Extra stötdämpning under sadeln

O

Ni som rider länge o långt, har ni någon extra stötdämpning under era sadlar förutom paddar o vojlockar? Jag rider själv i westernsadel o en kvalitetspadd men skulle vilja ha mer stötdämpning mellan sadel o häst.

Sv: Extra stötdämpning under sadeln

Hej!
Är helt nybörjare på distans, men har du provat renskinn? Tycker det är outstanding och använder alltid det när jag rider numera.

Min häst har börjat bli öm i ryggen och han har dålig ryggmuskelatur. Jag rider 5-6 tim/v i naturen o grusvägar. Jag är dålig på att rida dressyr. Tycker ni att jag ska vila honom?

Låt honom vila, kolla upp om sadeln passar honom ordentligt, ta ut en massör eller equi-terapeut som går igenom hästen.
Börja sedan träna på ett sådant sätt att hästen får arbeta med sina ryggmuskler och bygga upp dem.

Det beror ju lite på hur öm han är, var det ömma sitter och ifall det blir bätre eller sämre av ridningen.
Novan har börjat bli öm i ryggen de sista veckorna. Jag kopplar dock inte ihop det med ridningen eftersom vi har haft lite halv vila. Jag tror helt enkelt att hon är öm pga det börjar bli kallare och pälssättningen.
Madam häst tycker att det pågår grov misshandel eftersom hon får ha täcke på sig alldeles i "onödan" nu :eek: ;)

Jag har funderat på om det är vädret också, jag är lite emot täcken om det inte är ruskväder förstås. Min häst var lite öm i ländryggen när jag köpte honom. Jag har köpt ny sadel sedan 1,5 mån tillbaka (den är utprovad av erfaren person) så det är nog inte sadeln. Nu ömmar han lite ca 7-10 cm ifrån ryggraden längs med sadelläget, men det roliga är att han reagerar inte så värst för tryck utan mer när jag borstar med rotborste eller piggborste över området. Han har varit väldigt rädd för nya miljöer och antagligen gått o spänt sig i högrest position, han vill ha koll på allt!! Igår red jag ett litet dressyrpass i skritt med volter i båda varv och jag har börjat massera med linement. Jag var riktigt nöjd efteråt. Måste jobba lite mer i paddocken tror jag. Puss på er.

Senast ändrad av en moderator:

Vad skiljer en equiteradeut från en massör?

En equiterapeut är utbildad med en helhetssyn på hästhälsa där sådant som massage, snedställningar både hos ryttare och häst, sadelpassning, foderstat mm ingår. En massör är väl just det, massör.

Rätta mig om jag har fel!!

En equieteraput kan också laser, akupunktur mm. Jag läser till hästmassör och där ingår det foderlära, träningslära och vi har även tittat på sadlar och lärt oss lite hur vi ska titta för att se om den passar. Men det är ju olika beroende på utbildnings ställe, vad man lär sig.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka