Sv: Exteriöra brister
KL
Åh, får man haka på "diagnosticera mig"-tanken här? Jag är nämligen
helt värdelös på att se/förstå anatomiska rätt eller fel...
Till att börja med kan jag ju dock försöka svara på ursprungsfrågan, vad jag
tror hunden har för exteriöra brister (oavsett om det är korrekt enligt rasstandarden eller ej):
*Jag tycker han har lite väl lång rygg, det blir för stort kraftmoment när han slänger sig och hoppar inbillar jag mig.
*Något är rimligtvis galet med antingen bakbenens vinklar eller baktassarnas konstruktion eftersom han lätt får skavsår på insidan av "pekfingertån", alltså som att han belastar tån mer rätt ut och inte landar på trampdynan.
*Jag tycker han rör sig kortstegat och liksom studsigt på bakbenen, vet dock inte vad som gör det och om det är en exteriör brist eller ej. (Jag har - förutom SKK-röntgen som är B - kollat honom hos två olika ortopeder, på två olika djursjukhus, han är både genomklämd och röntgad på båda ställena och de hittar inga fel.) Han är också närmast hopplös att muskla bak, och trots ett evigt nötande har han närmast noll bakdelsmedvetenhet - vad som är hönan och ägget vet jag inte.
*Han är ju en trubbnos, dock inte extrem. Han är inte värmekänsligare eller mindre uthållig än tidigare hundar eller sina kompisar, snarkar inte (mer än tex schäfrarna gjorde, alltså om han klämt in sig i ett hörn där han bara
ska få plats tex), de nosrynkor han har är "öppna" (det blir alltså inte veck där hud eller ens päls rör vid varandra). Hur mycket det påverkar honom går givetvis inte att säga, men jag upplever inga observerbara problem.
*Ögonen kan ju ofta vara ett problem med rasen/typen, men hans ögonkanter sluter fint och han har bara haft en ögoninflammation och det var efter en hund attackerat honom så han fick en ögonskada... (Var för jobbigt att bara skriva negativa saker, måste nämna åtminstone en sak som är bra också!)
*Pälsfärgen är ett elände att fota!
Ett par bilder för att visa vad jag pratar om - och jag uppskattar verkligen om ni berättar vad ni ser!
Jag har inte så många bilder av honom där han står någorlunda uppställd, det är sällan han står still! Men förhoppningsvis går det att se ungefär hur han ser ut i alla fall, även om han inte står helt rak här heller?