Dock kan en tränare mer se vad man kanske gör för fel osv, så någon gång ibland kan man ta lite hjälp så man inte sitter och gör en massa fel man inte vet om :)

Prova även andra bett, kan vara så att hästen verkligen ogillar det du har, finns ju massor med olika bett, så det finns säkert något som passar varje häst bra :)

Själv rider jag på ett tre delat soft bit -äppel bett, det är det enda bettet min häst inte lägger tungan över :love:

Lycka till!

Jag tycker att du ska ta till en ny tränare, eftersom din gamla inte verkar ha tid för dig. Det är viktigt att tränare också är engagerad i din ridning, och kan hjälpa dig och hästen att hitta varandra. Jag kan också ge dig numret på min otroligt duktiga tränare, som hjälpte mig att få min lata häst att bli jättepigg på bara en halvtimma. PMa om du är intresserad. Hon är verkligen en toppentjej!

Tack !!! Att någon plötsligt fatta!!

jag skriver mest här på bukefalos för att få lite tips, höra vad andra gjort och så vidare så att jag kan bilda mig en egen uppfattning.

Ja, jag kanske skulle kika lite på andra tränare, eller åtminstonde prata med någon annan? Pm:ar de som hade bra tränare.

Tack så mycket Gauti ! Du har varit jättesnäll!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 874
Senast: Takire
·
Dressyr Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och...
Svar
13
· Visningar
2 654
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur