Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästar som är raka bak är ofta felvinklade i hovarna... Det går inte säga att felvinkling alltid sker i en enda led, det är mer komplext än så.
Boss är inte överdrivet rak i hasen om man jämför med de andra, däremot är knäet "sträckt".
Raka bakbanesvinklar medför även en högre belastning på knäna. Precis som christensen skriver ökar risken för korsbandskador.
Nu har ju min också raka bakbensvinklar, men i samband med att hon skadade sig så pratade jag med ett gäng ortopeder innan operation och alla sa samma sak "raka bakbensvinklar behöver INTE innebära högre risk för korsbandsskador". De menade att det berodde mer på om hunden hade andra problem i lederna.
Som ex. min hund, rottis snart tre år gammal, traumatisk korsbandsskada. Finns inget i leden som skulle påverka korsbandet. Ingen artros, fin ledvätska, fin rörlighet osv osv. Ja, ovanligt fin led för att ha drabbats av ett korsband helt enkelt. Men ortopeden menade på att knäledens vinkel inte hade med skadan att göra...