Exportera häst till USA

elle12

Trådstartare
Jag har fått lite förfrågningar angående export av häst till USA. Någon som vet vad det kostar och vilket bolag som gör det. Hur fungerar det, följer man med över själv eller har de anställda på flyget som sköter hästarna? Behövs det några speciella papper eller andra vaccinationer än de vi gör i Sverige? Ska hästen ha ett friskhetsintyg som är max 48 timmar liksom till Europa?

Sv: Exportera häst till USA

Eftersom du bor i södra delen av Sverige är billigaste alternativet att flyga hästen från Amsterdam/Schiphol med KLM. Finns 2 olika fraktare som hanterar USA exporter.
En häst till USA ska ha samma hälsointyg som inom Europa och ev kan den bli "desinfekterad" på flygplatsen före inlastning. Dessutom måste en tydlig beskrivnig av hästen följa med. Alla kännetecken måste finnas inritade i passet och gärna på ett extra exportintyg. För ston och hingstar över 2 år fodras en karantän i USA. Mellan 3 och 8 veckor. För valacker räcker det med 3-7 dagar.
Langeweg (som jag har haft med att göra) tillåter att en person följer med som groom och man har fri resa båda vägarna. Men det måste den som betalar biljetten tala om i förväg att någon åker med. Pm:a mig om du har fler frågor eller vill ha telefonnummer./Gunilla

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Enya
·
Hästhantering Ber om ursäkt om detta inlägg hamnar fel men är helt ny på denna sida. Jag vet inte hur jag kom in på det hela men de senaste dagarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 599
Senast: ridinrank
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska ev exportera ett halvblod till Norge, och skulle behöva förstå vad som behövs pappersmässigt. Jag får olika svar...
Svar
18
· Visningar
4 269
Senast: Centaur
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama