Experter, se hit!

Sv: Experter, se hit!

Corax skrev:
Ja han har alltid varit så här... när man försöker fodra upp honom. I "vanliga" fall är han lugn, stabil och en riktig farbror.
Vänta nu... "Fodra upp", vad menar du med det?
 
Sv: Experter, se hit!

Men jag gör ju allt det där. :cry:
Eftersom vi båda har problem med koncentrationen så måste jag se till att vi har nått "nytt" att göra hela tiden. Däremot så tycker han att allt är kul. Han är positiv så det sprutar ur öronen på honom. Han är en så glad häst. Vilket jag såklart är tacksam för...

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ge honom fri tillgång till hösilage. *suck* Jag får väl helt enkelt stå ut med att ha en tossehäst. :smirk: Bara det inte medförde att han var spänd som en fiolsträng...
Magen verkar jag i alla fall ha fått i ordning på nu! Alltid nått.

Tack för dina tips!
 
Sv: Experter, se hit!

Ja, om han ligger på 95 så menar jag att höja honom lite i taget till t.ex 100... Bara ett exempel.
 
Sv: Experter, se hit!

Hur pass rund är han då?

96Mj är ju ändå ganska högt, många halvblod är lättfödda.

Jag hade lagt han lägre, på 85 Mj och försökt få foderstaten att fungera på bara hösilage och lucern.
 
Sv: Experter, se hit!

Ett förslag:
11 kg hösilage (antog att värdena var per kg foder)
1,5 kg lucernhack
0,1 miner vit.

Ger 90Mj, kvot på 6 och 1,8

Vill du ge mindre kan du sänka höet 1kg.
 
Sv: Experter, se hit!

Så här såg han ut innan betet när han gick som "tuffast"...

{8765AFD0-28BE-4AF5-88D4-1CFB2DFE6265}.jpg


...och så här såg han ut efter betet.

{886B56F1-6D33-4720-8F5F-B3E128C05B1D}.jpg


Nu har han gått ner en del och ser ut ungefär som "vanligt" igen.
 
Sv: Experter, se hit!

Jaa du.. Kanske blir svårt att lägga han lägre.
Men vågar du prova på 90 så gör det. Funkar det inte kan du ju höja höet.

Vilka fodermedel har du provat?
 
Sv: Experter, se hit!

Han har mest gått på Krafft Grund (eller den gröna i alla fall) eller Hippo Basic + betfor.
Men har även haft honom på kornkross. Men då var han så ung så det räknas inte. Har även drygat ut foderstaten med kornkross i bland...
Nu går han på vetekli, Hippo, samt Steel Joint och salt/kalk.
Vill gärna ha kvar vetekli'n (kanske tillsammans med lucernpellets?).

Hade faktiskt skrivit att värdena var per kg/foder. ;)
Dessutom skrev jag att jag helst inte ger mer än 10 kg silage eftersom det bli ruinerande för mig. :(
Kunde jag få tag på bra hö så skulle jag strunta i vad stallägaren säger om att ta in eget hö.
Jävla röra. :crazy:

Glömde;
Har inte velat mixtra så mycket med olika foder eftersom han har problem med magen till och från.
 
Sv: Experter, se hit!

Hur rider du?

Får han springa av sig med jämna mellanrum?
Mina hästar får "cantra" en gång i veckan dvs. galopp 2-3 km. Får de inte det blir de nippriga.

Kanske låter som en självklarhet, men det framgår inte av ditt inlägg därför undrar jag.
 
Sv: Experter, se hit!

Jadå jag låter honom springa av sig nästan varje gång vi är ute. Tyvärr är det inte fråga om några km eftersom jag inte har de möjligheterna just nu.
 
Sv: Experter, se hit!

Men om han redan är rund och dessutom blir överpigg, varför vill du då fodra upp honom?
 
Sv: Experter, se hit!

Det var förut som jag ville göra det.
Fick nämligen påpekat att han gick på för lite för den nivån han tränades på.
Självklart blev det än värre trots att han då gick sju dagar/vecka för att jag skulle orka med honom. :crazy: (ond cirkel...)
 
Sv: Experter, se hit!

Nu har jag inte räknat nåt på vad som behövs i din foderstat, men varför inte prova Hippo Choice eller Krafft Groov (den gamla) som inte innehållr havre. Kanske det han reagerar på. Min kan inte äta annat än groov då blir hon knäpp...
 
Sv: Experter, se hit!

Är inte så duktig på mängden vetekli man kan ge men ett till förslag jag tror är ok:
10 kg hö
0,5 kg korn
1 kg lucern
0,5kg vetekli
0,1 miner grön

89Mj kvot på 6,2 och 1,6.

Detta är ju fodermedel kända för att lugna hästar. Jag had nog provat att lägga han lägre.
 
Sv: Experter, se hit!

Om man delar upp frågan i två delar:
1. Går det att miska på fodret, och
2. Inverkar foderstaten på hästens temprament

är mitt svar
1. Ja, om hästen lägger på väl mycket hull är det bara att minska, och
2. Nej, ett grundtemprament går inte att fodra bort.

Vad var det som hände med hans mage i somras? Hur yttrar det sig?
 
Sv: Experter, se hit!

Han har ju haft känslig mage i hela sitt liv men efter betet så kajkade den ihop. Har nu fått iordning på den genom vetekli.

Och grundtemperamentet är det inget fel på, det kan jag leva med, men att han är stark och spänd som en fiolsträng orkar jag inte med. Det är han inte när han t.ex bara går på bete och får en symbolisk summa krafftfoder.
 
Sv: Experter, se hit!

Hur länge har det då varit problem med att han är spänd och nipprig? Är det bara under betet han är lugnare? Är han spänd och nipprig under hela stallperioden? Sedan hur lång tid tillbaka? Åratal?

Har du inte möjlighet att dra ned på kraftfodret och (i stort sett) bara ge grovfoder?

(Och förlåt om jag upprepar frågor du redan svarat på, jag försökte skumma tråden igen men kan ha missat något.)

Att någon ansåg att han fick för lite i förhållande till arbetet är inget att bry sig om så länge hästen är bra i hull! Alla hästar är individer och det går inte att bara titta på vad hästen "borde ha" enligt rekommendetionerna.
 
Sv: Experter, se hit!

Tja, hur länge kan han ha varit "tokig". *funderar* 2 år kanske. Och inte jämt såklart. Men ju bättre kondition han fått ju jobbigare har han blivit.
Innan betet var han på tårna hela tiden och jag har en trasig rygg som jag måste vara rädd om. Det tog nån vecka för honom att komma ner på jorden. Sen var han den gamla vanliga hästen.
Under installning så brallar han jämt järnet i hagen (när det tryter med bete)och ändå har han energi över till att dra runt med stackars matte. :smirk:
Han är rätt lugn och så annars...
Förmodligen är det här nått jag får stå ut med om jag ska ha honom i sån kondition... Men kan jag påverka det så vill jag göra det.
Pontevecchio gav ju förslag på foderstat som jag ska prova.

Vi hade väldigt bra hö förra året och då gick han ju på bara nästan hö. Men det blev kanske för mycket MJ i alla fall?!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Kallebus
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 378
Foder & Strö Har i samband med ägar byte av stallet fått ett problem. de har köpt in ett vinterlager silage utan analys, med tanken att det är från...
2
Svar
27
· Visningar
2 767
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp