Extra tänder...

A

Anna_H

Har en liten minishetland hemma hos mig som sällskap till min stora häst. Till min förvåning upptäcker jag att den lilla shettisen har tänder där lanerna sitter... är detta vanligt på så små hästar?

Sv: Extra tänder...

Du menar canintänderna eller hingsttänderna? Ser ut som små betar ungefär och sitter vid lanerna, lite närmre framtänderna än premolarerna (de första av de "stora" tänderna bak i munnen).

Vet ej om alla hästar har såna men det är iaf normalt.
Så länge de inte är för långa eller skadade är det inga problem.

Har inte alla valacker eller hingstar det? Dom som jag har kollat i munnen har haft det iaf... :p

:)
Har bara haft ston hittills... så de är nya för mig de där tänderna!

Men han har spetsig tunga också!!! Så lite alienvarning är det iallafall på honom! :rofl:

Ibland kan minisar få problem att få plats med sina tänder eftersom de har så små käkar. Det händer att tänderna växer där de inte borde vara för att de inte får plats, eller som på mammas mini som endast fått två framtänder och två tänder fram i underkäken pga platsbrist.

Vi har haft vår mini hos veterinären för att få ordnat tänderna, men de kan inte göra så mycket när det fattas tänder... (de tyckte hon liknade en kanin :love: ) Hade jag varit som dig hade jag bett någon kunnig person titta och se.

Jo det är möjligt. Jag har för mig att mitt sto har sådana med faktiskt, men jag kan mycket väl ha fel.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
345
Senast: Malva1978
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
596
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka