Exteriörfråga unghäst Frieser

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare murran
  • Startdatum Startdatum
M

murran

Råkade först lägga den här tråden på Gnägg, det var kanske fel, så jag
lägger den här istället:

Vänder mej nu till alla er här på Buke. Har varit och tittat på en Frieser, men då jag inte riktigt vet, hur det skall se ut exteriört, så vill jag ha hjälp.
Kanske lite svårt att bedöma av bilder, men gör ett försök.

Killen i fråga är född 08.
Jag tycker han ser lite ankbröstig ut, kanske något lågt ansatt svans, och lite kort smal hals, kort rygg, hela hästen lite liten för att vara född 08, kommer kanske att sluta på mkh 160, om man ser till föräldrarna, han är dock valack.
Vad säjer ni som är lite mer insatta? Ser jag rätt, eller kan de se ut så här i denna ålder?

Jag är inte ute efter något utställningsexemplar, skall hobbyköra och rida, men vill dock ha en häst som fungerar exteriört, så man inte får problem senare. Han har gulgröna papper men ingen premie, upptagen i fölboken, säljs i Sverige.

ocks.jpg

ochdenhr.jpg

jahapp.jpg

Denhra.jpg

Sv: Exteriörfråga unghäst Frieser

Vet inte riktigt det där med att han inte skulle fungera exteriört sett, men i mina ögon borde han vara mer rastypisk och utvecklad i 2 års åldern. Jag har själv en sto som är 1,5 nu.
Du har ingen riktig sidobild där man ser korset och svansen....
Jag rekommenderar att du tittar på några stycken innan du bestämmer dig, för då ökar chansen att hitta just den du söker.
Helt underbar ras du valt! Lycka till!

Jag tycker att han ser lite outvecklad. Lite lång i kroppen för min smak. Men som tidigare sa har du ingen bra sidobild.
Han ser också ut att ha en kort och lite tanig hals. Om jag var du skulle jag titta runt på fler och kanske kolla hur dom i hans stam utvecklar sig. En del är tidig och en del är sena. Min förra var sen men explodera vid 3 .....
Lycka till :bump:

KL: titta runt på fler unghästar inna du bestämmer dig.framför allt så brukar de kanske se lite annorlunda ut i bakstället.
Mina,och de jag känner,är sena i utvecklingen,den jag har nu kommer inte vara färdig innan han är 12.Den gamle var likadan.alla unghäsar är fula i den åldern,men man skall titta på den totala exteriören och då ska du titta på fler.

Liknande trådar

A
Avel Tjosan, har en liten frieser korsning och jag är väldigt nyfiken på att se hur era ser ut, era erfarenheter utav dem och liknande. Har...
Svar
3
· Visningar
4 207
Senast: vacky
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 478
Senast: acrazyone
·
F
Avel Leker lite med tanken om att betäcka mitt sto kanske till våren eller nästa år. Så vad kan ni ge mig för tips, fick avliva mitt...
2
Svar
28
· Visningar
2 379
Senast: gragge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka