Få bort bukighet

Sv: Få bort bukighet

jarå det kan du :banana: dessutom kommer han få lättare vid fällningen oxå :)

(om han inte är klippt förståss:D)

Gud så bra. Tack så jättemycket för tipset :bow:
Han fäller all pälsen nu :crazy: han är lite mysko min pålle :p

Inte klippt nej. Han är livrädd för rakapparaten, haha. Sätter sig i stallgången. Så han går med täcke :D

haha min fäller oxå massor nu :D Han fick b-vitaminen för nån vecka sen o det blev en jättestor skillnad på magen på bara nåra dar:)

Ta en veckas förebyggningskur med loppfrö och uteslut då linfröet. Sen efter den veckan kan du ge linfrö igen. Det kan inte skada att ge honom en "loppkur", och då är du ju säker på att han inte får sandkolik på ett tag!!

Sen till frågan om giftiga linfrön. Om de inte är förbehandlade på något sätt, vet ej hur det är med krossade, om de blivit upphettade? Men man behöver inte koka, utan det räcker med att man slår kokhett vatten över dem en stund före utfodring. De måste sen kallna, så att Pålle inte bränner sej. När linfröet blir upphettat inaktiverar man de skadliga ämnena.

Senast ändrad av en moderator:

Ååh, vad skönt. Då ska jag köpa sånt på lördag när jag ska till hästaffären. vad är det annars till för, utom bukigehetn då :D?!
Tack för hjälpen :bow:

är förebyggningskur den med 2dl om dagen? man måste inte vänja honom vid loppfrö innan man ger honom den kuren eller?
Ska jag sedan låta loppfröna vara helt när han fått den kuren, och kanske upprepa den någon gång om året?

Jag läste i ett forum här på buke, att man inte behöver koka krossade linfrön, eftersom giftet sitter i skalet och försvinner när skalet går sönder. Sen om det är helt sant vet jag inte. Blöter de alltid med hett vatten tillsammans med kraftfodret i minst en halvtimma.
Men det om att slå kokande vatten över linfrö har jag hört att det inte hjälper, utan man måste koka dem. Sök på linfrö här i forumet så tror jag tråden kommer upp. Står nog där.

pälsfällning somsagt och sen stress vid foderbyte,byta av stall o sånt tror jag :D

Ja, det är enveckas kuren, då man ska ge 2 dl frön. Och det kan du göra 1-2 ggr per år. Nej du behöver inte vänja till honom med loppfröna, då de passerar utan att tas upp av tarmen.

Tack för tipset om tråden. Jag vet inte så mycket om krossade linfrön, bara om hela, då jag själv använder dessa. I linfröets skal finns ämnen som kan omvandlas till blåsyra-cyanid, som är mycket giftigt. Det finns ju olika sorter att välja på, en del sorter är förbehandlade (upphettade en gång redan), så att man inte behöver koka dom, och en del sorter ska man koka. Så det gäller att läsa på paketet vad dom gjort med dom.

Låter superbra, ska genast till affären och köpa. För de finns i vanliga affärer där man köper linfröna va?

Sen kan jag bara fortsätta med linfröna som vanligt efter denna kuren eller måste han vänjas med de igen efter det här?

är de farligt om de ligger i blöt längre än 15min. Får ju nämligen göra frukosten på kvällen innan, och då känns det lättare att slänga i de direkt, än att stallägaren ska behöva vänta på dem. Min häst är väldigt pigg på att få komma ut på morgonen, och kastar i sig maten för att få springa ut.

Den tråden har jag haft mycket nytta av :D
så leta upp den, står mycket bra där i som alla kloka bukare kommit fram till.

Jaha, behöver man bara ge dem det just vid vinterhalvåret då eller?! Förstod inte riktigt.
B-vitamin måste väl ha andra egenskaper än just för pälsfällning, och stress, annars skulle de väl inte behöva det alls :confused: Känns ju lite skumt att bara ge de det vid en viss tid. En annan i stallet ger ju pållan det hrla hösten till våren.
men jag får testa det också. Hoppas det funkar bra på honom nu då!

Mitt sto som är 10år är också bukig, men hon har fått 4föl det är nogdärför :d

Mitt sto som är 10år är också bukig, men hon har fått 4föl det är nogdärför :d

Haha, men min valack ha inte fått några föl på ett tag :p

Men jag tycker han ser mycket bättre ut nu faktiskt. ar börjat titta lite mer från långt håll, och han ser riktigt ståtlig ut, utan hängbuk.
Dock håller jag på med sandkuren som jag fick tips om, och det kanske rä det som har hjälpt :banana:

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 624
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Korven
·
Z
Hästvård Jag har en häst som nu idag ser mycket konstig ut tycker jag, hennes buk är kantig, svårt att förklara, men det känns hårt och spänt...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Zen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka