extremt svårfångad pålle! hjälp!

N

Nattuggla

Hej alla kloka bukare!
jag har en extremt svårfångad islandshäst på 10 år. eller rättare sagt, han är svårfångad i perioder, tex de första veckorna på betet och liknande... problemet har dock blivit värre nu under hösten. han har knappt gått att fånga på 3 mån nu! givetvis går han ju in till kvällsmaten...:smirk:
jag har provat alla möjliga knep, vänta ut honom, locka med mat, busjaga honom (det tycker han är skitkul, men jag orkar inte mer än 1.5 h), ta in alla andra hästar först (funkar ibland, men tar enjävla tid), ignorera honom, göra honom nyfiken på vad jag gör(då kommer han å kollar....5 m ifrån mig;) )
jag tycker det är tråkigt att han ska gå ensam i lilla sjukhagen de dagar jag ska rida/pyssla med honom, men det är en ohållbar situation att "jaga" honom i 3-4 h varje gång! dessutom tänk om han skadar sig nån dag och jag verkligen måste kunna fånga honom!:eek:
de andra i stallet har om än större problem att ta honom än jag, då jag "kan" hans knep bättre.
jag kan tillägga att vi inte har några problem för övrigt, det är en underbar häst i all sorts hantering och ridning, en riktig pärla!

snälla snälla bukare! ge mig lite tips och råd ang detta,hur jag ska kunna fånga honom:confused: , berätta gärna egna erfarenheter!

obs! kan tillägga att han tycker det är kul att ridas, han gillar att jobba, så jag tror inte att det är latmasken som talar...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: extremt svårfångad pålle! hjälp!

haha! ja, man får väl se det positivt! :smirk:

men hallå... nån här på buke måste väl ha träffat på nåt svårfångat ök nångång? kom igen nu.... :bump:

Jag var skötare åt en häst med precis lika problem. Glofax en islänning, världens snällaste men rädd/busig eller dyl att ta i hagen. Till slut fick vi ta ett långt rep och börja längst ner i hagen och "fösa" upp honom mot öppningen och liksom stänga in honom i ett hörn. Men det fungerar ju knappast i längden eftersom man måste vara minst två varje gång. Kan ju även hända att han förknippar ridning(eller vad du gör) med smärta? kanske har ont någontstans eller så. Hoppas det blir bättre!

Nattuggla skrev:
haha! ja, man får väl se det positivt! :smirk:

men hallå... nån här på buke måste väl ha träffat på nåt svårfångat ök nångång? kom igen nu.... :bump:

Ja, jag träffade på ett igår kväll...:p En fux med enorm pannlugg var det!!:rofl:

Söööt avatar ju!!:) Ser du vad min föreställer?;)

Jag utgår ifrån att hästen är frisk och inte har ont, samt att du inte utsätter honom för obehag. Jag utgår också ifrån att han får ordentligt med vila när han behöver det, 4-6 v.

Jag skulle aldrig tränga in hästen i ett hörn med hjälp av ett rep då det är farligt för alla parter. Hästen är ett flockdjur och kan den inte fly försvarar den sig, då kan det uppstå ordentliga skador. Jag skulle heller aldrig locka med mat för det bäddar för en ohållbar situtation och en jobbig ovana.

Istället skulle jag aldrig dölja mina avsikter att hämta in honom, utan låta grimma och grimskaft hänga synligt på axeln. Sedan skulle jag inte gå rakt på honom vilket i mina ögon är ganska aggressivt, utan istället gå snett framifrån. Och gå bara så länge hästen står still, för går den iväg har du gått för snabbt fram och olovligt beträtt hans mark. Då tar det hela längre tid. Och när du väl har fått komma så nära att du kan stryka honom längs med halsen, gör då det & backa sedan för att inte förstöra det du nyss vunnit.

Något som är väldigt viktigt är att inte titta honom i ögonen, det är utmanande och då kan du lika gärna lämna hagen för då kommer det inte fungera.

Vill han fortfarande inte komma in kan du testa att gå i cirklar runt honom, och flytta dig inåt och på så sätt minska cirkeln, han kommer undra vad du pysslar med och då har du fångat hans uppmärksamhet.

Viktigt är att om han springer ifrån dig ska du driva bort honom, du är flockledare och så gör flockledaren i det vilda. Han ska springa ända tills du säger att det är okej att stanna och när du säger det bjud då in honom, sänk exempelvis axeln och gör dig liten. Vill han fortfarande inte komma ska du driva bort honom igen. Och igen, och igen ända tills han accepterar.
Det är jobbigt, men det är så det fungerar för hästar.

Att få en svårhämtad häst till en lätt hämtad är svårt, och det tar tid. Därför är det viktigt att du har mycket tid, och mycket tålamod. För det finns tyvärr inga genvägar.

Jag är dock ingen expert på detta men jag tycker att dessa tips har fungerat bra.

det låter inte så dumt det du säger! :idea: ska tänka på det...

och ja: han får vila några veckor emellanåt, har ordentlig tillgång på mat osv.
och nej: han förknippar inte ridning med smärta, han stortrivs med att ridas.... däremot undrar jag lite om det kan bero på att vetrinären och passkontrollanten har varit här flera ggr, dvs gett sprutor å chipmärkt = ajaj! :cry:.... vad tror ni?

brukar inte rida/göra arbetsamma saker varje gång jag har "fångat" honom utan ibland bara ge honom ett mellanmål och klappa lite för att sedan släppa ut honom igen, just för att han inte ska förknippa "fångad" med jobb/vetrinären/vad nu problemet är...

När jag jobbade med Isisar så fanns det 52 hästar där, av dessa 52 så fanns det 9 hästar som var omöjliga att fånga vissa dagar. I den stora flocken var det lätt för där skulle man oftast driva upp alla hästar till stallet och då fick man med sig dom svårfångade med, andra gånger var det inte så lätt då vi bara skulle ha vissa utav hästarna.

Min favorit var en gul liten fara, han ville väldigt sällan komma in, jag tror att jag kunde gå rakt fram och hämta honom 1 gång av 15, resten sprang han bara runt och ignorerade mig till max medans jag led av andnöd. ;)

Vad jag gjorde på mina lediga dagar var att gå ner och sätta mig i hagen, klappa på hästarna som gick med honom, allt utan att titta på honom, dom andra fick ett knäckebröd och lite gos och ja så höll det på, en gång av dessa gånger kom han fram till mig och sedan följde han automatiskt med mig runt till de andra hästarna för att se vad jag gjorde. Sen kunde jag lätt hämta honom i hagen i c:a 2 veckor innan han insåg att det var roligare att se mig frustrerad.

De dagarna då vi bara skulle ha ett par st med oss så hade vi sällan tid att lirka med hästarna utan det var bara att gå rakt fram och ta dom eller med en gång dra fram en lina och fånga in dom så. Jag hatar den metoden men har man tidspress på sig och en gapande chef bakom sig så gör man så.

Vi hade även en New Forest som var omöjlig att fånga i hagen, fast det var på den tiden då jag red på stor häst, han kom in när de andra kom in, men på sommaren var han en vildhäst som man lika gärna kunde låta vila, han var även 23 år då så det gjorde ju inte så mycket :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 595
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur