Exteriöra brister

squarepants

Trådstartare
Vad har era hundar för brister i kroppsbyggnaden som påverkar hunden negativt?

Tänker på t ex för svag rygg, tunga öron, raka eller överdrivna vinklar.

Jag menar inte avvikelser från en rasstandard/beskrivning och inte heller "Min hund är gul och det är inte tillåtet", utan jag menar brister som helt enkelt gör att hunden inte är optimalt byggd. Saker som du skulle vilja retuschera i photoshop om möjligheten fanns ;)

T ex vår ena hund som har ögonen för djupt liggande i skallen vilket innebär att det lätt kommer in och samlas smuts och skit. Och den äldsta flatten är väldigt rakt vinklad både fram och bak vilket innebär att han inte rör sig "lätt och ledigt" i varken trav eller galopp och även att han lägger väldigt stor vikt på framdelen och blir trött över längre sträckor.

Om man vill får man gärna lägga till vad det är för ras/raser i hunden och om bristerna typiskt för rasen/raserna. Men som sagt, inte rena skönhetsfel t ex färg utan brister som påverkar eller kan komma påverka hunden negativt.

Sv: Exteriöra brister

Sarek är lite lång i länden så jag får vara noga med att han är välmusklad där, annars är den delen ganska utsatt. Sedan tycker jag nog att han är lite överrörlig i alla leder. Alla syskonen är ganska långa, med föräldrarna ser normala ut. Han saknar båda P1orna i överkäken, men det är okej enligt rasstandard.

Rio tenderar att bli lite kutryggig när han blir spänd, och drar upp svansen så den nästan går över ryggen. Han rör sig aningen styltigt också och jag gissar att det beror på att han är lite spänd och kort i sina muskler. Han trampar väldigt mycket under sig bak och rörelsen bakåt blir liksom avbruten för tidigt. Så här stretchas och masseras flera gånger i veckan. Att ryggen ser ut så är inte särskilt ovanligt hos rasen.

Båda är kelpies :)

Grima har något veka mellanhänder och lite lång rygg. Dessutom är hon kohasig i bak.

Harri har veka mellanhänder och är något utåt-tåad (stavas?).

Ian har lösa armbågar vilket gör att han går lite som en bulldogg och han belastar sig ganska mycket i fram.

Veka mellanhänder gör helt enkelt att det blir ett för stort genomtramp i carpus vilket i sin tur kan skapa förslitning. Benställningen gör att han belastar frambenen lite ojämt.

En lång rygg tar lättare skada vid belastning, kohasigheten har gjort att hon är lite för "satt" och överjobbar sina hamstrings.

Ja det var det jag kunde komma på :)

Wachteln har ofta problem med sina öron p g a att dom är brett ansatta och ofta rejält isolerade med päls undertill.. Detta är inget som avviker från rasstandarden (tvärtom, öronen ska vara brett ansatta), så länge de inte har tjocka öronlappar.
Det underlättar ju inte att de flesta wachtlarna är vattenmonster dessutom..

Ipod är väldigt fin i sina öron och kräver inte mer än normal rengöring (dvs att öronen torkas ur typ en gång i månaden), men Ladda blir lite kleggig och kliig när jag slarvat med att klippa rent undertill.

Svag rygg (kan se ut som en räkschäfer), stora utåtstående ögon och öppen fontanell.

De stora utåtstående ögonen är visserligen mindre än standard mn man märker att han lättare än vanliga hundar blir irriterad i ögonen om det blåser. Rinner då lite. Sedan så är det såklart ökad risk för rispor när det röjs i skogen.
Fontanellen är öppen, vi pratar här minimalt men självklart en brist.

(Ska vi se från rasstandarden vill de ha större ögon, större ögon, kortare nos och kraftigare stop om vi utgår från kritiken han fått på utställning)

Höfterna är ju såklart fel (HD). För kraftig behåring på och i öronen (svårigheter att hålla sig undan öroninfektioner på sommaren). Svag ländrygg och ojämnt musklade bakben (pga HD), vilket gör att han belastar fel och får ojämn trav i lite högre fart. Trånga tårkanaler (mycket gegg). Inåtväxande hårstrån vid klorna (irriterar klo"hyttan").

Öronen och tassarna är ju enligt rasstandard men inte de andra problemen.

Senast ändrad:

Loka har för brant kors, det märks nu när hon börjar bli gammal och det finns dessutom samband med hennes inkontinens där tro jag. Och öronen är katastrof, stora öronlappar och för lågt ansatta gör att hon har väldigt lätt för öroninflammationer. Som ung fick hon ofta kritik för lösa armbågar, men det har inte orsakat några problem.

Den lilla har bra exteriör, men hon har något inåtvända ögonfransar vilket kan störa ibland. Hon saknar också en tand i överkäken, men det är också okej enligt rasstandard.

Båda mina är weimaraner.

Boss är ganska rak i vinklarna bak, inbillar mig att det påverkar honom lite när det kommer till styrka och smidighet. Dessutom kan jag ofta önska att han var lite mindre pälsad...

Både Fridolf och Ida är något långa i ryggen. Inte så att det stör, men jag tänker på att muskla deras ryggar på ett annat sätt än Frodo och Boss som är mer kvadratiska. Fritte är lite uttåttåad fram och har en skitful(!) svans!

Frodo är så jäkla välbyggd och snygg att jag knappt kan tro det är sant!;)

Tänkte att det kanske hade varit bra med lite illustrerande bilder.

Sarek med den långa länden
209412_10151388483487150_1985057224_o.jpg

Kutryggen Rio
1397308_10152134812057150_1808816893_o.jpg

Jag pratade med en instruktör om just kutryggighet, och hen hade förändrat sin hunds hållning extremt mycket till det bättre genom att sluta med balansträning på bollar, och jobba mer på längden av stockar, träna hunden på att sträcka sig mot ett träd osv. Till viss del kan det alltså gå att träna bort kutryggigheten!

Här är en bild där Boss raka bakben syns väl.

66724_10151278439368666_814460691_n.jpg

Fritte, ngt hukad i fram eftersom han spanar på får men man ser den långa ryggen.
482564_10151439835893666_157464821_n.jpg

Frodo
67071_10151439835823666_1101492565_n.jpg

och Ida
15481_10151278440163666_576075995_n.jpg

Min är "för klen" fram , dom ska ha jättemycket luft mellan frambenen , men jag tycker faktiskt det är snyggare utan bulldoggsframställ ...så de så

( kolla den glada svansen :D )

1546192_10202893640731819_124567408_n.jpg

Camaro har lite stora och tunga öron plus snirkliga hörselgångar vilket gör att hon väldigt lätt får öroninflammation.

Hon är en ridgeback och har liiiite för stora öron men det är ganska marginellt och inget som ses som speciellt konstigt inom rasen.

Ila har av någon anledning väldigt lätt för att få "skavsår" på trampdynorna vilket får mig att tänka att det kanske är något med rörelsemönstret eller vinklarna som hade kunnat vara bättre. Men jag kan egentligen inte peka på något exteriört som skulle vara konstigt..

Jag pratade med en instruktör om just kutryggighet, och hen hade förändrat sin hunds hållning extremt mycket till det bättre genom att sluta med balansträning på bollar, och jobba mer på längden av stockar, träna hunden på att sträcka sig mot ett träd osv. Till viss del kan det alltså gå att träna bort kutryggigheten!

Ja, jag är noga med att han ska sträcka ut sig plus att jag stretchar frambenen fram och i kors för att komma åt ryggen (efter att ha blivit visad av sjukgymnast ska jag kanske tillägga!). Nu har jag inte haft honom så länge, och jag har inte vågat stretcha honom tidigare, men jag vet inte om detta räcker riktigt. Han har nog gått och spänt sig så hela livet. Hans kullbror var uppe hos en tjej utanför Göteborg för (massage?)behandling och kullbrorsan blev mycket bättre! Det är dock lite långt bort så jag hoppas att jag kan hitta någon som bor närmare. Men jag vet inte riktigt om det bara är massage jag vill ha eller typ kotknackning?

Spännande bild på Boss! Jag är inte så insatt i det här med anatomi men visst är det knäleden som är superrak? Först tänkte jag att oj vilken lång skank men den är kanske inte lång utan bara i fel vinkel?

Senast ändrad:

Jo det blir den väl när skanken har den lutningen. Men det kanske är hasens rakhet som gör att resten ser ut som det gör?

Spännande bild på Boss! Jag är inte så insatt i det här med anatomi men visst är det knäleden som är superrak? Först tänkte jag att oj vilken lång skank men den är kanske inte lång utan bara i fel vinkel?

Med mina lekmannaögon så är det knäet som ser rakt ut. Jag har dock svårt att sätta fingret på det, så teorier välkomnas:)

Här är ytterligare ett par bilder
184408_10151278461993666_1499820577_n.jpg

262690_10151278461628666_429151620_n.jpg

Det är knäet som är rakt. Såna hundar får lättare problem med korsbandsrupturer än de som är vinklade.
Min gamle Vilde har för rak bog vilket gör att frambenen ser ut att vara för långt fram Han kan få ont i ryggmusklerna vid manken av det ibland. Den mest optimalt byggda hunden hos oss är Hetza, som är mycket rörlig och aldrig skadad.. Sambons hane är också bra byggd dock något hastrång.

hästar som har raka ben är raka i hasen , dom kan ju knappast vara raka i knäet ..? -- hasvinkeln gör ju hela benet rakt .

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Hundhälsa Jag har insett att jag inte alls har koll på hur "fel" på exteriören påverkar hållbarhet och funktion på en hund, inte ens vad som...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: Lena_B
·
Islandshäst Nu har ju som bekant även medierna nåtts av hästavlarnas situation. Vi har ju tack och lov inte samma hemska situation som på Irland...
2
Svar
35
· Visningar
4 398
Senast: valvis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 822
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar