Extremt påverkad av värmen..

MiniLi

Trådstartare
Camaro verkar i år vara extermt påverkad av värmen. Jag blir lite orolig för henne..
Både igår och idag så flämtar hon och andas ansträngt även inomhus. Visst, det är inte direkt kallt här inne men inte så varmt att hon borde flämta med tungan nere till knäna..

Bör jag oroa mig över någon sjukdom eller så?
Känns inte normalt att en korthårig hund blir så pass påverkad..

Kan man träna hunden så att den bättre klarar värmen?
Hjälper det att konditionsträna?

Köpte ett kyltäcke i helgen, får nog sätta på henne det sålänge..
Eller är det bättre att låta henne vara så hon vänjer sig?

:confused:

Sv: Extremt påverkad av värmen..

Har du provat att ta tempen på henne så att hon inte har feber? Dricker hon ordentligt?

Jag har också korthåriga hundar, men de blir helt klart slöa nu när det är varmt. Mest märks det på unga dåren, som inte alls är speciellt värmetålig jämfört med sin mor. Hon sover utan tvekan nästan hela dagarna och kan ibland lägga sig på golvet för att sova (och hon sover under täcket i sängen även på sommaren, så att hon sover på golvet är rätt extremt för att vara henne).

Ska kolla tempen!

Jag tycker inte hon dricker ordentligt. Lilla valpen är vid vattenskålen betydligt oftare än Camaro..

Duschade henne svalt förut, nu är hon piggare igen.
Men det lär väl bara vara för stunden..

Det låter inte normalt att hunden hässjar kraftigt om den inte har ansträngt sig. Mina hundar har mycket mer päls än din + sämre kondis pga ålder och de hässjar inte inne, trots nära 30 grader igår.

När det gäller drickande så dricker valpar oftast mindre portioner ofta. Även mina vuxna hundar har olika mönster, tiken dricker ganska ofta, men tar bara ett par klunkar åt gången. Hanen dricker sällan, men tömmer i gengäld halva skålen i ett svep. Försök hålla koll på hur ofta och hur mycket hunden kissar istället, och gärna färg också. För att lura hunden att dricka mer kan man lägga en godisbit i vattenskålen alt blanda ut vattnet med något smakligt.

Ett annat tips att hålla hunden sval är att kyla tassar och öron, samt lägga en fuktig handduk på hunden (om luften är torr).

Tack för ditt svar!
Nej det känns verkligen inte normalt.. Igår kväll kunde jag inte somna för jag var övertygad om att hon höll på att få en hjärtattack eller nåt när hon var så besvärad :crazy:

Ska hålla koll på kisset.
Hon har alltid varit svår när det gäller vätska, jag tycker ofta att hon dricker för lite.. Har hittills inte hittat något som hjälper så mycket för att få henne att dricka mer men jag ska fortsätta försöka!

Nej, inte köttfärs. Det ska jag prova!

*springer till frysen för att ta upp ett paket..*

:laugh:

Min kastrerade tik är likadan, helt otroligt påverkad i år. Är också av korthårig ras.
Ska ringa min vette och be om att få ta ett sköldkörtelprov tagit på henne då jag har en kompis som har en kastrerad tik av samma ras som fick samma "symtom" på sin Hypothyroidism plus att båda tikar fällt sina pälsar "ojämnt".

Nu behöver det ju inte vara samma på din tik men om det inte ger sig så e de kanske värt att tänka på.

om hon har svårt att få i henne vatten kan du kanske hjälpa henne.du kan ta en spruta utan kanyl förstås och ge henne vatten i mungipan,varannan timme,sen kan du lägga en blöt handuk över halsen/ryggen på henne

Mina hundar är inte heller så duktiga på att dricka så dom får ca 2dl vatten i maten (VoH) varje måltid. :)

Utöver att prata med veterinären om du är orolig, så är mina tips:

• Blöt maten för att få i henne vätska
  • Kall/fuktig handduk runt halsen/nacken är svalkande
  • Du kan blöta tassarna så att de kyls lite extra före/efter promenad
  • Svala duschar
  • Lugna dagar, aktiva kvällar
  • Om du har möjlighet att ha ett rum stängt, utan öppna fönster, på skuggsida och med dörren lite på glänt blir det betydligt svalare där än på andra ställen. (Mina hundar ligger som pannkakor inne i badrummet och svalkar sig på det svala golvet.)
  • Ha med dig vatten överallt så att du kan hälla lite på henne eller ge henne att dricka
  • Jag fyller märgben med torrfoder/skinkost/kycklingpastej, fryser in och ger dem. Kall underhållning!
  • Mina älskar att leka med och äta isbitar. Det kanske vore något? Du kan ju frysa vatten i påse/ballong och ge dem, med tanke på att en isbit inte är så mycket om hunden är större än en DP... :angel:

Ang blöt handduk så håll koll på luftfuktigheten. Om den är 100 % eller strax därunder så torkar inte handduken och den kylande effekten uteblir.

Nu har ni ju inte nån päls att klippa, men här snaggar vi kortkort sommarfrilla så här års. Under hela magen, insidan av låren o i armhålorna. Gör en otrolig skillnad för vovven. Sen har vi badbalja i jätteformat stående i trädgårn där man kan kliva i o svalka sig vid behov. Uppskattat. :)

Min fyraåriga tik är också betydligt mer påverkad av värmen i år än hon brukar vara, jag har kopplat ihop det med att värmen kom så fort. Hon dricker dock bra och är (minst) lika aktiv som vanligt när det är svalare ute (morgon och kväll) så jag är inte orolig men märker helt klart en skillnad från tidigare somrar.

Här är en till som varit rejält påverkad dom senaste dagarna.
Hon har alltid legat i min säng men nu ligger hon platt som en pannkaka vid balkongdörren dagarna i ända.
Jag tror också på att värmen kommit för fort, runt 30 grader bara sådär pang!

Vi har också balja fylld med vatten på gården så hundarna kan svalka sig om de vill, de två äldsta bara dricker, Troja kan gå i och doppa tassarna men storm är den son verkligen utnyttjar den genom att ställa sig i och gräva med frambenen så vattnet skvätter åt alla håll:D väldigt effektivt måste jag säga!

Det finns blodpulver att köpa (kommer nu inte ihåg namnet dock) som man kan blanda ut i mat eller vatten för smaksättning för kräsna hundar!

Alla mina reagerar olika på värmen, tror Beya reagerar mest, hon gräver ner sig i en grop i sanden/jorden under en buske i trädgården för att hålla sig sval. Småtjejerna reagerar minst men de är mest aktiva normalt också.

Angående hur mycket en hund "ska" dricka per dygn så är det cirka 1 L per 20 kg hund. Vissa dricker mer andra mindre. Om de anstränger sig eller det är riktigt varmt, så brukar de dricka mer än normalt. Ett sätt att hålla koll på drickandet är att mäta upp dygnsbehovet och se hur mycket av det som försvinner på ett dygn. När man byter vatten så häller man upp lika mycket som man hällde bort.

Idag ringde jag veterinären för att fråga om råd. De tyckte absolut att hon skulle komma in för en kontroll, så nu ska vi dit halv tre.
Håll tummarna för oss, vill inte få någon obehaglig överraskning :(

Vi hoppas på att det inte är något, du får uppdatera sen! Kan meddela att min herre inte ens vill gå ut på promenad, han stannar mitt på uppfarten och vägrar gå. Jag låter honom vara och rastar honom svintidigt och sent... han är iof långhårig, men älskar värme och sol.

Liknande trådar

C
Övr. Hund Jag har en Rhodesian Ridgeback hane (kastrerad) som är lite drygt ett år gammal. Saken är den att Billy är väldigt värme känslig. Han...
Svar
6
· Visningar
2 796
Senast: kickikompis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka