Export till malta?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jana83
  • Startdatum Startdatum
Sv: Export till malta?

läste något repotage om det i någon tidning..kommer inte ihåg vilket men iaf så verkade hästarna ha det bra vad den intervjuade sa iallafall men jag vet inte..

Ja jag vet inte, alla säger så olika. Bäst är väl att resa ner dit själv och se vad som egentligen händer "backstage". Kan ta det som en fin semester tur också sammtidigt som man får reda på hur det egentligen ligger till.

Cronis skrev:
-lån-

Lite kuriosa kanske, men där jag va å arbetade å stallet, några av dom hästarna är nu på Malta, å nåpgra på Irland faktiskt

vad menar du? fattar inget

Några av mina gamla passhästar har hamnat på malta. Var oerhört kluven inför den första herrens flytt men blev genast lugnad av kunnigt folk som har varit där mkt.
De håller hästarna väldigt högt där, de är som familjemedlemmar och hela familjen engagerar sig ofta i hästen.
Och det roliga är att när den nya ägaren hade fått sin häst så ringde de hem till oss i sverige (har hänt alla tre gångerna)och frågade mer noga om hästen, vad den hade fått för foder, träning, vilken utrustning den hade gått med osv. Väldigt måna om att de skulle ha det bra och trivas.

Hade hand om en valack som tjänade strax under miljonen och blev exporterad dit för något år sedan. Har nu läst att han har vunnit en hel del lopp där, vilket känns skönt. För han var en sån som inte gjorde någonting om inte allt kändes väldigt bra, han måste med andra ord trivas väldigt bra med livet och känna sig i topptrim..
Kul för gammel gubben!! :banana:

Sen kan väl tillägas att hagarna inte är vad vi i sverige är vana vid(inte så grönt och fint), men så ser det ut på många fler ställen i världen.. :smirk:

Kompisen exporterade bl a sin gulddivisionare dit. Hästen bor numera i ett f d parkeringshus ett antal våningar upp. Man har tydligen gjort boxar längs med väggarna där.
De nya ägarna ringde och frågade om det var nåt speciellt de kunde göra för att hästen skulle trivas. Kompisen sa att han är van att kunna stå med öppet fönster eller så för att kunna se ut. De ringde tbx några dar senare o sa att nu hade de tagit upp hål i väggen så han kunde stå och se ut över havet. Rum m havsutsikt...låter ju bra

Vet inte så mycket om hur dom har det där, men det jag har hört är att dom tar hand om dom så gott det går, och att dom bor inne i hus osv.

Min häst hade hamnat där om inte jag hade köpt han.
Själv hade jag aldrig sålt en häst dit, mycket pga den långa resan, och att man inte riktigt vet hur dom får det.
Fast sen är jag inte i travbranchen heller, hade jag varit det kanske jag hade resonerat annorlunda, vad vet jag.
Min pålles flickvän flyttade dit iallafall.

Ni som har läst att hästarna sprungit in pengar där, vart har ni hittat resultatet?
Skulle vara kul att se om den hästen har sprungit något.

Tack!
Fast jag hittade henne tyvärr inte.
Hittade iofs bara nyare resultat, och hon såldes dit för 2 år sen ungefär..

b4nugget skrev:
Kompisen exporterade bl a sin gulddivisionare dit. Hästen bor numera i ett f d parkeringshus ett antal våningar upp. Man har tydligen gjort boxar längs med väggarna där.
De nya ägarna ringde och frågade om det var nåt speciellt de kunde göra för att hästen skulle trivas. Kompisen sa att han är van att kunna stå med öppet fönster eller så för att kunna se ut. De ringde tbx några dar senare o sa att nu hade de tagit upp hål i väggen så han kunde stå och se ut över havet. Rum m havsutsikt...låter ju bra

Nåja, det här är ju en gammal tråd, men jag kunde inte låta bli att jag kom och tänka på en bild jag sett, kanske är det denna hästen ;)

hast_tittar_ut_ur_hus.jpg

Några fler bilder jag hittade:

malta_travbana_stallbacke.jpg

malta_travbana_stallbacke2.jpg

Snacka om rörig stallbacke!

Hästarna på Malta tävlar längre upp i åldrarna än i bl.a. Sverige, vilket inte alls behöver vara något illa. (har själv en 19 åring som skulle kunna ge de yngre en riktig match...) De bor i "hus", dvs. de som står högre upp åker hiss för att komma till sina boxar. Malta importerar mer eller mindre allt foder och hö eftersom markerna inte räcker till. De flesta ägare / tränare är väldigt måna om sina hästar, men rötägg finns ju på Malta precis som i Sverige.....

Jag var på Malta för 2 veckor sedan och hälsade på en gammal sköthäst.

Om det är någon som undrar över hur det är på malta så kan jag berätta vad jag såg + mejla över kort. Om ni söker hästar som exporterats till Malta så rekommenderar jag er att kontakta de på Malta racing club (infomrc@maltaracingclub.com) Det är enda travbanan på Malta och de är väldigt hjälpsamma där och de har koll på nästan alla startande hästar, så de kan säkert ge er kontakuppgifter till hästens ägare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 358
Senast: 360
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka