Extra tillskott osv...

H

Hanna

någon mer än jag som tycker att allt kring foder är ganska förvirrande ibland?
Vissa tycker det ena och vissa det andra..
Men jag har alltid haft häst på Krafft GRUND och inga andra tillskott. Sen finns det som ger både olika vitaminer och mineraler.
Men klarar en häst i normalt arbete att bara stå på Krafft, eller måste man tillsätta något?
Rekomenderar ni att en häst som tävlas ska ha vitamin eller mineral tillsättning, istället för att bara stå på Krafft (tex. Sport eller Grund osv..) där dom säger att "allt hästen behöver finns i"?
Jag känner mig ganska förvirrad av alla mineraler, vitaminer och olika tillskott helt enkelt!!

Sv: Extra tillskott osv...

Vad man ska ge för tillskott får ju en höanalys utvisa. Bara för det heter fullfoder betyder det INTE att den tillgodoser allt. Har man dåligt hö så kanske inte fullfoder räcker till utan man måste komplettera med annat, eller strunta i fullfodret och kombinera i hop annat. Vitaminer har sällan hästar behov av. Mineraler ser man ju efter man sammanställt sin foderstat samt räknat i hop.

Vad man ska ge för tillskott får ju en höanalys utvisa. Bara för det heter fullfoder betyder det INTE att den tillgodoser allt. Har man dåligt hö så kanske inte fullfoder räcker till utan man måste komplettera med annat, eller strunta i fullfodret och kombinera i hop annat. Vitaminer har sällan hästar behov av. Mineraler ser man ju efter man sammanställt sin foderstat samt räknat i hop.

Jo jag vet, grunden är ju höet/hösilaget. Men du vet inte hur man räknar ut en foderstat? fast det kanske inte går att skirvka över internet?

Börja med att skicka in ditt hö för analys av näringsinnehållet.

Sedan kollar du upp hur mycket hästen ätit av höet innan och hur den varit i hullet på den foderstaten. (Lättaste sättet, annars räknar man ut hästens energibehov efter vikten enligt vissa tabeller och formler)
Ex: Hästen har under vintern ätit 8 kg hö och 1 kg KG och varit lagom i hullet på det. Analysen visar att höet innehåller 7 MJ (energienhet) /kg foder.

Höet har alltså gett 7MJ x 8 kg=56 MJ, och Grunden ger 11 MJ. Hästen har alltså högst troligt ett behov av 67 MJ/dygn.

Sedan använder man de övriga näringsvärdena från analysen på samma sätt, men behovet av protein och mineraler (man räknar främst på kalcium, Ca och fosfor, P) är baserat på energibehovet.
De flesta hästar behöver 6 g smältbart råprotein per MJ, 0,4g Ca per MJ och 0,3g P per MJ.

Proteinbehovet kan dock behöva justeras individuellt om man märker att hästen inte sätter eller behåller muskler som den borde. Man kan öka på på smrp/MJ-kvoten till ganska mycket mer än 6 om det är nödvändigt.

Till nästa säsong vet du vilka siffror din häst bör ligga på, och kan lätt komponera en ny foderstat efter den säsongens höskörd.

Grunden räknas ut så här:

Mj
0,5 x hästens vikt upphöjt till 0,75

Smb.rp
Mj x 6

Ca
Mj x 0,4

P
Mj x 0,3

Mg
Mj x 0,15

Därefter lägger du på en viss % för tex träning. En del lägger på rasttillägg, men det har jag aldrig haft något behov av att göra.

Observera: detta är GRUNDEN. Det betyder INTE att de siffror du får ut är de rätta. En del hästar kräver mer än vad siffrorna visar. Analysen och ditt öga ska gå hand i hand. Det ena utesluter inte det andra. Många gör fel då de räknar ut foderstatar. De tror att: bara för man räknat exakt efter en tabell så är det de rätta...sedan glömmer dom bort att verkligen TITTA på hästen med. Alla hästar är inte tabellhästar. Men grunden är densamma..därefter får man mixtra. Men bara du har något att utgå från, så är det lättare.

Den minsta grovfodergivan är 1 kg ts per 100 kg häst/dag. 1 kg ts = 1,2 kg hö. Men detta är satt när hästen absolut inte gör ett jota..typ bara går i hagen och slöar.

OKej, tack så jättemycket bägge två!! :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 013
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25