Extremt lättfödd och extremt pigg häst

ujent96

Trådstartare
Undrar om någon har ett bra tips vad jag kan ge min pålle för foder...
Idag ger jag en havrefri musli 0,5kg per dag, vilket fungerar utmärkt+ betfor. Mer kan jag inte ge- hon är ett krutpaket ändå....(har haft hästen i snart 5 år så jag har provat...)
Vill byta ut en del av betforen till något annat eftersom det bara är socker, samtidigt vill jag att hon ska ha lite att äta av i sin krubba....har funderat på korn men eftersom hon är extremt lättfödd är jag rädd att hon lägger på sig...
har också funderat på kli- någon som vet mer om det? Någon som har andra förslag??

Sv: Extremt lättfödd och extremt pigg häst

Betfor är inte alls bara socker - betfibern är en restprodukt av sockerframställning och innehåller gott om fibrer som håller magen i trim och både energi och en del protein mm.

Men visst brukar betfor ge månag hästar kanske lite för mycket "krut".

Du skriver inget om vad det är för häst/ponny (storlek) eller hur mycket hö den får? Hur mycket rids den?

Kli skulle inte jag använda, rekommenderar lusern istället.

Hästen är en förvuxen ridponny på ca 160 i mkh med New Forest på pappans sida. Självklart får hästen ensilage som grovfoder.... och ja hon rids mellan 5-6 dagar per vecka.
Lucern- är inte det också till hästar som har svårt att hålla hull- eller har jag fått det om bakfoten...;)

Lucern skulle inte jag ge!! det har mitt fullblod fått för att hålla hull, verkar inte var ditt problem riktigt.. ;)
Milly: Varför inte kli??

Lucern skulle inte jag ge!! det har mitt fullblod fått för att hålla hull, verkar inte var ditt problem riktigt.. ;)
Milly: Varför inte kli??

Därför att kli inte är ett så bra hästfoder, minns inte i vilken tråd som Helena Handberg (hon är utbildad på foder) berättade om det men fråga henne om varför annars. Jag minns inte hur formuleringen löd.

Du har fel om lusern. Det är grovfoder som har ett högt proteininnehåll och bra närinsgvärden - ett jättebra foder för ALLA slags hästar. Det säkrar proteinintaget och är bra för magen på hästen. Trådskaparen villa ju ha nåt som hon kan ge i krubban som ger en lugnare häst än betfor = då är mer elelr mindre lusern jättebra!
Fast hon akn ju givetvis ge bara morötter eller äpplen om hon bara vill ge "nåt i krubban".

Ett annat bra alternativ är linfrökaka några nävar.

Hästen är en förvuxen ridponny på ca 160 i mkh med New Forest på pappans sida. Självklart får hästen ensilage som grovfoder.... och ja hon rids mellan 5-6 dagar per vecka.
Lucern- är inte det också till hästar som har svårt att hålla hull- eller har jag fått det om bakfoten...;)

Okej men du anger fortfarande inte HUR MYCKET grovfoder den får?

Lusern är bra för hästar på ALLA sätt, inte bara för att hålla hull. Det ger ungefär samma i energi som HÖ men har ett högt proteininnehåll och har gott näringsinnehåll i övrigt. Som ett SUPERBRA HÖ är det!

Ok jag tackar för tipset!!! Hästen får just nu inte mer än 3 kg ensilage per dag+ att hon får ett par klyftor halm så att hon ska ha något att pilla med, då vi här nere i skåne fortfarande har ganska gott om gräs i våra hagar...(min häst går på konstant diet.... har haft 90 kg övervikt vid en hältutredning för några år sedan och har efter det gått på diet...)

Senast ändrad:

Är det ensilage eller hösilage? (hur blött är det?)

Ja jag kan tänka mig att det fortfarande finsn ganska mycket gräs kvar där nere. Finns en del här också faktiskt! (Sörmland)

varför inte bara ge hösilage, ev. halm, lusern och mineraler!:idea: ifall hon nu var väldigt lättfödd:D
ifall du vill ge henne nåt i krubban så kan du ju ge henne fodermorötter!:bow:
lycka till!!

Jag håller med dig.

Hö (silage) och nån näve lusern +mineraler i krubban. Ev. morötter om man vill!
Huvudsaken är att hästen får i sig ordentligt med GROVFODER.

Jag håller med dig.

Hö (silage) och nån näve lusern +mineraler i krubban. Ev. morötter om man vill!
Huvudsaken är att hästen får i sig ordentligt med GROVFODER.

Håller också med!:bow:

så bra att ni håller med mig:p :D
jag har nämligen också en väldigt lättfödd och VÄLDIGT pigg d ponny valack (ridponny) på 4,5 år och han får just nu..
nu när det fortfarande är + grader så får han gå ute 24/7 eftersom att vi inte har ngn ligghall..annars hade han+min 1,5 åriga arabhingst fått gå ute hela året:love: och då betar de gräs+får väldigt torrt hösilage på kvällen ca 75-78% ts. och nu när de då går ute så delar 4 hästar på ca 10-15 kg på kvällen.
(1 russ, 1,5 årig arabhingst, 1 fjordsto och min pålle)
när de sedan står inne på natten så kommer de in runt 21-23 och ut vid 6-7 och under den tiden så får d ponnyn får 5 kg hösilage+1 dl hippo feed(blandning mellan korn,havre,lusern) och araben 8 kg hösilage+0,5 kg hippo alfa och 1,5 dl lincubes(alfan ska ev ökas)

det jag menar med det här är att om nu hästen är så pigg..varför ge så mycket kraft?
kan tilläggas att araben är mer åt det svårfödda hållet:bow:
ps: de får även krafft miner blå:p
'ps(igen:angel: ) de får så klart hösilage på morgonen sen när det blir för lite bete eller när marken fryser/det kommer snö..då kommer de få 20-30 kg hösilage eller så ska vi ev sätta ut en höbal till dem i hagen, villket jag hoppas mest på!
alla hästar, oavsett om de är svår eller lättfödda ska ha mycket grovfoder, det gäller bara att hitta ett grovfoder som passar..
lycka till!!

Senast ändrad:

Har också en lättfödd häst, islandshäst.
Honom ger jag endast 1 kg lusernhack och soja, då vårt hö är väldigt proteinfattigt samt mineraler. Fungerar utmärkt.

Skulle strunta i att ge kraftfoder och endast ge hösilage, lite lusernhack samt mineraler. Det tror jag din häst skulle klara sig bra på.

korn fungerar jätte bra, om hon ör pigg så bord ehon inte gå upp så hemskt mnkt i vikt...annars majs...kasnke

men innehåller inte majs en massa energi?:confused:
hästen är ju väldigt lättfödd och väldigt pigg...

klart att en pigg häst kan gå upp i vikt;)
kolla bara på min ponny:angel:

det är ju en stor häst...vet ju inte hur mycket ensilage hon får men jag gissar på ca 12-14kg dag(eftersom man ökar ,det innehåller så mkt vatten)
jag är inte säker på att du behöver ge nåt alls för att ensilaget innehåller så mycket energi.
men om du vill så ska du ge ca 1kg/dag.....fibergi,musli.:rofl:

det står ju att hon får 3 kg hösilage om dagen + halm! Måste vara en EXTREMT lättfödd häst, vill också ha, billigt o bra :cool:

Saken är den att hon får nu ett halvt kilo musli och hon är så pigg att det knappt går att rida... funderar nu på att ta bort allt kraftfoder och göra som några skrev, ge lite lucern mineraler och morötter i krubban....förutom ensligaget och halmen....förstår

TheOne:Ja hon är verkligen extremt lättfödd...hon går på konstant diet för att inte bli överviktig igen.....:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 028
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar