Extrema Hundägare?

C

C_L

Diskussion. Undran. Frågan.

Möter många olika sorters hundägare men reflekterar ganska mycket över en speciell grupp, De/Ni som jobbar med någon form av inriktning Bruks/Skydd/Räddning etc (Ja jag har säkert formulerat det fel)

Samt utställarna.

Har i det senaste mött människor mer petnoga än jag vet inte vad, som ser ner på hundägare som inte är extrema i sina åtaganden, inte räknar millimetrar och ser till att hunden har kadaverdisciplin innan den är 6 månader fyllda.

Jag stör mig INTE på den enskilda individens val, ej heller på sättet att agera men, det jag stör mig på är att dessa Extrema hundägare SER NER på de "vanliga" lallande trallande hundägarna med Gårdshunden Betty som VISST det är lycklig i sin värld.

OM hunden är lycklig, lydig, trivs, harmonisk, fin, etc. VARFÖR måste dessa hundägare vara dåliga hundägare?

Jag menar inte de extremfall där matte köper en bordercollie och låter den ligga i en etta hela dagarna, jag menar de som till fullt synes MÅR BRA fast att de inte kan alla cirkuskonster i världen samt MÅR BRA fast de aldrig blivit badade!

Vad säger ni? Tycker ni?

Är det respekt mellan människor som fattas? Förståelse? Empati?

HYSTERI?
 
Sv: Extrema Hundägare?

Håller med i vartenda ord. Jag blir också trött på sånt.
Och jag som håller på med utställning får ofta läsa att man kallar oss "vänstervarvare". Det är faktiskt något jag blir riktigt irriterad på. Tror dessa folk på allvar att vi inte gör annat med våra hundar eller :crazy:
De klagar på att hundarna får ligga i burar mm, men glömer bort att de som håller på och tränar/tävlar på klubbarna låter sina hundar ligga ensam i bilen flera timmar, kanske t o m varje dag. Men det är tydligen skillnad.
Låt för sjutton folk hålla på med vad de vill.

Oj, jag blev nog lite irriterad nu ;)
 
Sv: Extrema Hundägare?

Håller med i vartenda ord. Jag blir också trött på sånt.
Och jag som håller på med utställning får ofta läsa att man kallar oss "vänstervarvare". Det är faktiskt något jag blir riktigt irriterad på. Tror dessa folk på allvar att vi inte gör annat med våra hundar eller :crazy:
De klagar på att hundarna får ligga i burar mm, men glömer bort att de som håller på och tränar/tävlar på klubbarna låter sina hundar ligga ensam i bilen flera timmar, kanske t o m varje dag. Men det är tydligen skillnad.
Låt för sjutton folk hålla på med vad de vill.

Oj, jag blev nog lite irriterad nu ;)


Haha.....ja irriterad är ju vad jag är också, och jag kan förstå att uttryck som "Vänstervarvare" får pulsen att gå upp..men..i mitt fall då man tex: dömmer ut en hund för att den är 5 mm för hög, fast att det är en LYCKLIG hund, då är det banne mig SJUKT och inte på kul längre.
 
Sv: Extrema Hundägare?

Kan bara hålla med!


Stöter ofta på den inställningen bland hundfolk.
Att de som inte tränar, tävlar, ställer ut anses som lata, oansvariga, okunniga mm.mm
Mycket trist attityd måste jag säga.
 
Sv: Extrema Hundägare?

Du menar alltså att någon/några dömmer ut din hund för den är lite för hög? Ja det är urlöjligt, huvudsaken den är trevlig och lycklig som du skriver.
Däremot förstår jag om du fått kritik från en utställning, för där är det ändå vissa "mallar" man går efter som i många andra tävlingar.

Ja, man kan skriva mycket om detta.
 
Sv: Extrema Hundägare?

Kan bara hålla med!


Stöter ofta på den inställningen bland hundfolk.
Att de som inte tränar, tävlar, ställer ut anses som lata, oansvariga, okunniga mm.mm
Mycket trist attityd måste jag säga.


Och många gånger tränas hunden, men inte så som vissa tycker man ska göra. Huvudsaken hunden får göra något kul, sen hur eller vad spelar ingen roll. Bara man har kul med sin hund.

Grana som både tävlat och varit lat hundägare ;)
 
Sv: Extrema Hundägare?

Tur man bor i ödeskogen så man slipper sådan trångsynthet :angel:

Nää.. Seriöst talat; Visst finns det de som är som C_L skriver, men det är inte en inställning som jag stöter på speciellt ofta (Tack och lov)

Jag har själv aldrig fått höra att jag är lat/okunnig/vänstervarvare etc. och ändå tävlar jag inte i någon större utsträckning längre. Går några prov och ställer ut en del, men annars är hundarna hundar :love:

Mina hundar är lyckliga, tillräckligt lydiga och friska. Det räcker för mig. Vad andra tycker skiter jag högaktningsfullt i :devil:


Min utställningsstjärna :D
Strumpan2.jpg


Strumpan1.jpg
 
Sv: Extrema Hundägare?

Nu när jag läser vad du skriver så inser jag att jag heller aldrig blivit kallad det IRL. Men på nätet förekommer det väldigt ofta.
 
Sv: Extrema Hundägare?

Du menar alltså att någon/några dömmer ut din hund för den är lite för hög? Ja det är urlöjligt, huvudsaken den är trevlig och lycklig som du skriver.
Däremot förstår jag om du fått kritik från en utställning, för där är det ändå vissa "mallar" man går efter som i många andra tävlingar.

Ja, man kan skriva mycket om detta.

Nej, det handlade om en gårdshund, dock renrasig sådan, men att folk måste SE och UTRÖNA perfektionism även hos en gårdshund som faktiskt är lycklig i sin värld, gör mig illamående.
 
Sv: Extrema Hundägare?

Nej, det handlade om en gårdshund, dock renrasig sådan, men att folk måste SE och UTRÖNA perfektionism även hos en gårdshund som faktiskt är lycklig i sin värld, gör mig illamående.


Ja, att folk orkar *suckar*
 
Sv: Extrema Hundägare?

Nej, det handlade om en gårdshund, dock renrasig sådan, men att folk måste SE och UTRÖNA perfektionism även hos en gårdshund som faktiskt är lycklig i sin värld, gör mig illamående.


Mina är också gårdshundar. De går ut och in som de vill här, och är gärna ute på gården. Sen får de endast en promenad varje dag, resten är de på gården, om jag inte tar med någon av dom någonstans när jag åker i väg.
 
Sv: Extrema Hundägare?

:rofl:

Underbara bilder!

Visst är han stilig? :D

Många förvånas (för att inte säga chockeras) över att hundarna "får" se ut så, men vad tusan; Vi har ett lantbruk, hundarna är med mycket ute, vår och höst blir det lerigt och skitigt ute vilket resulterar i att hundar som är ca 30 cm höga ser ut sådär med jämna mellanrum :love:

Innan utställning ser han dock ut så här:
Strumpan.jpg


Sommartid ser det ut så här:
IMG_0931.jpg

Och på vintern ser det ofta ut så här:
Strumpan_i_snn.jpg


Hundar ska få vara hundar! Punkt och slut.

Så länge de mår bra och ägaren är nöjd och glad över sin hund, så spelar det ingen roll hur den ser ut eller vad den kan, så är det bara :cool:
 
Sv: Extrema Hundägare?

Ja jisses...Jag har inga åsikter alls om andras hundar så länge de ser ut att må bra och trivas med livet. Själv har jag blivit rekommenderad att avliva bc-korsningen, inte för att hon har en ögonsjukdom, utan för jag inte jobbar vallning, inte har kor eller får, arbetar inte med bruks eller lydnad annat än "hemmalydnad". Denna rekommendation kom trots att jag inte klagat över nåt, hunden inte är en problemhund...

Hon har sina små uppgifter och trivs med livet och mår bra. Nej, jag struntade i dessa rekommendationer:cool:
 
Sv: Extrema Hundägare?

Jag måste säga att det jag tycker är "roligast" är de som skaffar en hund med målsättningen att bli nåt stort, men inte har en aning om hur de ska ta sig dit. Under tiden sitter de och nedvärderar vabliga hundägare för deras ägande, trots att de kanske ha tydligare delmål.

Har ett lysande exempel i min nya valpkurs på en kille som har en brukshund som ska göra ditt och datt, IPO hit och skydds dit... Valpen är 12 veckor och första gången på valpkursen deklarerade han att han hade börjat träna fot.
När vi sen började träna kunde hunden inte ens sitt namn...

//E
 
Sv: Extrema Hundägare?

kl

Jag träffar på många av de sk "seriösare" sorten som heller inte tål att man använder sig av slang till diverse eller tar vissa termer på så stort allvar i folkmun. Om man säger ex "han hade ont i fötterna" ska de genast vara där och påpeka att det heter tassar.
Skrattar man och säger att "nuuu såg han ut att skämmas" ska det genast påpekas att hundar inte har förmågan till detta oavsett hur många gånger man förklarar att man vet precis hur det ligger till. Det ska liksom ältas att man inte sa det "rätta" precis.
Sen som Gnist sa har jag rent generellt inte blivit tagen som mindre seriös pg av att jag inte tävlar för att de flesta som känner mig vet att jag lägger ner en väldigt massa tid på att träna lydnad med mina hundar ändå men inte vill tävla dem av diverse anledningar. Sen finns det ju tyvärr den gruppen av människor (gärna tävlingsfolk oavsett om det gäller rent tävlande eller tävlande i utställning) som tycker att man är oseriös för att man just inte tävlar/ställer ut sina små eller just för faktumet att man har småhundar:crazy: .
Man blir liksom lite bortviftad för att en liten hund räknas liksom inte riktigt fastän de flesta hundar jag stött på av "mina" sorter har varit dubbelt så "jobbiga" som de oftast socialare och fogligare stora voffarna.

Det är helt enkelt bara att klä på sig gåsdräkten och låta skitet rinna av sig :D Jag kunde inte bry mig mindre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp