Extra "tygel" till kandaret?

G

Graendal

Köpte mitt första kandar igår, och allt var som det skulle, en bridong- och en stångtygel. Men så var det en rem till, som jag inte alls känner igen? Det såg ut som en extra tygel, kanske någon dm kortare, med hakar i båda ändarna, men på mitten där spännet brukar sitta var det liksom en ögla istället. Som det ser ut på hjälptyglar man fäster i sadelgjorden, typ.

VAD är detta för sak?

(Jag känner mig lite dum, men fråga måste man ju. :p)

Sv: Extra "tygel" till kandaret?

huh? så var det inte på mitt iaf.... :confused:

du kanske fått med en extra stångtygel??

Låter precis som min stångtygel, där har man en flyttbar stropp så man kan ändra storleken på den här öglan hur mkt man än vill. På så sätt kan man " dra åt" stroppen medan man rider så stångtygeln är kort utan att man behöver hålla i den utan bara vilar mot hästens hals :p
Hur ser den andra stångtygeln ut?

Jasså det är det den är till för att användas till, gissade något sådant. Jag klipper av dem , tycker att de är i vägen :angel::rofl:

Låter precis som min stångtygel, där har man en flyttbar stropp så man kan ändra storleken på den här öglan hur mkt man än vill. På så sätt kan man " dra åt" stroppen medan man rider så stångtygeln är kort utan att man behöver hålla i den utan bara vilar mot hästens hals :p
Så det ÄR en tygel! :D
Men är den inte väldigt kort? Eller jag kanske såg fel, kollade inte så noga.

De andra ser ut som vanliga tyglar, en med stoppar och en utan. Men varför skulle jag få tre par? :p

:rofl: Jo jag fick också klippa av min, men dte var för att tygeln var lite för kort till Frida (stl Cob) :p

Ingen aning varför du fåt tre stycken! Min stångytgel är kortare än bridongtygeln ialf.
Vad e det för ett kandar du har köpt?:bump:

Nej det e vell den som du ska ha under hakan på kedjan, e det den du menar :)?...liten läderrem typ 1 DM spännen på båda sidor ?

Nä det tror jag inte. Jag tror inte att det är så lätt att man blandar ihop den med en extra tygel ;)

Ett German line till fattiga lilla student-jag. :D

(Ack, en dag ska jag ha ett Passier.)

En sån stångtygel låter som en väldigt bra uppfinning... har du någon bild på den?

men alla kandar har ju det? ¨mitt hubertus hade också, men jag klipte av den, var sjukt störande. :p det är bara en läderögla som sitter över båda tyglarna, som man kan justera...

Sån stångtygel har inte jag på mitt kandar. Har inte ridit med någon sån på andras kandar heller. Är det något som de börjat med på senare tid?

Vaddå alla??? Har inte sett det alls. Är det en nymodighet?
Låter rätt praktiskt, men jag skulle använda den som bridongtygel istället för att kunna lägga ner den utan att den hänger och slänger och bara rida på stången.
Ska nog sy en sån till bridongtygeln. :idea:

*KL*

håller med Victovie och Centaur - Trodde det var så på alla kandar!! Själv köpte jag en beg. stångtygel för jag ville ha en smalare och då var öglan borta så jag fick en ny ditsatt!!

till TS kan du inte fota så vi får se vad det är??!!

German Line är jättefina :love:! Har sj 2 st, plus ett tredje på ponnyn!:D Men ingen av dom har jag fått tre tyglar till, bara två :bump:

Som halvt sjukpensionär, köper jag i stort sett ALDRIG något nytt... Jag köpte visserligen ett kandar på B's för "hundra år sen" typ och där fanns det då ingen ögla på stångtygeln. Nu senast köpte jag ett kandar på en auktionssajt och det var endast prövat hos tidigare ägare... Det var ingen ögla på den stångtygeln heller... Men är det så simpelt, får jag väl uppfinna nåt... :idea: en tom toapappersrulle kanske... :rofl: Njaa, något bättre ska jag kanske hitta.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 128
Senast: cirkus
·
Dressyr Pållen har stått i 2 år p.g.a. skada och är nu under igångsättning. Han har smakat på kandaret förr och trivts ypperligt med det. Igår...
Svar
9
· Visningar
3 067
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka