Export till malta?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jana83
  • Startdatum Startdatum
J

jana83

Har sett på atg:s hemsida när man söker info om travhästar att det på många hästar står "exporterad till malta"..varför exporteras dom dit..för att gå på travet eller för slakt eller något annat ändamål??
Blev nyfiken att veta mer..sen undrar jag också om det uppdateras ofta där om tex. en häst byter ägare eller har gått till slakt?
Tacksam för svar :bow:

Sv: Export till malta?

Jag tror att de flesta exporteras dit för tävling...

Hästarna som exporteras till b.l.a malta blir sålda dit för att gå på trav .
Hästar som byter ägare regitreras .Det som kan missas av de nya ägarna är när hästarna blir ridhästar eller byter ägare inom "ridhäst" världen.
Däremot finns det nog många hästar som är döda ..men det står inte det.

okej tack för era svar..tänkte att det inte var så vanligt med trav i malta det var därför jag tänkte att dom exporterades för nåt annat ändamål än trav..

Precis! Och jag tror inte att dom avlar så mycket själva, och har dessutom inte samma kunskaper i att träna upp unghästar och likn. (generellt) därför köper många "färdiga" hästar istället.

Stämmer.
Eftersom det inte finns något gräs där är inte avelsförhållandena särskillt gynnsamma.

Man får offtast dubbla priset för en häst till malta.. Det är sånna som inte "dugar" i Sverige som hanmar där nere för det mesta...

-lån-

Lite kuriosa kanske, men där jag va å arbetade å stallet, några av dom hästarna är nu på Malta, å nåpgra på Irland faktiskt

Det kan ju också vara gamlingar som inte längre får tävla i Sverige, som fortsätter på Malta.

Finns många ganska dugliga hästar som hamnat där just pga åldersstrecket.

Några riktiga "löss" är de inte intresserade av.

Tydligen är travsport högt värderat på Malta och som du skrev.....de betalar bra för hästarna.....hoppas att de tar hand om dem lika bra också. (lägger inte någon egen värdering i saken eftersom jag inte har en aning om hur hästarna har det på Malta)

Såg ett reportage därifrån en gång och många hästar bor i våningshus och åker hiss till boxen :D

Senast ändrad av en moderator:

Min förra chef har sålt en hel del hästar dit och han har själv varit där flera gånger. Han menar att de är väldigt noga med att hästarna ska ha det bra, och behandlar dom med stor respekt! Det är tydligen rätt mycket status i sporten och inte lika mycket pengar, så jag antar att de som håller på är intresseade och tycker det är kul..

Ja, att travaren har hög status har jag också hört.....bra.

lsz skrev:
Finns många ganska dugliga hästar som hamnat där just pga åldersstrecket.

Några riktiga "löss" är de inte intresserade av.

Tydligen är travsport högt värderat på Malta och som du skrev.....de betalar bra för hästarna.....hoppas att de tar hand om dem lika bra också. (lägger inte någon egen värdering i saken eftersom jag inte har en aning om hur hästarna har det på Malta)

Såg ett reportage därifrån en gång och många hästar bor i våningshus och åker hiss till boxen :D

Hahahahaaa... hiss!!! Det var det värsta. Har *tänker* 1,2,3,4 hästar som jag vet som gick dit förra året..

Sen hade jag en bekant som sålde dit sin för några år sen, men han dog pga värmen :(

Jag har hört helt tvärtom tyvärr. Var lika ledsen varje gång jag hörde att hästarna skulle ner till Malta. Men jag vet inte säkert då jag aldrig har varit där.

Jag har oxå hört tvärtom.. Men som sagt, jag har inte heller vart där så jag vet inte... :confused: Det jag har hört är att de hästar som går dit som är lite knackiga här hemma får gå på smärtstillande eller i värsta fall bedövning i loppen... :cry: Hoppas det inte är sant!! :bow:

Labero skrev:
Jag har oxå hört tvärtom.. Men som sagt, jag har inte heller vart där så jag vet inte... :confused: Det jag har hört är att de hästar som går dit som är lite knackiga här hemma får gå på smärtstillande eller i värsta fall bedövning i loppen... :cry: Hoppas det inte är sant!! :bow:

Det där tror jag bara är lösa rykten! Det är hästar som inte kan pressa tiden mer, som duger där nere då det inte går lika snabbt i loppen...

jana83 skrev:
Har sett på atg:s hemsida när man söker info om travhästar att det på många hästar står "exporterad till malta"..varför exporteras dom dit..för att gå på travet eller för slakt eller något annat ändamål??
Blev nyfiken att veta mer..sen undrar jag också om det uppdateras ofta där om tex. en häst byter ägare eller har gått till slakt?
Tacksam för svar :bow:

Om hästen exporteras för att tävlas måste det registreras. I Sverige finns det åldersgräns på hur länge hästarna får tävla (vbl h/v 12år, vbl ston 10år), på Malta finns ingen åldersgräns. (99% säker)
Ägare/tränar uppgifter vara ok för att hästen ska få tävla i Sverige.
Men många hästar säljs som ridhästar eller slaktas utan att det finns uppgifter på det.

Läste i en travtidning (kommer inte ihåg namnet) oktober 2004 ca, där stod det ett reportage om hästar i Malta. Bla där är det lov att dopa ner hästen med smärtstillande så att den kan ställa upp i olika travlopp mm. Så jag tror själv inte att detta bara är ett löst rykte. men däremot så tycker jag att travhäst ägarna burde ta reda på lite mer om detta före dem exporterar sin häst till Malta och om dom vill hästens bästa. Det är ju inte alla länder som har samma regler ang djurskydds lagen tyvärr. Hoppas iallafall att Malteserna har något upp i skallen och vet när dom ska ge sig för hästens bästa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 358
Senast: 360
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka