Det kan ju vara just koncentration och att det är mer i skolan än hemma. Mer rörelse, mer koncentration, mer vänner, mer ute när det är kallt på fukten, så en omedveten vana förstärks helt enkelt och eksemet förvärras av utevistelsen, i kombination. Ni är också hemma och påminner om att han inte får slicka?Tack för era svar. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg men det handlar alltså om slickexem (kallas nare i min del av landet, jag visste faktiskt inte att det var lokalt ord), han mer eller mindre suger på läpparna. Hela tiden. Spelar ingen roll vad vi gör eller säger.
Ang. salvor har vi bra salvor som fungerar men de hinner ju aldrig verka tillräckligt eftersom det kommer en ny skoldag direkt igen. När det är lov försvinner det ju som sagt, både för att han slutar slicka men också för att salvorna hinner göra sitt.
Min fråga var eg. vad det kan vara som gör att det blossar ut så i skolan men inte hemma?
Ni skriver allergier, men vad skulle han kunna vara allergisk mot i skolan som inte finns hemma?
Kan ni försöka byta hans vana mot en annan mindre skadlig?
Tex ngn slags pryl att pilla med (en sådan där fidget (inte spinner utan en tangle (googla fidget tangle)), tugga på pennan (kanske inte jättebra men kanske lättare att sluta med sedan). Vårt barn har ju en hopplös vana att suga på stropparna på munkjackan... (läbbigt men hittills vad jag märkt oskadligt även om vi tjatar) jag bet på pennan... (det gjorde halva klassen, undrans hur nyttigt blyerts är men vi verkar ha överlevt.) (det verkar faktiskt rent av finnas tuggfidgets för barn, så vanligt verkar det vara.)
Det är ju väldigt svårt att bara sluta med en omedveten vana när man måste koncentrera sig, liksom bara vara stilla och energin växer. Men att kanalisera "energin" till någonting annat kan vara lättare?
Senast ändrad: