Få bort beläggning på grytor

Enya

Trådstartare
Hur gör man bäst för att få bort beläggning från grytor och kastruller? Det är som det bränt fast, det brända är borta men det är ändå svarta fläckar i botten. Nu när barnen börjat laga mat så kasserar jag grytor och kastruller på löpande band känns det som, men behöver ju dem egentligen och tills jag jobbar mer och får mer i lön kan jag inte köpa någon ny. Det ekar tomt i mina skåp.

Finns det någon mirakelkur för sådant?

Jag brukar blanda icitronsyra och grovsalt med typ diskmedel/såpa och gnugga med typ svinto eller "metallpuff". Det är ganska effektivt.
Om du inte redan gör det, så kolla på second hand efter bättre begagnade kastruller/grytor.

Salt! Det använder jag för att rengöra silver! Kanske funkar att lägga i saltvatten?

Jag får köpa svinto, men har testat förut och det blir bara bättre men inte bra. Vet inte om jag kan använda kastrullerna ändå, är lite rädd för att det ska bli "giftigt" på något vis, så därför jag låtit bli.

Second hand ja, det kanske finns några ok där. Snart loppis där jag befinner mig, får kika där.

Sonen vill ha lite grytor och stekpannor till sin koja så om jag hittar andra får han dessa, då blir han glad.

Hur gör man bäst för att få bort beläggning från grytor och kastruller? Det är som det bränt fast, det brända är borta men det är ändå svarta fläckar i botten. Nu när barnen börjat laga mat så kasserar jag grytor och kastruller på löpande band känns det som, men behöver ju dem egentligen och tills jag jobbar mer och får mer i lön kan jag inte köpa någon ny. Det ekar tomt i mina skåp.

Något som kan funka är att koka coca cola i kastrullen en liten stund. Det funkar dock inte på en kastrull med fastbrända popcorn men kan säkert funka för dig

Salt! Det använder jag för att rengöra silver! Kanske funkar att lägga i saltvatten?

Jag får köpa svinto, men har testat förut och det blir bara bättre men inte bra. Vet inte om jag kan använda kastrullerna ändå, är lite rädd för att det ska bli "giftigt" på något vis, så därför jag låtit bli.
....
.
Är det aluminium eller rostfritt? Aluminium får du glänsande rent genom att koka nåt surt. Rostfritt kan du gnugga rent, bara du är ihärdig.

Giftigt blir det inte! Svinto brukar klara det mesta - även om man får gnugga ett tag. Se bara till att inte använda den när det slutat löddra. Då repar den.

Jag har bränt fast både det ena och det andra men aldrig slängt nåbgon kastrull för det. Däremot har jag lyckats få kastuller buckliga i botten efter många års användning och så har jag haft nån som tappat handtagen.
Jag svintognuggar tills det ger sig.

Salt tror jag inte ett dugg på. Du kokar ju i saltvatten (potatis tex ) och det gör ju ingen skillnad.

Fick rent en gryta genom att hälla i vatten och diskmedel en gång, det fick koka upp och sedan gick det att få bort beläggningen

Är det aluminium eller rostfritt? Aluminium får du glänsande rent genom att koka nåt surt. Rostfritt kan du gnugga rent, bara du är ihärdig.

Giftigt blir det inte! Svinto brukar klara det mesta - även om man får gnugga ett tag. Se bara till att inte använda den när det slutat löddra. Då repar den.

Jag har bränt fast både det ena och det andra men aldrig slängt nåbgon kastrull för det. Däremot har jag lyckats få kastuller buckliga i botten efter många års användning och så har jag haft nån som tappat handtagen.
Jag svintognuggar tills det ger sig.

Salt tror jag inte ett dugg på. Du kokar ju i saltvatten (potatis tex ) och det gör ju ingen skillnad.
Jag vet faktiskt inte vad det är för material, någon billig ikea är det.

Jag har testat ättika, men det funkade inte alls, inte mer än att det stank ättika i hela huset sedan. Men beläggningen är kvar, tyvärr. Det blir svinto med andra ord. Får köpa det i morgon så att jag kan ta tag i det :)

Något som kan funka är att koka coca cola i kastrullen en liten stund. Det funkar dock inte på en kastrull med fastbrända popcorn men kan säkert funka för dig
Oj, det har jag inte testat! Får köpa coca cola då, har inte det hemma. Bara knapp en flaska Zingo och det funkar nog inte lika bra! :)

Mirre, det funkar inte, har testat det också.

Det har jag inte testat, får testa det också med andra ord. Om inte det ena funkar kanske det andra funkar. :)

När vi bränner fast något häller jag i hett vatten och en tablett med maskindiskmedel som får stå över natten. Sedan är det bara att diska som vanligt :)

Grytor blir väl lite färgade i botten efter ett tag, små svarta fläckar som inte går bort med Scotch brite (eller motsvarande) gör väl ingen illa. Ignorera fläckarna och fortsätt använda. Försvinner de inte med tiden så hamnar de ju inte i maten heller. Har aldrig kasserat en gryta för fläckar (men nu har vi bränt plast i en och då åker den kanske) det känns som en jättekonstig tanke för mig och dyrt. Saker med non stick beläggning däremot åker vid första repa, de kan bli giftiga har jag för mig. Vi äger inga alls längre.

Våra trevliga stekpannor i kolstål ska till och med vara instekta och färgade. http://rolfje.wordpress.com/2011/12/26/the-pan-rant/ bild nere i bloggen.

Aluminium skulle jag inte vilja ha glänsande rent, aluminium ska ha sin lätt gråa beläggning, det betyder att grytan har oxiderat har hård yta och inte släpper giftig metall. Aluminiumgrytor har jag inga.http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/F...luminiumkarl-eller-folie-till-sura-livsmedel/ Jag tror inte aluminiumkastruller säljs så mycket längre, IKEA är nog rostfritt.

Nåja om man bränt ris i rostfi gryta och botten är förtvivlad och helsvart har jag lyckats med att koka ättika i och sedan gnugga med svamp. Små svarta fläckar kvarstår men det gör ju inget och med lite tid förvinner de och kan ersättas med nya.

Senast ändrad:
Det finns större "metallsurrbollar" a la Svinto att köpa på stormarknader, de är lättare att hålla i och man kastar dem inte direkt så de är drygare också. Kolla efter sådana och gnugga med diskmedel i kastrullerna, fungerar på både rostfritt och aluminium.

Testa att koka rabarberkräm i den. Det tar bort alla otrevliga kalkavlagringar i alla fall, grytorna blir som nya. Beroende på hur mkt brända fläckar det är kan du ju kasta krämen.

Jag skulle testat med maskindiskmedel och kokhett vatten. Det kan funka.

Jag hade gjort precis såhär, och sen avslutat med att gnugga med svinto när det stått ett tag så att det svalnat. Ibland kan det behöva upprepas två gånger. Maskindiskmedel är rena mirakelkuren mot det mesta.

Man får bort det mesta om man häller i ugnsrengöring, kokar upp och sedan låter puttra en stund. När det sedan svalnat så släpper det fint.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Hemmet Jag har ärvt ett jättefint fruktfat i porslin som jag hela livet trott gått i bruna toner. Nu när jag börjar diska av det inser jag att...
Svar
1
· Visningar
599
Senast: doppler
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar