Extremt omusklad

S

SuchAFanpire

Hej! jag kommer i övermorgon få hem en ny häst som är extremt fet, svankig och omusklad. Hon är ett så kallat projekt. Hon har aldrig haft föl så det är inte därför. Hon är inte riden på flera år och jag kommer börja sätta igång henne vääldigt sakta men säkert. Kommer skritta ut mycket och inte kräva så mycket i början, för att sedan öka på mer och mer. Som vanligt alltså. Min fråga är om ni har några tips för att få upp lite bättre ryggmuskler så att hon inte är så svankig. Hon ska bantas och jag hoppas det hjälper lite. Hon ska som sagt tömköras och longeras, men jag vill ha övningar i ridningen som man kan göra även när man rider ut. Muskelbyggande saker. Det är så svåårt att komma på något nytt. Vi rider på grusväg samt fält. Inga direkta kullar men några halvbranta backar finns det. Ska såklart jobba henne i så låg form som möjligt så att hon får upp ryggen.

Någon som vill bolla lite ideer? :):D
 
Sv: Extremt omusklad

Till att börja med vill jag säga: Innan hon bantats ordentligt, jobba från marken. Övervikt sliter våldsamt på leder osv och slitaget blir inte direkt mindre om man hivar upp en ryttare på ryggen som hästen ska bära på + sin stora övervikt.

Ang rygg så är klättring superbra. Ut i skogen (om det går) och promenera med henne så hon får lyfta på benen över stock och sten. Om du och hon kan tömkörning kan man med fördel tömköra ute i skogen, rakt fram, slalom mellan träden osv.
 
Sv: Extremt omusklad

Tackar! Ska se till att hon musklas lite från marken och minskar i vikt innan jag sitter upp:) Både hon och jag kan tömkörning galant så hade vi bara haft skog eller träd att använda så hade det varit jättebra! men jag kan ju ändå tömköra henne på grusväg och i backarna osv:)
 
Sv: Extremt omusklad

I början behövs nog inga övningar, bara skritt och tömkörning räcker långt i bröjan av ett sånt projeket. Lite senare klättring och rakt i terrängen så pålle får lyfta på fossingarna.
 
Sv: Extremt omusklad

när jag red in en tjock svankig 7årig ponny så var det först mycket lös longering(det enda hon var van vid) och lös hoppning(hade ingen respekt för människor eller pisk och 0 framåt bjudning, löshoppningen (lågt räcke) var det enda som fick fram henne då), sen longering i lina, lös eller lätt inspänd och då över travbommar m,m. sen tömkörning, över bommar mellan koner, ut på promenader. efter ca 3 månader av detta bredvid att hänga på hästen och lära in tygel hjälper så hade hon ok muskler för att sitta upp med sadel och gå i en lång låg form.

hade jag haft tillgång till en bra backe så hade klätter träning varit super i tömkörningen.

antar att du kommer att behöva göra ngt liknande med din häst, även inridnings delen kanske behöver göras om med hästen om det varit länge sedan hon reds?
 
Sv: Extremt omusklad

Ja, jag tror att det får bli väldigt mycket tömkörning, hon är väldigt snäll och go och har blivit skrittad och så ett par gånger de senaste månaderna så hon är van vid ryttare. Men jag lyder ert råd och mina egna tankar och satsar på en heeel del tömkörning i varierad terräng de första månaderna! :)
 
Sv: Extremt omusklad

Inte longera feta hästar!
Det är heller inte så bra att rida på dem om de är svankiga, det kan skada ryggen rejält.
Men tömköra är jättebra.
Promenader och tömkörning i skritt och lite trav (korta pass i början) tills hästen har fått lite bättre hull, och sen är det bara att börja rida lite smått.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 002
Senast: Mickizz
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp