På vintern om man har traktor med plog kan man ploga vägar. Vet att det finns en bonde häromkring som hyr ut sig, bland annat åker och balar/plastar hö på andras åkrar och plogar snö på vintern, tror även de plöjer åkrar också (ej säker på det).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att få in så mycket per månad på årsbasis, på något som är beroende av gården, kräver ofta en större gård vad avser djurhållning eller odling, eller en rejäl investering i maskiner för entreprenadkörning, en verkstad och kunskap om man skulle vilja slå sig på service av bilar eller traktorer, för att ta några exempel.jag har mycket tid....jobbar bara 25%, skulle vilja tjäna 5-10 000 i månaden.
Vore toppen men för stora investeringar Finns ingen "undantagsstuga" heller.
Djurpensionat åt katter och hundar? Många djurägare som vill kunna resa bort kortare och längre stunder och behöver någon som ser efter djuren.
Jag tänkte direkt på gårdsförsäljning av frukt och grönt. Men det är ju en del jobb med att odla och greja.
På samma tema, men även det lite jobb.Ja, det är mycket jobb, men kanske ska testa i liten skala nästa år.
Ska man sälja livsmedel, så är det inte bara att sno ihop hur som helst. Det är hyfsade krav på arbetsmiljön och hanteringen när man kokar/syltar/saftar/tillagar för att sälja.
Precis. Jag skulle GÄRNA baka tårtor (och andra bakverk) och sälja, men gav upp tanken för länge sedan när jag insåg hur fruktansvärt dyrt det skulle bli att uppfylla kommunens krav på godkänt kök.Exakt, det är ju bara enstaka mindre försäljning som går att tillverka i ett hemkök. Annars krävs det ju ett godkänt kök. Även om man tillverkar i mindre skala som privatperson är man fortfarande ansvarig för produkten vilket bla innebär att den måste vara korrekt märkt.
Jag ger bort mitt överskott av sylt/marmelad, det är enklast så
Väldigt klokt resonerat, det tar också år att bygga upp något (och pengar). Saknar verkligen ett extrahus på gården.Att få in så mycket per månad på årsbasis, på något som är beroende av gården, kräver ofta en större gård vad avser djurhållning eller odling, eller en rejäl investering i maskiner för entreprenadkörning, en verkstad och kunskap om man skulle vilja slå sig på service av bilar eller traktorer, för att ta några exempel.
Men ger man sig på den sorts egenföretagande som det handlar om med sådant som entreprenadkörning, eller verkstad, så är det egentligen inte "gården" som ger inkomsterna, utan ett jobb helt enkelt.
Och så krävs det i stort sett alltid olika sorts investeringar, nybyggnader/ombyggnationer, och inte sällan tillstånd från kommun och/eller länsstyrelse.
De som har ett mindre hus i bra läge och rimligt skick, kan ofta knapra ihop en trevlig slant, genom att hyra ut veckovis/över helgen till turister. Jag har sett en del trevliga koncept för "Bo på lantgård", där det ingår lite "djurklappning" eller annat, som attraherar barnfamiljer.
Säsongsvis, så kan man få ett trevligt ekonomiskt tillskott, om man hittar en specialgröda eller två som fungerar att odla på gården, och som är attraktiv för premiumkonsumenter som t.ex. restauranger, men det gäller i så fall bara under "säsong".
Att förädla, t.ex. göra chutney, marmelad eller saft av något lättodlat som inte är så utrymmeskrävande, som bär eller frukt från egen odling, och sälja på marknader eller via lokala affärer kan också fungera, men kräver antagligen tillstånd/kontroll av kommunen, men det går att få tillstånd att göra detta i det "vanliga" köket. Jag har för mig att man måste gå någon kurs i livsmedelssäkerhet också.
Det finns dom som börjat med "några burkar sylt" och som långsamt fått verksamheten att växa till en för dom lagom storlek och lönsamhet.
Olika sorters hantverk, kan också fungera, det finns en hel del personer med mindre fårbesättningar t.ex. på små gårdar, som har ett stort intresse för hantverk, som syr i skinn från de egna fåren, som tovar prydnads och nyttoföremål från de egna fårens ull, och/eller som stickar av eget garn.
Men jag har inte uppfattat att det är lätt att få ihop några större summor, utan det kräver dels att man producerar tillräckligt mycket och tillräckligt bra, samt att man förutom en "gårdsbutik" också åker och säljer på marknader, marknadsför sig på mässor och liknande.
Men för samtliga av dessa förslag gäller att det är svårt att få ihop 5-10000 per månad efter skatt, stadigt över året, utan att det blir som ett regelrätt jobb.
Vill man höja sina inkomster, så är det oftast lättast att öka på sitt lönearbete.
Annars är det enklast att försöka "minska sina utgifter" genom att t.ex. odla sådant som går att spara på, att hålla djur som går att äta i det egna hushållet, eller att jaga och fiska på egen mark, om jakträtt och fiskerätt finns.
Den största anledningen till att det fungerar att som "maskinstation" är att maskiner och annan utrustning är så dyra i inköp och underhåll. Så pass att även lite större lantbruk tjänar på att köpa tjänsten istället för att hålla egna maskiner.På vintern om man har traktor med plog kan man ploga vägar. Vet att det finns en bonde häromkring som hyr ut sig, bland annat åker och balar/plastar hö på andras åkrar och plogar snö på vintern, tror även de plöjer åkrar också (ej säker på det).
Samma med ägg o slakthöns/kycklingar, även om man bara ger bort.Ska man sälja livsmedel, så är det inte bara att sno ihop hur som helst. Det är hyfsade krav på arbetsmiljön och hanteringen när man kokar/syltar/saftar/tillagar för att sälja.
Samma med ägg o slakthöns/kycklingar, även om man bara ger bort.