Få bort sotfläck i tak

Mirtai

Trådstartare
Vi har precis köpt nytt hus och det är en stor sotfläck i taket över braskaminen. Ska måla om men vill såklart få bort så mycket som möjligt av fläcken innan. Någon som har bra tips?

Det finns speciell sottvätt på välsorterade färghandlar, används väl ffa i hus där storrökare bott, och hjälper även till att ta bort lukten. Men det kan nog vara lite overkill här. Så jag säger som @Sedna, tvätta med det du brukar använda för rengöring, vanlig såpa funkar fint, eller målartvätt, och sen på med spärrfärg!

I köket här (var himla sotigt när vi flyttade in) har vi bara rengjort väggarna med målartvätt och sen slängt på vanlig färg och det har också funkat bra än så länge (ett år sen), men det var mer en temporär lösning eftersom köket ska renoveras om några år.

Liknande trådar

Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
306
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
391
Senast: cili
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 525
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
472
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II