F*n vad trött jag blir!

G

Gisburne

Stod på Apoteket, skulle köpa avmaskningsmedel, och dividerade med mig själv om jag skulle välja DEN eller kanske DEN... Det är ju en ganska stor skillnad i pris om man säger så. Jag har alltid använt Axilur 250 mg tabletter till både hund och katt, men det här är första gången jag ska avmaska nya hunden och hon väger dryga 30 kilo. Det stod ingenstans på paketet att det bara var för små hundar och katter, så jag spenderade mina sista sparpengar på samma tabletter som jag alltid använt.

Nu när jag skulle avmaska så såg jag i tabellen i bruksanvisningen att en hund på 15 kilo ska ha 3 tabletter i tre dagar. Men sen finns det inga fler viktexempel. Men lätt uträknat skulle alltså min hund behöva äta 6 tabletter om dagen i tre dagar, alltså 18 tabletter! Jag skulle behöva köpa en ask till, eftersom det är 10 tabletter per ask. Det kan väl inte vara rimligt? Eftersom vikttabellen tar slut på 15 kilo så antar jag att tyngre hundar ska använda något annat avmaskningsmedel, men vilket då? Det stod ju inte på någon förpackning jag tittade på. (Letade bland tabletter, pasta och flytande.) Och nu har jag ju lagt nästan 90 kronor på den här asken som jag inte har nytta av. Jag har inte råd att köpa något mer medel förrän nästa månad...

Blev bara så arg, var tvungen att avreagera mig... Tur att Buke finns! ;)

Sv: F*n vad trött jag blir!

Apotekspersonalen brukar ha god koll på detta, så prova att fråga dem nästa gång.

Nja, du kan ju använda den ask du har om du köper en till. Olika medel finns ju i olika styrkor och om de starkare sorten är slut kan man vara tvungen att köpa en svagager och då låter det inte så mycket med 18 tabletter på tre dagar. Då Tasse fick penicillin senast var "hans" styrka slut så det blev tre piller istället för 1,5 i tio dagar.

På mitt Apotek har de aldrig kunnat något om häst och hund, vet inte om det är för att jag bor i en förort eller vad...? När jag bodde på landet kunde de precis allt man frågade om! :) Men jag blir så himla irriterad på att det inte står på förpackningen hur stora eller små djur man kan avmaska med medlet. Puckat.

Är det rimligt att det ska kosta nästan 200 kronor varje gång man ska avmaska hunden? Inte ens mina hästar kostar så mycket att avmaska, ju!

Dosen per kg är samma på stora o små hundar men tillverkaren har nog tänkt sig att man skall använda 500 mg tabletten till större hundar.
Doseringen per kg står på bipacksedeln.
10st 500 mg kostar 124 kr o räcker till en 30 kgs hund.
PL

Senast ändrad:

När jag köper Axilur (500 mg) så brukar det stå i bruksanvisningen hur mkt dom ska ha. En hund på 30 kg ska ha 3 tabletter/dag med den styrkan.

Ja, men bruksanvisningen står ju inte på asken? Jag tillhör de där försiktiga konsumenterna, som inte står och öppnar förpackningar i affären innan jag betalat för dem.

Det brukar inte jag heller göra ;) Fast... brukar det inte stå på asken oxå? :confused: Va länge sen jag köpte avmaskningsmedel nu, hittade bara själva bruksanvisningen. Om inte annat så borde ju personalen på apoteket ha lite koll

Med tanke på att man avmaskar hund så sällan så blir det inte dyrt i längden. 200 spänn på fem år är inte så mtcket, men du kanske avmaskar varje år.

Mycket irriterande att det inte står på förpackningen. Jag minns aldrig hur mycket de ska ha. Men jag öppnar alltid! Jag skämms inte! Jag öppnar och läser. Så det så. Jag är van att öppna förpackningar snyggt, så jag tar inte sönder kartongen ;)

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 330
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min valp ska få sin 12-veckors spruta den 14 juli. Hon ska ju avmaskas en vecka innan detta och jag har köpt hem Axilur 250 mg, enligt...
Svar
18
· Visningar
1 526
Senast: Jensa75
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 900
Senast: dpmatte
·
R
Övr. Katt Vet att denna frågan har varit uppe många ggr men har en fundering. Vi blev med kattunge :D som var 13 veckor för ett litet tag sedan,(...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama