Extra tillskott?

T

toketossan

Såsom krafft, betfor, havre eller korn kross.. behöver alla hästar som rids det?
Jag menar utöver hö och mineraler :)
Vad använder ni, varför och funkar det bra?

Jag har en äldre D-ponny på 18 år, han är fortfarande väldigt pigg och fräsch och rids ca 5 dagar i veckan. Ingen träning på ridbana längre, möjligtvis markarbete på åker isf.
Vet inte riktigt vad och om han behöver kraftfoder?
Vad tror ni?

Mvh

Sv: Extra tillskott?

Man kan ju inte svara på vad din häst behöver förrens du talar om värdena på höet resp hösilaget.
Men tänk på att din ponny börjar komma upp till åren. Då krävs det ofta lite mer i mj och smrp för att ponnyn inte ska falla ur. Man ska även tänka på tänderna att dom är bra så hästen kan tugga som vanligt. Annars måste man börja tänka på mer lätt foder som är mycket protein i osv. Nu är den ju inte så lastgammal men man ska ha det i åtanke.

Jag anser att det avgörande när det gäller foder till en fritidshäst är hur hästen ser ut och hur pigg han är när han rids. Det finns ingen egentlig anledning att ge kraftfoder så länge hästen är bra i hullet och är pigg när han rids.
Höanalys och genrella foderstater är vanskligt att förlita sig på när hästens förmåga att uppta näring skiljer sig mycket från häst till häst. Det bästa är om man kan ge hästen en möjlighet att själv kunna avgöra när den ätit tillräckligt. Gärna olika sorters grovfoder, ensilage, hö, halm etc. Detta i kombination med maximal utevistelse, motion och hästkompisar håller de flesta hästar i fin form.

hrmm.. slarvigt nog utav mig så är inte mitt hö analyserat :o
Vart skickar man in hö för analys och vad kostar det?

Mvh

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 844
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Min islandshäst är ganska svårfödd, särskilt jämfört med hans tämligen lättfödda hagkompisar... För att de lättfödda inte skall bli...
Svar
9
· Visningar
768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka