Exspot eller frontline

Z

Zora

Vedervärdigt mycket fästingar i år. Min vovve brukar klara sig men det ser inte så ut denna gång.

Har förstått att de två mest använda preparaten är frontline och exspot. Frontline har varit receptfritt längre än exspot och exspot ska visst ha en mer repellerande effekt än frontline.

Men hur är det med biverkningar på hunden? Jag har en schäferblandning som har ärvt anlagen för talgknutor och eftersom dessa ämnen lagras in i den typen av fettvävnad så blev hariga jag misstänksam.

Så vad är det egentligen för skillnad, är det ena starkare än det andra.

Inget svar på dina frågor, men har du KATT som brukar kela med hundarna/sova med hundarna/etc så ska du välja Frontline eftersom exspot är giftigt för katt (frontline däremot är okej)

PERSONLIGEN tycker jag frontline inte fungerar alls, exspot har viss verkan (men jag har katt så det är bara att glömma)

Annars har du ju Scaliborhalsbanden, samma sak med katt som exspot, men billigare per säsong än frontline.

Jösses, en till sak att välja mellan. :) Det här blir svårare och svårare.
Hitintills så har jag sprayat med en blandning av vitlök och timjan som jag kokat upp. Det känns som detta har fungerat då han faktiskt får fler fästingar när jag glömmer bort att spraya honom. Men nu verkar inte ens det fungera längre.

Om du inte har några speciella grejer att ta hänsyn till skulle jag nog välja Scalibor faktiskt. Enkelt, ingen risk man glömmer återbehandla och faktiskt billigare än att behandla med medel man har på (exspot, frontline etc).

Här är de obehandlade, Frontline gör ingen större skillnad (funkar på katten dock) så jag sner inte det är värt pengarna. Exspot faller pga katten och Scalibor faller pga katten OCH att mina inte kan ha halsband dygnet runt.

Så jag får nog köra med min 'häxbrygd' och plocka jag =(

/Alexandra - drömmerlängtansfullt om tiden när Tiguvon fanns..

jag har ingenting på min hund nu och har redan plockat 3 st.Min syrra har frontline på sin goolden och hon har inte haft en enda fästing på sig sedan dess.SÅ jag ska prova det nu till lön=)

Dock kryper fästingarna på hunden men dom biter sig inte fast iaf!

Plockade sju i lördags och åtta i söndags. Både som hade satt sig och som kröp på honom. Och han är ingen buskage-hund som smyger omkring bland buskar och högt gräs.
Läste om halsbandet, nu kommer jag inte ihåg exakt 1-2 veckor innan verkan av det har spridit sig till hela hunden. Det fungerar ungefär som exspot och frontline men mycket långsammare.

Vi använder Frontline på våra hundar. Fungerar jätte bra.

Hade Scaliborhalsbandet på min berner och på den ena phalénetiken vi har nu och båda fick enorma utslag. Bernertiken blev dessutom sjuk av det :( Så har du en känslig hund (för det var/är mina) är nog scalibor inget att tänka på.

Vi provade med Frontline först, men vovvan kliade sig av det. Vet. sa att i en del fall är hunden allergisk mot något ämne i det.
Nu kör vi med Scalibor och hittills har det fungerat utmärkt!

Det tar en vecka innan halsbandet fungerar fullt ut, men tills dess kan man ju försöka undvika terrängen liiite iaf. *tipsar om*

/JES

Lånar knappen

Läste en annons i Hundsport att det finns något som heter Bolfo vet som är just för fästingar. Är det någon som provat det?

Bolfo.vet innehåller samma sak som exspot. Samma applicering (spot-on en gång i månaden) samma saker som med exspot, dvs bad försämrar effekten, giftigt för katt etc.

Ex spot. Enbart två fästingar hitintills i år, 6 veckor sedan jag satte dosen snart dags för en ny.. Känns giftigt att hålla på med, men funkar. Är ett nervgift så jag har hört att fr a mindre hundar kan få skakningar och övergående förlamningar av det?? kanske bara är en skröna...

Frågade vet idag när hon var ute och raspade tänder på hästen och hon sa att bäst är exspot och scaliborhalsbanden. Exspot är starkare än Frontline.

Hur det med frontline nu? Jag vet att jag använde för många år sedan och då var det receptbelagt, är det fritt nu?

Är det olika till hund och katt? Har både och.

// Selma

Det är inte receptbelagt mer. Har för mig att det är olika till hund och katt. Jag använder exspot eftersom jag inte har någon katt.

Jag har använt Expot till båda våra hundar i många år nu och vi har kattor. Dessutom är de otroligt kärvänliga med hundarna . Frontline har vi testat, men tyckte inte att det hade lika bra effekt. Däremot får kissarna det mot fästingar och jag tycker det hjälper till 80-90%

Jag håller dem åtskilda första dagen när vi droppat på Expot. Kattorna har överlevt att kela och gnugga sig mot hundarna, ja även sova ihop med dem. Där det är störst koncentration, där man droppar på medlet (mellan skulderblad/framför svansrot) kommer inte kattorna åt så lätt.

Jag var däremot fundersam till Scalibor, som vi tänkte prova. Eftersom det är ett halsband och det är just runt halsen som kissarna oftast atryker och gnuggar sig mot hundarna var jag mer tveksam.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en fråga. Kanske kan ses som underlig, men. Jag undrar ändå, när jag inte får något riktigt grepp från veterinär. Min hund...
Svar
3
· Visningar
5 370
Hundhälsa Ja det ser ut som min lille vovve har fått det( Vet att det är det). Ska till vet i morgon. Men under tiden hur ska vi göra för att...
Svar
6
· Visningar
9 205
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka