F*ns h**vetes j**la SKIT!

AnnaKarinA

Trådstartare
Jag tror märren har fått fång igen. (hon hade en liiiten känning med gamla ägaren, märktes inte utan hovslagaren såg det) Hovlagaren kommer ev. ikväll annars imorgon, och ska försöka få ut vet. samtidigt tänkte jag. Men, frågan är om nån uttalat en förbannelse över mig? Har ju avlivat tre hästar sen -97 och tog denna hästen i somras för att vara "snäll" mot henne, hennes sista år. Hon har kvickdrag och kan inte vara istall längre än en timme, då hostar hon. Symptomfri på min lösdrift dock.

Kastade föl i nionde månaden i mars och var VÄÄÄÄÄLDIGT nära att tacka för sig.
Kom hem från betet i augusti och har skrittat dem tills nu, då jag så smått börjat trava lite. Hela tiden har hon varit lite "slö" och lite, aningens stapplig på grusväg, men hon går barfota bak och glömmer GENAST bort att gå försiktigt om hennes pojkvän är med eller om hon får syn på ngt spännande, jag antog att hon var lite ömfotad. Pigg och glad annars, inga problem, stack iväg i galopp bockandes häromdan. Tänker ju på åldern oxå, nån gång måste hon ju börja känna av den, liksom. Har INGET gräs i hagarna, inget kraftfoder, men fri tillgång på hösilage utan extrema värden i.

MEN eftersom hon varit lite tassig och så så ringde jag o rådfrågade min :bow: :love: underbara hovslagare, och eftersom han känner henne bra och vet hur hovarna ser ut (skodde för 4 veckor sen) så är han inne på samma tanke som jag.

Nu ska man ju inte måla faan på väggen, men det blir ju så då sista hästen (fraktur i ett framben) tackade för sig i november förra året.
Är det nu nåt med henne, vet jag inte vad jag gör. Märren är 21 och jag hade tänkt att ge henne en sista tid med "guldkant" på tillvaron tills hon inte orkar mer... :(

Sv: F*ns h**vetes j**la SKIT!

Usch, vet hur det känns *nickar* Fick konstaterat av min käre hovslagare idag att hästen har kronisk fång :cry:

Jättetråkigt med din häst men jag måste fråga, hur vet man att det är kronisk fång? Det är inga fel på hovbenet?

Ja det ska du egentligen inte fråga mig om :crazy: Eller ja jag är ju hästägare så jag borde veta. Hovslagaren sa att "¨Fång blir kroniskt efter 48 timmar" därav slutsatsen att hästen har kronisk fång då han har gått mer än två veckor utan att vi hittat orsaken till "hältan"...

Men det finns ju hästar som haft fång under en längre period och som blivit bra? Visst kan det komma tillbaka men jag undrar ändå hur han kan säga att det är kroniskt eftersom hästen inte kommer att ha ont hela tiden, förutsatt att det går att behandla.

/Linda - som ev har en shettis med fång

Beklagar. Men jag lär väl förmodligen få samma diagnos som dig isgf, hästen har ju varit såhär ett BRA tag nu, men jag, min enfaldiga korkade JUBELIDIOT har ju tänkt att det är åldern, ömfotad, inte "orkade" vara lika pigg som vanligt så hon varit tjock, osv osv. Får väl se vad som händer och sägs imorgon.

Men vad fasen, hästf*n har ju aldrig (vad vi vet) haft fång förut förutom i våras, så det är ju typiskt att hon blir dålig när jag har haft såna planer, och när jag eg tog henne för att "vara snäll". Men men. *suckar*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka