Experthjälp.

lady_vip

Trådstartare
Jag vill ha alla objektiva vinklingar och åsikter om detta problem, för numera har det blivit ett problem.

Jag har kurser i agility, för barn och ungdomar med sina hundar. De är i gruppen om 3-10 stycken beroende på hur långt de har kommit osv.

I en av dessa hittar vi X, blandning bordercollie/rottweiler (jag skriver detta för jag tror att det har stor betydelse för hennes psyke). Xs och hennes lilla matte (15 år) har en fin kontakt, lydnaden sitter bra och ägaren är en bra ledare, konskvent och rättvis och X har egentligen aldrig varit något problem att uppfostra, kanske lite svårövertalad i bland men hon gör det mesta med glädje.

För ett och ett halvt år sedan (X är nu snart 4 år och hade då gått ur den värst slyngelperioden) var vi på läger med ungdomarna. Vi hade då många hundar lösa på stranden, eftersom de flesta känner varandra och området är stort så har vi aldrig några problem med det, lydnaden sitter ju där.
X börjar då, vad jag skulle vilja kalla för, utmana min terrier. Min tik är oerhört dominant och jag har aldrig varit med om detta. X sänker huvudet, lyfter svansen och bakdelen och spänner ögonen i min tik. Jag vill poängtera att det inte är någon lek i detta, hon är inte underdånig på något sett. Hon springer sedan runt runt (tjuvvallar) och emellanåt sticken hon in nosen och hugger efter min hund. Min tik blir oerhört konfunderad och känner sig hotad då X inte ser hennes signaler. Hon försöker säga till X, men hon hinner hela tiden undan. För att lösa spänningen går jag och Xs ägare åt varsitt håll, min tik följer efter mig, men X släpper inte sitt fokus. Efter ett par minuter av samma beteende, när min hund ser märkbart osäker ut och inte klarar situationen så går jag in och rycker X ifrån stället och förklarar bestämt att så gör man inte. Jag vet nu i efterhand att om jag hade släppt henne där så hade hon sprungit tillbaka och fortsatt med sitt...

Detta har hänt åtskilliga gånger nu, hon ger sig på vissa tikar, min tik fixar ju det rätt bra så hon är inte alls lika intresserad av henne längre. Dock utsåg hon en kuvazstik som sin bitsäck och gjorde detta på henne. Likaså har hon flögit på någon annan tik. Hon kan vara på andra sidan planen och får helt plötsligt fokus i blicken och rusar bort i ilska. Kuvazstiken har nu blivit sådan att hon ger tillbaka, hon är i grunden mer dominant men något yngre. Vi haft ett par otäcka slagsmål där jag har gått in och fullständigt rist X (möjligt att det är helt fel, men vad gör man framför en hel kurs med barn som blir livrädda..?). Jag har skällt på henne, vi har lämnat dem, kastat tomma burkar, sprutat vatten osv. Den enda gången hon har avbrutit är när lilla ägarens pappa röt till ordentligt, tyvärr kan han bara vara där sällan.

X gav sig på min valp när hon var 4 månader och brydde sig inte om att hon låg på rygg och bad för sitt liv :crazy: Detta har fått min valp att vara otroligt osäker och vi har fått ha månader av "svarthundterapi". I denna situationen brydde jag mig bara om min valp och slängde mig över X, hade jag haft geväret där så vet i...

Hon har ALDRIG gett sig på mig, jag har ändå gett mig in i det flera gånger så hon hotar aldrig människor eller sin ägare. Hon är väldigt duktig, men pga detta vill jag inte att hon är lös när de andra är lösa, eftersom både hundar och barn kan skada sig. Dock vill jag inte säga att hunden är farlig, för hon är inte okontrollerbar, än...

Jag vill bara veta om ni vet vad detta kan bero på. Som sagt, hon spänner blicken i dem, springer sedan runt runt. mycket fokuserad med blicken inåt den andra hunden, huvudet hålls lågt som hos en BC som vallar. Svansen högt som hos en valp som vill leka. När den andra hunden har ansiktet från henne nyper hon dem. Har hon då otur hinner den andra hunden vända om och det blir ett jä*la rassel...

Hon har inte blivit illa behandlad, trygg uppväxt, bra ledare osv. Hon är inte osäker, inte heller stöddig. Det är precis som om det slår slint...
Hörde om andra individer med samma blandning som rivit får, man kan nog jämföra henne med en BC, men som biter mkt hårdare och inte har någon tanke i sitt beteende. Dessutom vallar hon bara hundar, bara vissa hundar dessutom, enbart tikar men med olika rang.

Vi ska nu försöka lite olika metoder till, lite omvänd pyskologi, jag släpper inte denna hunden då jag tror att hon kan bli farlig, de ska ha all hjälp de kan få.

Men vad tro ni, någon som har sett samma beteende???

Jag vet att jag har handlat fel går in och bryter bryskt, men när det är fara för de andra hundarna så står jag inte och ser på, dock är inte det inte mitt fel att hon är som hon är.

Synd på en så duktig hund, hon kan ju inte tävla då vi är rädda för att hon hittar en hund i publiken som passar in för hennes ändamål...

??????

//E

Jag kan iofs inte ge några expertråd :( men det första som slår mig är att kombinationen bc + rottweiler inte låter särskild lyckad :crazy:.

Hund vara koko i bollen. Att rottisar har svårt med hundar av samma kön är inget nytt och BC är ju inte de mest stabila och eftertänksamma hundarna. Jag skulle gissa på att det faktiskt har slagit slint i den här hundens huvud på grund av icke kompatibla mentala egenskaper. Det låter lite som att hunden låser in sig som en BC, börjar valla med sen bestämmer sig för att trycka till den andre och eventuellt få till ett rejält slagsmål. Rottisar är inte främmande för vare sig dominerande eller slagsmål.

Jag skulle faktiskt också gå in och ge den anfallande hunden en rejäl känga. Ska någon slåss så är det jag, basta. Rejäl bank på den hund som inte fattar det.

Jag vet inte om problemet går att lösa. En hund med typiska felbeteenden för rottweiler som agerar som en BC. Inte bra alls.

Det var precis min reaktion också!

Jag har ingen expertråd, men tror att det nog är läge att ge upp helt enkelt. Inte avlivning, men det är ju absolut ingen hund som ska vara okopplad överhuvudtaget!
Min första tanke var att om jag hade haft denna hunden så hade jag börjat undvika andra hundar, men jag vet att det inte är någon höjdarlösning.

En annan tanke var att hon skulle behöva möta en mer dominant hund som kunde ge igen riktigt, alltså som småbarn som tex biter varandra. Oftast är den bästa lösningen att barnen biter tillbaka. Jag vet inte om det fungerar, kanske blir det så illa att ni istället har två allvarligt skadade hundar.

Hund vara koko ja... MEN i samråd med en annan instruktör som är mkt insatt i allt vad som gäller knepiag hundar så tänkte vi ta tag i det med lite omvänt psykologi. Dvs försöka få hunden att ge sig på en dominant hund så att den åker på massa däng, sedan tycka otroligt synd om henne så att hon förstår att det var fruktansvärt.... Man man alltid prova, värre kan det knappt bli, men problemet är ju att hitta en hund som ger henne något att bita i om man säger så...

När det gäller mig så har hon fattat att det är jag som ger henne stryk för det har jag faktiskt gjort åtskilliga gånger, så mig passar hon sig för ordentligt. Jag vill inte uppmana ägaren till att göra detsamma eftersom hon inte kan läsa sin hund hund fullt ut, helt plötsligt kanske utmanar hunden och jag en tjej med en hudn i halsen. DOCK tror jag att det skulle krävas väldigt mycket för X att göra det då hon aldrig utmanar sin matte.

Att hon har ngt som har slagit slint är helt klart, men jag har hopp om henne, hon gör ju inget när pappan är med, hon ska bara ha samma respekt för lilla ägaren.

Blev väldigt ifrågasatt då jag fullständigt prylade hunden när hon flög på min valp, de tyckte att jag handlade helt fel eftersom jag kunde skada X ännu mer i huvudet. Dock handlar vi alla olika om våra barn eller hundar blir anfallna av något som inte har en tanke på att ge sig, jag blir rasande och vill enbart rädda min hund/barn. Inte fan står jag och rycker i nåt koppel eller skriker, jag slängde mig på henne och brottade ner henne...

Har rist henne ordentligt ett par gånger, hon ger sig för stunden men sen ska hon in i det igen, vilket jag tyder på att budskapet inte gick fram. Dock ska man vara väldigt försiktig med vad man gör när massa barn är i närheten, de tar efter väldigt fort och helt plötsligt bankar alla på sin hund om den markerar åt den som är för nära...

//E

Hon skulle kanske behöva möta min hund?? Hon är helt ok i psyket och tolererar inte att någon hoppar på henne utan orsak. Dessutom vill hon alltid reda ut saken och bli vänner. Fast träffar hon en tik som är ranghögre och förtjänar den positionen så accepterar hon det.

Frågan är vad som händer om ni låter tiken ge sig på en dominat hund? Kommer de att kämpa sig blodiga eller kommer de att slåss tills ordningen är bestämd? Normalt tror jag att de hade slagits ett tag och sedan accepterat vem som är ledaren av de två. Hittar ni en dominant hund så testa, men låt de vara en stund utan inblandning.
Det är fö det ända som hjälper när min hund och min systers hund träffas. Försöker man hålla isär dem så blir det bara värre. Och det förstår inte min syster. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 441
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka