A
AnnaLovisa
Min halvblodshäst blev extremt öm i höger fram efter senaste verkningen. Han är barfota, har varit barfota bak men skodd fram till och med för någon månad sedan. Det har gått bra att ta av skorna, det var för övrigt ett måste eftersom han hade ganska besvärlig lamellröta. Han har dessutom en spricka i hoven, som han har haft minst ett år. Hur som helst, vid senaste verkningen ville verkaren undersöka hur djup sprickan var och raspade en del på den. När detta var gjort ville hästen knappt sätta ned foten. Sprickan är inte djup och ingenting att oroa sig för enligt verkaren. Han är en "vildhästverkare" och jag har bara hört gott om honom, han har verkat väldigt duktig men nu är jag tveksam.
Jag tar hemskt gärna emot tips och idéer om vad ömheten kan bero på. Han visar mycket tydligt att det är just öm han är, haltar inget då han går på mjukt underlag. Någon som har erfarenhet av detta? Är det bara att vänta tills hoven har vuxit lite mer? Hovböld är jag tveksam till eftersom han inte är varm i hoven. Lamellrötan är i stort sett bra och strålen ser fin ut. Tacksam för svar!
Jag tar hemskt gärna emot tips och idéer om vad ömheten kan bero på. Han visar mycket tydligt att det är just öm han är, haltar inget då han går på mjukt underlag. Någon som har erfarenhet av detta? Är det bara att vänta tills hoven har vuxit lite mer? Hovböld är jag tveksam till eftersom han inte är varm i hoven. Lamellrötan är i stort sett bra och strålen ser fin ut. Tacksam för svar!