Få bort bukighet

T

Tebazz

(flytta gärna om den ligger fel)

Probelmet är detta:
Jag har en lite äldre häst (17år), som har något av en liten hängbuk. Den är inte kraftig, men man ser att det går ner mitt under magen. jag själv tycker att magen ska gå i en jämn båge, men hans ser ut som en banan.

Är det här något vanligt hos äldre hästar?
Kan det ha med exteriören att göra (han är arab/welsh)?!
Kan det vara så att han har underskott av något speciellt i foderstaten?
Går det att träna bort?

Ska se om jag kan lägga upp en bild på honom från sidan, så man ser det ordentligt.
Vill poängtera att det inte är speciellt mycket, utan mest att det syns.
Väldigt tacksam för svar.

Sv: Få bort bukighet

Min amatörmässiga gissning är att han har mycket tarminnehåll? Kanske får han i sej mycket växttråd, och det är ju positivt, det finns så många hästar som får för lite, för ägarna vill slimma sina hästar.

Eller så i värsta fall kanske han har mycket sand mm i tarmarna. Han är ju gammal så han kan ha hunnit samla på sej en del med åren. Det åker inte ut så lätt av sej självt, utan du får ge honom loppfrö=psylliumskalfrö. Bäst effekt har det om det legat i blöt exakt 15 min före utfodring, och det ges ihop med övrigt kraftfoder morgon och kväll. Jag vet en häst som fick kolik och buköppnades som hade 7 kg sand i tarmarna! 80 000 pix kostade operationen, ägarna fick punga ut med 25 000 ur egen ficka! Tänker man på det så ger man gärna lite loppfrö i förebyggande syfte.

Bra att du också tänker på att han kanske helt enkelt bara är sådan i sin exteriör!

Hängbuk eller stor buk kan ju bero på proteinbrist. Har du en uträknad foderstat?

Jag har ingen uträknad foderstat tyvärr, för jag kan inte få tag i någon hö-analys nu när höet redan är skördat. Har frågat stallägaren om det, men inte hänt mycket på det planet. Men jag ska be henne om det nu igen när jag träffar henne!

Min amatörmässiga gissning är att han har mycket tarminnehåll? Kanske får han i sej mycket växttråd, och det är ju positivt, det finns så många hästar som får för lite, för ägarna vill slimma sina hästar.

Eller så i värsta fall kanske han har mycket sand mm i tarmarna. Han är ju gammal så han kan ha hunnit samla på sej en del med åren. Det åker inte ut så lätt av sej självt, utan du får ge honom loppfrö=psylliumskalfrö. Bäst effekt har det om det legat i blöt exakt 15 min före utfodring, och det ges ihop med övrigt kraftfoder morgon och kväll. Jag vet en häst som fick kolik och buköppnades som hade 7 kg sand i tarmarna! 80 000 pix kostade operationen, ägarna fick punga ut med 25 000 ur egen ficka! Tänker man på det så ger man gärna lite loppfrö i förebyggande syfte.

Bra att du också tänker på att han kanske helt enkelt bara är sådan i sin exteriör!

Ojdå, kan de få i sig sånt mystiskt också. fy vad äckligt det låter. Jag blir lite rädd nu.
Han fick ju kolik för 2månader sedan, utan orsak. Inte kraftig dock, men det kanske det inte behöver vara.
Är det farligt att ge dem loppfö om de nu inte skulle ha så mycket sand i tarmarna? Vart få man tag på det, och hur mycket ska man ge? (liten, stor häst, 154cm).
Han får just nu linfrö 1dl om dagen, för att tarmarna ska hållas fräscha. har mått mycket bättre sedan jag började med detta, och hans små skitar är inte lika lösa längre :rofl:

Tack för svaren :bow:

träna upp muskulaturen som håller upp buken.
dvs diafragman/mellangärdet och ryggen

träna upp muskulaturen som håller upp buken.
dvs diafragman/mellangärdet och ryggen

Ryggen håller vi på att träna upp. han är rätt svankig (tror det mest är exteriört), men problemet är att han har svårt för att bygga ryggmuskler.
han har länge gått med en opassande sadel, och i "fel" form. men nu har jag äntligen fått tag i en sadel som passar och tränar för tränare som hjälper mig otroligt mycket. Även i foderfrågor. han får extra E-vitamin för att lättare bygga upp musklerna u ryggen, och jag har sett klar förändring, men det är långt kvar.

Har du några tips på övningar man kan göra för att träna dessa muskler?
Han har ju två magrutor i alla fall :p

Loppfrö kan du köpa i mataffären, på hälsokosthyllan, fast då heter det psylliumfrö. Det är inte farligt att ge till hästen i förebyggande syfte. Många ger sina hästar detta nån gång per år, då de går på sandmark, för att de inte ska få sandkolik. Fröet rensar tarmen från "skrot". Loppfrö motverkar både förstoppning och diarré. Om man vill rensa magen ger man 2 dl morgon och kväll i samband med utfodring i ca en vecka. Man blötlägger fröet i kallt vatten ungefär en kvart innan man ska utfodra.

Försök hitta ett foder med bättre näringsvärde (högre proteinhalt o högre energivärde), så slipper han äta så mycket för att få i sej det han ska, äldre hästar behöver ofta mer protein än yngre (rekommenderar lucern, för att få upp proteinhalten). Om han glufsar i sej mycket, blir magen större. Står han på halm? Ofta brukar dom äta halm, så att dom blir bukiga, fast dom får annan mat. I och för sig, är det bra för kolikhästar att stå på halm, då de kan knapra i sej lite hela tiden och hålla magen igång, utan att få i sej för mycket fettbildande ämnen. Bukigheten kommer sej av att hästen har fulla magen med halm.....;)

Lite äldre hästar brukar kunna bli bukiga. Men även hästar som går med mask länge, kan bli bukiga, men är smala för övrigt, dessa hästar får ofta också kolik. Fast du avmaskar väl regelbundet, så det kan det nog inte vara.

Hoppas du fått lite tips om loppfrö och bulliga magar!!:rofl: som kan vara till användning

Jag har åxå en gammal bukis, i sandhage.

Vet du om det är någon fara att ge loppfrö till en fånghäst?

Okej, kan man ersätta loppfrö med linfrö som han får nu (krossade). Bör man vänja honom vid loppfrö, innan man börjar med rensningen?
ha står inte på någon sandbana direkt ;), mer en lergegga, men det lär han ju få i sig en del också kanske.

Han står inte på halm, då han är allergisk mot det. Utan står på spån, och får hö fritt i hagen och två gånger på kvällen.
De hade testat att ge hästarna lusern, och alla hästar hade fått utslag och "sårskorpor" på kroppen av det. De fick typ ge två pelletsar för att de inte skulle bli dåliga. Sen bytte de till hösilage, vilket tydligen fungerade bättre.

han får väl inte jättemycket foder.
Nu kommer alla börja klaga på hans foderstat, men han mår bra av den och är lagom pigg.
Han får detta (per dag)
ca 1½ liter havre
½liter betfor
1dl linfrö
1litet mått (vet ej hur stort, matsked kanske) E-vitamin med selen.
5kg hö på kvällen (i två omgångar) och fri tillgång i hagen.

han är maskkollad nu i februari och hade 0 EPG på samtliga maskar. Men ska göra en ny koll nu i april, när maskarna vaknat.

Men han är inte tjock runt om, utan bara bukig. Det är säkert bara jag som är orolig för mindre, men vill vara på den säkra sidan. Och ni bukare är oftast så duktiga på att få mig mindre orolig.
Lägger upp en bild på honom.
Nu är denna från i somras, och ni vet hur matglada hästar på bete är, men är ungefär lika bukig, eventuellt något mindre kanske.

Bild298.jpg

(ursäkta stor bild)

Men det är väl inte så farligt? Tycker hästen ser jättefin ut! Den lilla lilla bukigheten beror nog på åldern...

min häst hade ganska stor mage jag gav honopm B-vitamin pga. pälsfällningen o det försvann helt:D

Men det är väl inte så farligt? Tycker hästen ser jättefin ut! Den lilla lilla bukigheten beror nog på åldern...

oj, tycker du det? Jag tycker han ser jättebukig ut. Speciellt när jag ska borsta magen på honom.
Det är rätt farligt att bara ha sin egen häst att jämföra med :crazy:

Nu har han ju gått ner en del, och jag tycker han ä ÄNNU bukigare än i somras. Men det är väl mina rädda orosögon igen.

Tack för det lugnande svaret :bow:

min häst hade ganska stor mage jag gav honopm B-vitamin pga. pälsfällningen o det försvann helt:D

Oj då. Det kanske jag också borde testa. en annan tjej i stallet ger ju b-vitamintillskott till sin häst, så jag kanske också borde göra det?!
Kan det skada om man ger för mycket?

Vet ej säkert, om man kan ge loppfrö till fånghästar, men vad jag läst, så ska loppfröet gå genom tarmen, och inte tas upp av tarmen. Genom att loppfröet bildar en klibbig smörja, så fastnar allt sand o annat skrot, och följer sen med ut i bajset.

Linfrö, blir också klibbigt, men loppfröet har bättre rensningseffekt, vid akut sandkolik brukar man försöka få i hästen så mycket loppfrö det går under ett dygn, så brukar man kunna häva koliken. Men då ska man vara helt säker på att det är sandkolik hästen har, och det måste konstateras av veterinär, annars kan man göra mer skada än nytta. Att ge hästen loppfrö i förebyggande syfte nån gång per år, är inte skadligt.

När ni gav hästarna lucern, och de fick utslag, så är det ett symptom på att de fått för mycket protein, eller att de inte fått tillräcklig tillvänjningstid. När man börjar med ett nytt foder, ska man vänja till hästen långsamt. Om ni gjort detta, och ändå fick dessa knölar o sår, så är det ett tecken på att ert silage nog har en bra proteinhalt, och att tillskottet av protein från lucernen blev för mycket.

Bilden: Han ser inte farligt bukig ut, tycker jag, han är lite svankig också, och det ser ut som det är åldern. När hästen blir äldre, så fungerar inte ryggmusklerna som i unga år, det resulterar i att buken inte hålls upp på samma sätt. Jag tycker han ser helt ok ut, så du behöver inte oroa dej för hans lilla "gulliga" mage.

Det står ju nånting om att det hjälper tarmarna oxå så antagerligen har det med det att göra:D

Det står att man ska ge 20ml per dygn så gör man det kan det ju inte skada :D

Linfrö motverkar förstoppning och hjälper hästen att ta upp näring lättare från annat foder pga fettet. Obehandlat linfrö (okokt) är giftigt för hästen. Linfrö tas upp av tarmen.

Loppfrö motverkar sandkolik, och hjälper till både mot förstoppning och diarré. Loppfrö passerar kroppen utan att tas upp av tarmen.

Där är skillnaderna

Då ska jag springa och köpa det, när jag är i hästaffären nästa gång.
Han får reda E-vitamintillskott, men man kan väl ge honom b-vitamin också va?

jarå det kan du :banana: dessutom kommer han få lättare vid fällningen oxå :)

(om han inte är klippt förståss:D)

Bra att jag fick reda på skillnaderna :bow:

Kan man ge honom både och, eller kan det vara skadligt?
Om jag gör en utrensning med loppfrö utan att han har massor av sand i lilla magen, kan han bli dålig av det då?

Ger honom krossade linfrö, för jag har läst att de inte är giftiga om man inte kokar dem. Eller det kanske inte stämmer :confused:

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 624
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Korven
·
Z
Hästvård Jag har en häst som nu idag ser mycket konstig ut tycker jag, hennes buk är kantig, svårt att förklara, men det känns hårt och spänt...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Zen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka