Extra protein?

Sv: Extra protein?

Hej när ni säger att hästarna kan få problem med magen med att få för mycket protein fför snabbt menar ni kolik aktikt då?:confused:

Har aldrig upplevt att nån häst har blivit dålig i magen av proteiner som kommer från grovfoder. Lusern räknas som grovfoder.

På min fd häst som behövde mkt protein för att hålla sig fin så låg jag ca 100-150g smrp över basbehovet....
Det gäller ju att vara observant och se så att de inte blir galliga i ben eller utvecklar proteinknutor eller andra symtom som man kan sätt ihop med proteinöverskott

Lånar tråden lite.

Det är mitt problem. Ponnyn blir smalare och smalare. Får 12 kg hösilage + 2 dl lusern och är ganska gallig. Vad ska jag göra åt de? Är det inget att bry sig om ?

Tillägg: Skulle behöva mer protein för att kunna bygga muskler. Har tappat muskler sen vi flyttade

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt en ny häst och är väldigt exalterad men är något förvirrad över fodret. Jag börjar alltid att ge samma foder som...
Svar
5
· Visningar
3 698
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama