Sv: Exteriör

Jag har inte så mkt att säga mer än att den ser väldigt vacker ut :love:

ser ut som en stabil häst, proportionerlig och korrekt byggd.
sen är jag iofs usel på sånt där men det intrycker får jag.
Tycker om hennes blick.

På bild 3 ser hon alldeles förskräcklig ut, men på de andra bilderna är hon ju kanonfin!

Bra hals, väl ansatt och ö.h.t en fin framdel och ett feminint huvd med fint uttryck.
Kort, stark, välformas rygg.

Det enda jag reagerar på är att hon står väldigt mycket bakom sig på den första bilden, men det kan ju vara en dålig uppställning bara!

vad tycker ni här om hennes kors och ben?

vad menas med att hon står bakom sig på första bilden?

Senast ändrad:

Nu sitter jag bara och tittar på första bilden.

Korset ser bra ut tycker jag, hon är lite överbyggd dock.

att hon står bakom sig betyder precis vad det låter som- hon står med bakbenen långt bakom kroppen.
Antingen står hon bara dumt eller så har hon väldigt raka bakben och kanske svårt att sätta under sig i ridningen.

Tittade lite nogrannare också på nederdelen av benen, tycker hon har konstiga vinklar både bak och fram, men mest bak?
Långa tår och lite bakåtbruten i vinkeln.
Jag hade inte verkat/skott den hästen så (misslyckad gångartsskoning?), utan kapat tårna mer och försökt räta upp den lite mer.

Nu är jag petig ;)
Tycker hon är kanonfin från knäna och uppåt dock, hon fångade verkligen mitt intresse! Hur rör hon sig? kan vara intressant att veta med tanke på vinklarna i benen också.

då förstår jag bättre tack.
vad tycker du om korset på den 3e bilden där hon inte har samma hull?är det för stupande?
ok ägaren berättade att hon hade väldigt lätt för samling.
tror du att vinkeln på benen beror på att hon har lite för långa tår runt om?
hur tycker du att bakbenens vinkel ser ut?

vad roligt att höra.
här är lite bilder på hur hon rör sig:

bild1
bild2
bild3
bild4
bild5

då förstår jag bättre tack.
vad tycker du om korset på den 3e bilden där hon inte har samma hull?är det för stupande?
ok ägaren berättade att hon hade väldigt lätt för samling.
tror du att vinkeln på benen beror på att hon har lite för långa tår runt om?
hur tycker du att bakbenens vinkel ser ut?

vad roligt att höra.
här är lite bilder på hur hon rör sig:

bild1
bild2
bild3
bild4
bild5

Ja, bakbensaktiviten är det ju inget att klaga på- iaf inte i djup snö...
har du ridit henne än? Hur känns det? Sett henne under ryttare?

Korset ser väldigt stupande ut på tredje bilden, men det är inget jag tänker så mycket på eftersom hela hästne ser helt grotesk ut där, och på de senare bilderna är ju tusen ggr bättre.
Hon har ju fyllt i korset och blivit fin där, tror inte det är något att oroa sig över
(Men vad har hänt på tredje bilden? Hur gammal är hon där?)

Har svårt att säga något om vinkeln eftersom hon ser helt annorlunda ut i bakbenen på bild ett och bild tre.
På bild ett tycker jag att hon ser rak ut, nästan bakåtbruten. Men, som sagt, det kan vara uppställningen också.
Ju mer jag tittar och jämför bilderna så tror jag att vinkeln bak (och lite fram också, för den delen) har mycket att göra med skoningen, faktiskt.

Jag ska försöka locka hit en hovis också som kan kika lite, så kanske vi får mer klarhet i det där med skoningen och vinklar!

/Ia

På första bild 3 tycker jag hon ser rent av halt och sjuklig ut!? Vinklar och vrår kan jag inte säga så mycket om eftersom bilderna är tagna i "farten" s.a.s även om hästen står still. Lite långa så vitt jag kan bedömma, men bilderna är väl tagna för några verkningar sen?
Men hon ser ju ut att röra sig fint iaf!

Jo, det får man väl hoppas.

På bild ett tycker jag att den ser ut att vara bakåtbruten i tåaxlarna.
Har jag fel?

Ser också understucken ut i traken vänster bak?

Men, tror du att vinklarna i benen rättar till sig med en lite bättre skoning?

Tycker också hästen ser supertrevlig ut f.ö. Det enda jag reagerade på var just hovar och benvinklar. Och bild tre :eek: Det ser inte ut som samma häst!

tack för era svar och att ni tog er tid.

kan vi utvärdera med att hästen ser fin ut från hovarna och upp? och pga av lite långa hovar så ser vinklarna en aning fel ut längre ner i benen men vi antar att det försvinner med kortare tår?

hals manke bog ser bra ut?
huvud:feminint?
man och svans?
benställning och benkvalite: svårt att se
korset och ryggen ser ok ut?

kan iallafall säga det att på bilden ni tycker ser hemsk ut så är hon inte i så bra form som på de andra bilder.
hon har inte lika mycket muskler och hull.

dessutom blir hon backad(se handen) precis när kortet togs därav ett framben skall sättas bakåt och korset är troligen mer vinklat.
förklarar det saken lite mer?
bakbenen kommer då mer inunder hela stoet.

i ridningen är hon mjuk och fin, har en hög hållning ej spänd naturlig resning där hon inte känns framtung.
otroligt lätt för samling och tölt, töltar i form.
traven har swung hon tar mycket mark i varje steg.
skritten är ngt överilad men annars fin.
en pigg och glad häst.

Senast ändrad:

Berätta gärna mer om stoet. Ålder och stam? Ska du köpa henne?

Om du trivs med hästen, tycker att stammen är bra och hästen är frisk så säger jag: KÖP!!

Hon är snygg, modern, rör sig bra, är trevlig att rida, fin färg.
man och svans är ju inte extrema men inte tunnt och tråkigt heller.

Så jag säger go for it, det verkar vara en riktigt härlig häst!

Hur stor är hon?

Hon påminner en del om ett sto jag skulle köpt för ett år sen faktiskt, det vill säga helt :love::love::love:!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 076
Senast: Sharpless
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka