F.d Travare!

Royal_724

Trådstartare
Har precis flyttat in en ny häst i stallet!
Fick provrida henne i tisdags då jag ska ta hand om henne i en vecka! Hon är 17 år.
Nu är det så att hon vet inte vad skritt är, utan hon bara steppar fram! Vi red ut i söndags i över en timme och hela rundan steppade hon, hon var plaskvåt när vi kom hem!
Man kan höra hur hon stressar upp sig själv!
Känns lite taskigt att rida henne! Hon går på "tygel" utan att man håller i henne!
Tjejen som har henne har även lagt in en tråd på grundutbildning!

Vad kan man göra?

Sv: F.d Travare!

Har hästen alltid gjort så eller började det när den kom till det nya stallet?

Min ena häst (f.d travare) var jättestressad när vi fick hem henne. Det gick inte att få nåt vettigt av henne på nästan ett halvår. En del hästar har väldigt svårt att acklimatisera sig och måste få den tid de behöver för att börja känna sig hemma och slappna av.
Ni kanske bara ska ta det lugnt och inte begära nånting av den i början. Bara pyssla om den och kanske gå ut och gå med den i grimskaft så den får se sig omkring men ändå ha tryggheten i att någon går brevid den..

Har den däremot alltid "steppat" så beror det nog på nånting annat..:confused:

min f.d travare tog det jätte långt tid innan hon började slappna av och GÅ i skritten. det första jag gjorde var att kolla upp hästen och hon hade inte ont någon stans. sedan kollade jag upp sadeln så den låg bra. Allt som krävs är TÅLAMOD. ryck inte i hästen då blir den bara ännu mer stressad. Om hon/han taktar driv fram i trav, ta ner i skritt. Hästen ska lära sig att man får inte takta/steppa. Men framför allt tålamod och bli inte arg på hästen.

Har ni testat låta hästen gå frammåt i sin egen takt, utan att hålla in?
En sådan häst skulle jag låta pinna på i sin egen takt, den finner sig snart vid att enbart ta det lugnt och avslappnat.

Dessutom sa du att hästen var NY i stallet = ny omgivining vilket kan vara en stor anledning till steppandet.

Ja, hon är ny i stallet!
Hon steppade lika mycket i andra stallet och hon som hon lånar henne av där steppade hon oxå tror jag!
Jag har provat släppa henne i sin egen takt men det går fortare och fortare och sen är det full trav, nästan så hon skenar!
Så jag tror bara det är att hålla sig hemma och prata lugnt med henne hela tiden!
Efter tio min på ryggen hemma så börjar hon att gå ner lite i skritt, fast det går fort och hon går över till att takta igen. så håller hon på skrittar fort,taktar, skrittar fort, taktar!
Men nu skrittar hon ju lite i alla fall!
Så det är nog bara att hålla på så tror jag!

Royal_724 skrev:
Ja, hon är ny i stallet!
Hon steppade lika mycket i andra stallet och hon som hon lånar henne av där steppade hon oxå tror jag!
Jag har provat släppa henne i sin egen takt men det går fortare och fortare och sen är det full trav, nästan så hon skenar!
Så jag tror bara det är att hålla sig hemma och prata lugnt med henne hela tiden!
Efter tio min på ryggen hemma så börjar hon att gå ner lite i skritt, fast det går fort och hon går över till att takta igen. så håller hon på skrittar fort,taktar, skrittar fort, taktar!
Men nu skrittar hon ju lite i alla fall!
Så det är nog bara att hålla på så tror jag!

Så håller min häst också på och har gjort i de fyra år jag har haft honom. Låter jag honom gå i sin egen takt börjar han småtrava tills det slutar i sken galopp. Han fyller dessutom 27 år så jag kan inte tro att det någonsin kommer att gå över och tydligen har han alltid hållit på så.:crazy:

simpe skrev:
Så håller min häst också på och har gjort i de fyra år jag har haft honom. Låter jag honom gå i sin egen takt börjar han småtrava tills det slutar i sken galopp. Han fyller dessutom 27 år så jag kan inte tro att det någonsin kommer att gå över och tydligen har han alltid hållit på så.:crazy:

Glömde säga att han är ett halvblod så det är ingen travare i honom

kommer ni på det så säg till :angel:
Har också en som stressar upp sig. Hon är inte fd travare. Hon är "bara" 50 % varmblod.
I ridhus o paddock går det bättre, ute är det fullt ös.
Jag har löst det hela med att:
Se över hennes mat
Rider henne på ett rakt gummibett
Rider alltid efter någon annan när vi rider ut
Sitter mjukt på henne och är väldigt försiktig i handen
Lägger volter
Pausar med skritt för att hon ska varva ner... osv osv

Igår skrittade vi nästan hela tiden, hon la in lite "småtrav" men taktade inte direkt nåt!
Var helt överlycklig!
Innan när man tog i tyglarna så kortade hon bara ihop sig och taktade ännu mer!
Igår lyssnade hon när jag använde rösten och tog förhållningar så till slut kunde jag använda tyglarna till att få ner henne i skritt!
Jag satt och använde rösten hela tiden....prooade eller vad man ska säga!
Hoppas hon går lika bra idag!!!:)

Var ute och skrittade med henne i tisdags och det gick skitbra!!!
Igår vilade hon, tänkte att hon behövde smälta in det lite oxå. Sen var jag iväg hela dagen så jag hade inte hunnit rida!
Idag ska jag ut igen tänkte jag...hoppas hon går bra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka