Extra "tygel" till kandaret?

Sv: Extra "tygel" till kandaret?

Jepp, det får bli nåt sånt. Det har jag redan haft på tapeten med mansnodd, att ha som "riktmärke" var jag ska hålla i stångtyglarna. Jag fick tips om det av min tränare, eftersom jag har fingerfärdighetsproblem. Så mansnodd blir det nog.

skulle nog heller ta en tjock hårsnodd, en sån som är "mjuk" om du förstår? då blir det lättare att flytta den. :)

Fast tror en tjock hårsnodd skulle bli klumpigt? Sj hade jag nog också tagit en mansnodd, litet och diskret och funktionellt :bump:

tror inte en mansnodd håller så bra. en sån snodd jag tänker på blir inte så tjock, finns ju olika stl att välja på. och färger.

Jo, jag håller med dig. Det är det jag menar... Min tränare menade mer, att jag skulle ha en mansnodd till var tygelhand,för att ungefär veta var på stången jag skulle hålla för att hålla lagom, eftersom jag till bridongen brukar ha vävribbtygel. Vid stallolyckan där jag krossade nackkota och fick en ryggmärggskada, så "demolerades" ju en del finmotorik, som gör det än svårare för mig att sluta handen korrekt om tygeln, något som redan varit ett aber för mig sen jag började rida...

Det mina ridskoleinstruktörer har tjatat på mig i trettio år, är: ner med hälen och slut handen om tygeln. Det gäller även den här veckan på handikappläger.

Så det for nog bli som du säger en hårsnodd i diskret färg om jag ska ha en "egen" tygelögleuppfinning.

Så har jag på mina stångtyglar med, fast jag har tagit bort dem. Den ena tygeln var så kort så den fick vi tom. förlänga.
Har köpt stångtyglar löst också och då var det också en sån "ögla"/stropp eller vad man nu vill kalla det!
Har aldrig sett en stångtygel med spänne där uppe tror jag. Antingen har de varit helt släta som mina, eller haft den där öglan!

Gammalt och gammalt. Det är köpt för 5 år sen. Inte så värst gammalt egentligen. De andra kandaren jag ridit med har varit äldre. Men jag har faktiskt inte sett en sån tygel öht. Bra ide i alla fall. Ska fixa en sån bridongtygel.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 128
Senast: cirkus
·
Dressyr Pållen har stått i 2 år p.g.a. skada och är nu under igångsättning. Han har smakat på kandaret förr och trivts ypperligt med det. Igår...
Svar
9
· Visningar
3 067
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka