Extra energi

Stargirl

Trådstartare
Jag har två små B-ponnier. En otroligt pigg och självgående och en som är pigg så länge det inte blir jobbigt arbete.:laugh: Rider min dotter ut så taktar hon de första 20 min innan hon lugnat sig lite, men på dressyrbanan får hon kämpa. Men nu till frågan finns det ngt tillskott i foderväg som man kan ge för att hon ska "tagga" till lite mer vid träning? Nu får hon höensilage och ett färdigfoder anpassat till ponny. Kan inte direkt öka fodermängd då hon som de flesta ponnies lätt går upp i vikt. Förslag?

Sv: Extra energi

Det du söker efter existerar inte i verkligheten.

Tänk dig själv att det skulle finnas nåt kosttillskott för oss människor som gör det roligare att göra tråkiga arbeten :)

:cry: haha nej jag vet, men det är synd...
Men en tanke är kanske att byta ut lite av färdigfodert mot havre?

Det bästa är att utgå ifrån näringsinnehållet i grovfodret och sedan om det behövs, komplettera med fodertillskott. Det bästa för hästen är att få så mycket näring som möjligt från grovfodret.

Det finns en teori om varför vissa hästar blir "piggare" av havre och det är att hästarnas mage inte tål stärkelsen i havren och därför får typ magknip.

Kan bara hålla med de övriga, vill bara tillägga att de flesta så kallade ponnyfoder knappast fyller någon funktion förutom att tömma plånböcker. De innehåller oftast låga proteinvärden, en hel del energi och mineraler. Har man bra hö som inte behöver proteintillskott så är det bara att ge mer av det och eventuellt mineraler (ofta behövs bara selen - hela Sverige är selenfattigt och ibland magnesium). Har man lågt protein i höet så är det bättre att komplettera med något proteinfoder och eller byta ut delar av höet mot lucern.

Om hästen har bra hull, fina hovar, ingen hömage och ser ut att ha fin päls så får den troligen vad som behövs.

Ta en analys på grovfodret och räkna ut ett foderstat :)

ang. det där med havre så finns det ingen forskning som visar varför vissa hästar inte tål havre, man har konstaterat att vissa hästar inte tål det och blir "knäppa", men man vet inte varför de inte tål det.

ang. det där med havre så finns det ingen forskning som visar varför vissa hästar inte tål havre, man har konstaterat att vissa hästar inte tål det och blir "knäppa", men man vet inte varför de inte tål det.

Så som MonteRose säger så är det stärkelsen i fodret en del hästar inte tål. Det finns säkerligen en hel del studier på det men jag har inga källor att hänvisa till, kanske någon annan har ?

Nu menar du kanske det att vissa hästar anses bli hetare när de får havre. Jag har faktiskt en sån häst. Han blir lite halvcrazy när han får havre, men inte när han får Hippo Bas. Vad jag fick höra så kunde det bero på att energin i havren var mer "lättillgänglig" (?) för vissa hästar? Men tja, jag vet inte....

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
P
Foder & Strö Har en 4-årig val (halvblod) som under sin uppväxtperiod fått krafft groov (den nya, 125 eller vad den heter). jag har haft hon nu en...
Svar
9
· Visningar
992
Senast: Wildty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama