Extra tillskott vid påbörjad inridning

S

scesar

Jag arbetar min 3,5 åring 4-5 dagar per vecka, med arbete menar jag skogspromenad, uppsutten skritt o trav, longering och tömkörning, det blir 30 minuter per gång. Han väger ca. 450kg och får i dagsläget 1 kg krafft, 0,5 liter havre och 8 kg hö med hyfsade värden. Bör jag ge något extra som foderjäst, soja eller mineraler? Krafften ingår ju "allt" men i och med havren kanske jag behöver tillsätta något? Jag har bara haft honom 1,5 månad, tidigare har han gått på magert bete och fått hö vintertid (lösdrift), svårt att säga om han är lättfödd, nu anar man revbenen men han är rätt så kraftig i sig själv för övrigt.

Sv: Extra tillskott vid påbörjad inridning

Den extra motionen i sig kanske inte behöver så mycket tillägg, men han får ju dessutom lägga extra energi på att lära sig att hålla balansen under ryttare och att använda huvudet, dvs de nya intrycken tar också på krafterna. Så du kanske kan öka givan en aning, 10-20% kanske? Sen får du hålla koll på vad som händer med hans hull och justera därefter.

Sv: Extra tillskott vid påbörjad inridning

Det arbetet borde inte kräva något tillägg i foderstaten, men var mycket observant på hur hästen är i hullet närmaste tiden.

Liknande trådar

J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 247
Senast: Tuvisen
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Allegra
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 110
Senast: linnea 82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård