Extra protein?

Guldaskig

Trådstartare
Min nya häst är väldigt muskelfattig och vi jobbar sakta upp det. Nu har jag äntligen fått höanalysen och sitter och knåpar ihop en foderstat och har en fundering :)

Just eftersom hon är muskelfattig är det ju viktigt att hon får i sig protein och utan att ge henne galet mycket protein undrar jag om det är klokt att ge henne ett liiitet överskott eller är jag helt ute och cyklar då?

När jag räknar har hon ett proteinbehov på 427.1 Bör jag hålla mig runt det eller kan jag ge ett överskott så att hon har något att bygga muskler på och i så fall hur mycket mer kan jag ge? Jag vill ju inte komma upp i för mycket energi heller för då blir hon tjockare än hon redan är :p

Är helt ny på detta så hacka inte på mig för mycket ;)

Sv: Extra protein?

På min fd häst som behövde mkt protein för att hålla sig fin så låg jag ca 100-150g smrp över basbehovet....
Det gäller ju att vara observant och se så att de inte blir galliga i ben eller utvecklar proteinknutor eller andra symtom som man kan sätt ihop med proteinöverskott

Min ponny får ett rejält överskott av protein, det angivna enligt hippocampus räcker inte. Hon får nog en 500g smrp.
Hon sätter muskler som bara den, hon börjar se ut som en dunderklump utan att vara fet. :d

Om du ska tillsätta protein, försök hitta ett snällt foder. Proteinöverskott från kraftfoder kan vara farligt för hästmagen, och personligen försöker jag så långt det är möjligt att undvika kraftfoder ö h t.

Det finns både lusern och gräspellets att tillgå, att hästen får ett överskott av protein från grovfodret är normalt sett inga problem.

aha, jag trodde lucern kallades gräspellet, tack!

Om man vill åt proteinet, han tappar överlinjen, vilket innehåller mest: gräspellets, krafft groov 125 eller hippo alfa? Testat kraffts protein, men det blir för mkt protein för honom.
eller testa hodson & Dorel? eggersman? annat med mkt protein, men inte mkt socker?

Senast ändrad:

Min nya häst är väldigt muskelfattig och vi jobbar sakta upp det. Nu har jag äntligen fått höanalysen och sitter och knåpar ihop en foderstat och har en fundering :)

Just eftersom hon är muskelfattig är det ju viktigt att hon får i sig protein och utan att ge henne galet mycket protein undrar jag om det är klokt att ge henne ett liiitet överskott eller är jag helt ute och cyklar då?

När jag räknar har hon ett proteinbehov på 427.1 Bör jag hålla mig runt det eller kan jag ge ett överskott så att hon har något att bygga muskler på och i så fall hur mycket mer kan jag ge? Jag vill ju inte komma upp i för mycket energi heller för då blir hon tjockare än hon redan är :p

Är helt ny på detta så hacka inte på mig för mycket ;)

Jag har använt Krafft Muskel hela vintern på 2 hästar. Det är 370 g Smrp i den så den är överlägsen lucern o det mesta annat i prot/kg foder. De har funkat urbra på det, har faktiskt inte fått annat än 10 kg hö+betfor+mineraler + Muskel och de har tävlat (den ena unghäst som fått 0,4kg/dag,den andra 140, har fått 0,8kg/dag) hela vintern. Det enda har varit att man får vara försiktig med hur man trappar upp och kolla att de är ok i magen. De står på halm.

Jag hade i första hand provat snällt grovfoder. Har man en gång fått problem med hästmagen så inser man att det är värt mycket att slippa få strul där. Jag är därför väldigt försiktig och har rejäl respekt för proteinkoncentrat i kraftfoderform.

Vilket som ger mest i din foderstat kan du själv enkelt räkna ut.

Det är absolut lusern jag ska ge, inget annat :) Det var såpass bra analys att hon klarar sig på hösilage och lusern! Jag har räknat på foderstat åt henne så att hon ska klara sig på enbart det så något annat foder är inte intressant, det är bara om jag kan ge lite mer protein än som behövs. Ska man blöta upp lusernpelletsen eller kan den ges torr?

Tack så jättemycket för alla svar och åsikter. Jag ska alltså trappa upp försiktigt så det inte blir knas i magen :) Ska också tänka på att hon inte får i sig för mycket energi så att hon går upp i vikt istället, det är lite pyssligt med det ska gå.

(Ursäkta för rörigt inlägg, hoppas ni förstod vad jag menade)

Senast ändrad:

Det finns ett par anledningar till att ge mer protein än det beräknade proteinbehovet. En anledning är att foderstatsberäkningar aldrig är så exakta. Din häst kan ha ett större proteinbehov än det du har räknat ut. En annan anledning är att för muskelbyggnad är lysin ofta den begränsande aminosyran. Du kan ha lysinbrist i foderstaten trots att mängden protein är tillräcklig.

Hästen kan dock inte använda eller lagra ett överskott av protein så ger du ett överskott så kommer överskottet att dels omvandlas till urea och utsöndras i urinen, dels kommer överskottet att omvandlas till energi (antingen glykogen eller fett).

Helst ska man väl ge lucernpellets uppblött iom att pelletsen kan svälla rejält, beroende på märke. De som har mest protein i sig är dangroent/dangrönts tror det är 150g smrp/kg foder

Nja, Kvarnby har 150 gr smrp, så i så fall är det jämt mellan dessa.

Jag har gett lusern torrt, men bara Kvarnbys. De sväller inte, de faller isär. Men det beror helt på hästens ätvanor hur jag väljer att fodra, blött eller torrt.

Tack för alla svar! Jag har lagt till lusern i hennes foderstat nu och hoppas på att det ska ge resultat.

Undrar dock en sak, för protein att hästen blir piggare? Upplever att hon är mer alert nu än vad hon var innan.

Nja, ett underskott av det kroppen behöver gör ju alltid att man känner sig en aning matt. Men lusern innehåller ju också energi, så det är ju möjligt att hästen behöver mer foder överlag.

Tänk på att om hästen är muskelfattig så är det ju så klart protein som ska ökas först men sedan kan det faktiskt vara en ide att öka på energin eftersom hästar som behöver mer energi omvandlar protein till energi. Så om du ger mkt protein utan att du upplever att det hjälper så kan energi vara bra att öka på. Det blir ett väldigt dyrt sätt att täcka upp energi behovet på om man gör det med hjälp av protein.

Jag blöter upp lucernpellets (alla pellets för den delen) sedan mina hästar satt det i halsen vid olika tillfällen. Vågar inte ge torrt för det är för riskabelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt en ny häst och är väldigt exalterad men är något förvirrad över fodret. Jag börjar alltid att ge samma foder som...
Svar
5
· Visningar
3 698
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama