extremt ömfotad häst

U

Uddatyp

varför är min häst så extremt ömfotad?
han är inte plattfotad alls, väldigt bra hovkvalité men han blir alltså i princip blockhalt utan skor, tillome i boxen och på plant stallgolv är han rejält halt.

sen undrar jag varför benet blir så varmt när han tappat en sko? enda upp till knät är de ganska så varmt.

sen däremot när han fått på sej skon igen, då är han inte de misnta halt och all värme försvinner på nån minut bara också är han normal igen.

hovis förstår inte heller varför han bli så öm, för de finns ingen riktig anledning till de.

så varför? :confused:

Sv: extremt ömfotad häst

Min förra häst var precis likadan, EXTREMT ömfotad så fort hon tappade en sko. Men så fort man fick på den igen var det inga problem..

antar att den har tunna sulor. Man behöver inte ha en allmänt dålig hovkvalitet för att fortfarande kunna ha tunna sulor.
det blir för hästen som det blir för dig själv, att springa barfota på grus, efter att du haft skor på dig en hel vinter.

ang. värme osv är även det orsakat av att sulorna antagligen är tunna. det blir som blodutgjutningar i sulorna, även om det inte syns, och eftersom hoven är irriterad så uppstår värme som går upp i resten av benet.

konstigt att din hovslagare, som ändå känner hästens hovar, inte kan ge ett bättre svar än vet inte? :confused:

de är ju de att han är så öm trots att han går på plant underlag, är ju klart han blir öm om han skulle gått på ojämt eller grus eller liknande..men en helt plan stallgång? sulan kommer väl inte i kontakt med stallgången då?

och dom blodutgjutningarna i sulan..försvinner dom så fort när skorna kommit på? för benet är kallt igen innan ja hunnit ut med honom..borde de inte ta lite tid för dom att försvinna?

Senast ändrad av en moderator:

de är ju de att han är så öm trots att han går på plant underlag, är ju klart han blir öm om han skulle gått på ojämt eller grus eller liknande..men en helt plan stallgång? sulan kommer väl inte i kontakt med stallgången då?

och dom blodutgjutningarna i sulan..försvinner dom så fort när skorna kommit på? för benet är kallt igen innan ja hunnit ut med honom..borde de inte ta lite tid för dom att försvinna?

Nog går den med sulan även på ett plant underlag : )
men ja - blodutgjutningar i sulan får den ju inte av plant underlag på det sättet, det har du helt rätt i. Blodutgjutningar försvinner ju inte så fort skon kommit på, de läks ut precis som blåmärken. men prova själv att ta på dig din sko efter att du ömmat på asfalt/grus eller vad det nu är för mark - nog blir du ohalt igen direkt efter du med - även om det kan ömma lite i din fot sen om du trycker på den osv.
att benet blir kallt är ju för att "överansträngningen" försvinner - hoven är inte längre irriterad/ansträngd, och blodgenomströmningen återgår till det normala.

jag är ingen expert, men det är så jag fått förklarat det för mig. finns duktiga hovisar här på forumet som kan förklara hundra ggr mer ackurat än jag, det är jag säker på.
det låter onekligen extremt att den reagarar så oerhört våldsamt.

Senast ändrad:

okej, visste inte att sulan har sån kontakt även om de är plant underlag, trodde att plattfotade hästar blev så ömma för att dom är platta och sulan kom i kontakt med marken för mycket.

de är ju på mjukt underlag som bara mjukt fint gräs han blir så halt också, är ju mer förståeligt när de är hårt underlag men så mjukt förstår jag inte..

tänkte att han kanske bara tycker de är läskigt att gå utan sko och att han kanske bara går försiktigt..han kanske inte blir öm utan bara är väldigt försiktig?

alltså, sulan sätts ju i, även om de inte är helt plattfot.

blir han det på mjukt gräs också så vet jag faktiskt inte, det låter mysko. kan det vara att hovväggarna är tunna, inte bara sulorna? :confused:

min är väldigt plattfot och har tunna sulor, så han blir väldigt halt på hårt underlag utan sko (behöver inte vara stenigt). På gräs blir han halt om det inte är väldigt mjukt i backen. enda underlaget han klarar utan sko på fram är om det är snö - då blir han inte öm.

fast om hästen har väldigt platta hovar och verkas så att den är väldigt plan (vilket man gärna gör när man tänker ha sko..) så står ju hästen på¨inre delen av sulan istället för kanten runtom, som en barfota häst oftast får naturligt/verkas så att den finns kvar.

Har samma problem med min q-h märr. Under sin förra växt period hade hon för vana att trampa av sej skorna en gång i veckan(:crazy:) Visste inte riktig var hon hade sin buffelkropp... Hon blir fruktansvärt ömfotad efter bara någon minut. När vi var inne och röntgade henne så konstaterade vet att hon hade otroligt tunna sulor fram, bak var de bättre.
Vi får alltid sko henne med sula fram annars har jag en häst som enbart går att rida i ridhus 1 gång i månaden och stå på box.. Så för vår del beror ömheten på tunn sula.
Nu har hon dock ej trampat av sej skor på 8månader:bow:
*mattes plånbok ler förtjust och åker och köper prylar för alla pengar som är över:p*

som tur är så tappar hästen inte skorna ofta alls, då hade de blivit jobbigt.

lite konstigt är också att han är inte speciellt ömfotad när jag rider ute, typ skogen eller grusvägar då kan han trampa på stenar och sånt..givetvis så reagerar han om de är en stor vass sten men de gör väl dom flesta..eller många iallafall.
så när han har på sej skorna är han ganska så "normal"..då är han inte överdrivet ömfotad.
så de stämmer liksom inte..

skulle de kanske vara så att de är hovväggarna han är känslig i? men är de inte dom man spikar i? jag kan som sagt inte mycket om hovar..

på djursjukhuset i skara är man experter på hovvård, de har även hovslagarskolan där.. Blir de mycket problem kan de ju vara värt att ta dit hjästen för en riktig analys där de kan rekommendera rätt skoning!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 973
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka