Exteriöra brister

Sv: Exteriöra brister

Min hund t ex har en väldigt rak hasvinkel

555029_10201734244187630_506427080_n.jpg

haha, skuggan ser ut som en rondellhund :D

Han har skadat korsbanden i ena knäet redan, och har en liten artros där som minne. Så bristfällig konstruktion är det ju på honom:D:(

Hästar som är raka bak är ofta felvinklade i hovarna... Det går inte säga att felvinkling alltid sker i en enda led, det är mer komplext än så.

Boss är inte överdrivet rak i hasen om man jämför med de andra, däremot är knäet "sträckt".

Ping har olika stora ögon, skelar, är utåttåad fram och överbyggd bak. Blandning mellan pudel och papillon
13maj-2011-028.jpg

dec-2010-11.jpg

sam-2547.jpg

Min kelpie har någon lång ländrygg även om jag tycker att han har växt i den senaste året. Viktigt är att han är bra musklad i ryggen för att minska risken för ryggskador.

För ett år sedan:

DSC_4554red.jpg

Idag:

DSC_6033.jpg

Sen är han något fransysk fram, antagligen på grund av nästan obefintligt förbröst. Men det tror jag inte påverkar funktionen eller hållbarheten, bara utsällningsbetygen :p. Bild på framdelen:

DSC_5717red.jpg

Hästar som är raka bak är ofta felvinklade i hovarna... Det går inte säga att felvinkling alltid sker i en enda led, det är mer komplext än så.

Boss är inte överdrivet rak i hasen om man jämför med de andra, däremot är knäet "sträckt".

Nej , där har du helt fel ....dom föds med olika vinklar helt enkelt

klart man kan sko helt fel men understuckna trakter etc men rakhasiga hästar finns det definitivt utan fel på hovarna ...

men för det kan ju din hund ha fel på ett bakknä med artroser , då böjs ju inte knät som det ska

Senast ändrad:

Kroksvansen skulle jag gärna vilja slippa... Jag tror ju dessutom att det är den som ställer till det ut i höfterna. Hans rygg blir även lite kutig av det.

I övrigt så skulle jag gärna önska lite luftigare öron, men våran förra som var Eng Springer spaniel var ett riktigt öronbarn med många behandlingar så jag tycker inte att det är så farligt med honom egentligen, men jag pysslar nog mer med öronen än vad en genomsnittshundägare gör.

Sen skulle jag ju önska att det inte var något fel på käken, vad det nu är för fel. Veterinären tyckte ju inte att det var idé att utreda så länge han inte hade några större problem med det, det är ändå inget de kan göra något åt.

Glömde ju förstås att svansen hans är för "glad" (går över ryggen) än vad den ska vara enligt rasstandard.

Dålig uppställningsbild från i somras men han var "naken" då iaf, så man ser exteriören lite bättre.
1185886_10151815726075912_1010056010_n_zps2d5dbd76.jpg

Mina två har faktiskt inga exteriöra brister som påverkar dem negativt, inte medfött åtminstone. Äldsta tiken har ju artros i knäna, men det kommer från en muskelskada och det har inte med kroppskonstruktionen att göra.

När unga hunden kom till mig hade även hon en muskelskada, men hon var förvånansvärt bra i kroppen för att ha den skada hon hade och det är mycket tack vare att hon är en otroligt sunt konstruerad hund. Sedan hade jag personligen gärna sett att hon haft ett mer "rejält" huvud, men att hon är väldigt nätt i typen och även har smal skalle påverkar inte henne på något vis. Hon är en "outtröttlig", extremt smidig och snabb dåre som med mina mått mätt är fantastiskt bra. Helt galet att man kunde ha sådan tur att få hem en så bra hund ändå.
(Kan dock tilläggas att hon bara är 2 år nu, så hon kommer ju hinna ändras innan hon är "klar". Ska bli spännande att se hur hon blir :) )

*kl*

Min hund har också raka bakbensvinklar - och är även korsbandsskadad och opererad för det nu. Hennes skada berodde på rent trauma och hade ingen artros i leden i samband med operationen.

I övrigt så har jag inget att klaga på :)

kl
Jag är jättedålig på anatomi. Det jag vet är att han har ett felaktigt bett.
Sen är han nog rätt liten.

Jag vet att uppfödaren hade ett gott öga till honom, om det inte hade varit för bettet.

KL

Skulle jag se utställningsmässigt skulle jag kunna räkna upp massa "fel" som Lyxa har :p ;)! Ett par EXC, ett CERT och ett R-CACIB har hon, men hon är inte de flesta utställningsdomares dröm om man så säger :D!

Men i "verkliga livet" och rasmässigt så är hon ett rätt bra exemplar med en arbetsmässigt bra exteriör och bra, vägvinnande och korrekta rörelser, som hon fått skrivet på nästan alla sina utställningskritiker. På exteriörbeskrivningen var det mest detaljer i huvudet (något snipigt nosparti ex) som det var någon anmärkning på. Bra vinklar bak, kanske något rak fram.

Hon är något lång i länden (men rasen ska vara lite längre än hög så det är inte ett stort fel) så det är det främsta jag skulle ändra på om det gick. Skulle vilja ha ett något grövre (men inte för grovt) nosparti också och kanske ett lite mer markant stop.

Hon är en australian shepherd på 4.5 år

lyxa4c3a5r.jpg

lyxa4c3a5r2.jpg

*kl*

Fröken lapphund har både ett och annat fel tex är hon något inåttåad fram och en hel del utåttåad (kohasig?) bak. Jag skulle önska aningens mer vinklar bak. Utställningdomare har en massa mer småsaker att säga om henne men det är ju enbart skönhetsgrejjer :P

Men det enda som jag tror är till besvär det minsta är "rumpan" hennes. Vet inte helt hur jag förklarar det hela anatomiskt men det är lite whippetstil på den, lite liksom böjd/rundad än den borde. Det medför iallafall att hon trampar långt under sig(nästan fram på framtassarna...) men sträcker inte ut ordentligt bakåt. Svansen som stolt ska bäras i en ringla över ryggen orkar inte alltid vara där då det blir en sån skarp vinkel att bära upp.

Här på bilden är hon både naken och utsträckt i en inte helt naturlig pose för henne, hon ställer helst benen mer rakt under sig lite som det bortre bakbenet. Valde visserligen nakenbilden med flit för att man bättre kan se hennes anatomi ;)
523271_498088630234804_1360288148_n.jpg

Raka bakbanesvinklar medför även en högre belastning på knäna. Precis som christensen skriver ökar risken för korsbandskador.

Nu har ju min också raka bakbensvinklar, men i samband med att hon skadade sig så pratade jag med ett gäng ortopeder innan operation och alla sa samma sak "raka bakbensvinklar behöver INTE innebära högre risk för korsbandsskador". De menade att det berodde mer på om hunden hade andra problem i lederna.

Som ex. min hund, rottis snart tre år gammal, traumatisk korsbandsskada. Finns inget i leden som skulle påverka korsbandet. Ingen artros, fin ledvätska, fin rörlighet osv osv. Ja, ovanligt fin led för att ha drabbats av ett korsband helt enkelt. Men ortopeden menade på att knäledens vinkel inte hade med skadan att göra...

Både kelpien och jappen har lite väl raka vinklar. Jappen ser nog ut som han "ska", medan kelpien är lite undervinklad för sin ras. Annars finns inte så mycket att gnälla på tror jag :)

Nu har ju min också raka bakbensvinklar, men i samband med att hon skadade sig så pratade jag med ett gäng ortopeder innan operation och alla sa samma sak "raka bakbensvinklar behöver INTE innebära högre risk för korsbandsskador". De menade att det berodde mer på om hunden hade andra problem i lederna.

Som ex. min hund, rottis snart tre år gammal, traumatisk korsbandsskada. Finns inget i leden som skulle påverka korsbandet. Ingen artros, fin ledvätska, fin rörlighet osv osv. Ja, ovanligt fin led för att ha drabbats av ett korsband helt enkelt. Men ortopeden menade på att knäledens vinkel inte hade med skadan att göra...

Raser med raka knän har oftare korsbandsrupturer tex chowchow (jag har fött upp chowchow och det är ganska vanligt att korsband går av).

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Hundhälsa Jag har insett att jag inte alls har koll på hur "fel" på exteriören påverkar hållbarhet och funktion på en hund, inte ens vad som...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: Lena_B
·
Islandshäst Nu har ju som bekant även medierna nåtts av hästavlarnas situation. Vi har ju tack och lov inte samma hemska situation som på Irland...
2
Svar
35
· Visningar
4 398
Senast: valvis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 822
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18