Extremt höga värden grovfoder-inget kraftfoder?

Cheval

Trådstartare
Finns det någon anledning att ge extra kraftfoder till unghästar om de får fri tillgång på hösilage med extremt höga värden och de håller hullet på detta och är snarare tjocka än smala?

Sv: Extremt höga värden grovfoder-inget kraftfoder?

inte enligt mig nej.... vad jag förstår och själv tycker så är det bara bra om man kan skippa kraftfodret in i det längsta... bara man håller ett öga på hullet så...

Nej, det finns ingen anledning alls. Det är ju det optimala att de får i sig allt via grovfodret. Håll koll så de får mineralbehoven uppfyllda bara.

Det är så jag har tänkt. Att om de är fina i hullet, varför då ge kraftfoder? Jag gör alltså inte det men det finns de som tycker att man ska det ändå och jag vill bara kolla så jag inte är helt ute och cyklar.
Även mineralbehovet uppfylls av grovfodret men de får selen och salt utöver.

Du har ju den optimala foderstaten;)
Men det är alltför vanligt att folk resonerar som att hästen bara SKA ha kraftfoder. Men varför? Eller "Min häst har alltid fått 10 kg och 4 kg havre och ska fortsätta ha det" fast havren är helt överflödig pga bra grovfodervärden.
Bättre att lägga kraftfoderpengarna på något annat. Kankse på nåt till en själv i stället för till hästarna för ovanlighetens skull?:idea::D

Nja det blir nog tyvärr inte aktuellt då jag fick betala ungefär det dubbla mot vad jag brukar för balarna. Men hellre det än att köpa sämre foder.
Jag tror också att många ger en massa kraftfoder för att de alltid gjort det.
Grovfodret är ju ändå det naturliga.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 233
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar