Extra protein vid pälsfällning

Zolimita

Trådstartare
Ni som ger lite extra protein vid pälsfällning,hur mycket ger ni? Funderar om jag ska öka på proteinet till pålla.Hon äter nu 200g Kraft Protein och 300g soja.

Sv: Extra protein vid pälsfällning

Jag har aldrig gett extra protein vid pälsfällning (vad är anledningen till att du vill göra det?), däremot extra B-vitamin.

Beroende på din höanalys och andra foder så äter din häst redan ganska mycket proteintillskott. Det är inte säkert att det behövs mer.

Jag ger några dl foderjäst, det är både protein och b-vitaminer.

Jag har läst att en del ger extra protein,ger b-vitamin också.

Höet är analyserat så proteinbehovet är täckt.Har ju läst att en del ger extra protein men i mitt fall kanske jag ska avvakta då hästen är i gott hull.
Mest nyfiken varför en del ger extra protein.Har en gamling som jag är rädd om.

Det är ju en teori att det skulle hjälpa med lite extra protein vid pälsfällning. Jag tror mer på det än teorin om b-vitamin.

Jag ser hellre till att ge en tillräcklig proteingiva (och mineralgiva = en allmänt bra foderstat bara, inga konstigheter...) under hela vintern istället för att toppa till våren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka